Seperti tahun-tahun lepas pencapaian murid-murid dalam Peperiksaan Akhir Tahun bagi mata pelajaran Pendidikan Islam tidak mengecewakan. Ini kesimpulan yang dibuat sebaik analisis mengenainya dibuat. Sekurang-kurangnya guru-guru Pendidikan Islam SKTT mampu tersenyum bila ia dibentangkan oleh Ketua Panitia dihadapan Guru Besar dalam mesyuarat kurikulum. Walaupun tidak dinafikan adanya kelompangan terutama di kelas label rendah tetapi ia dapat ditampung dengan pencapaian kelas label tinggi yang mencatat peratus lulus 90 - 100%.
Sungguhpun begitu, bagi seorang guru pendidikan Islam atau ustaz dan ustazah, peratus murid lulus mengatasi peratus murid gagal dalam peperiksaan bukanlah pencapaian sebenar yang harus dibanggakan. Tanggungjawab seorang ustaz dan ustazah menuntut lebih dari keputusan peperiksaan. Ia berkaitan bekalan yang akan di bawa pelajar-pelajarnya pada masa hadapan.
Sejauh manakah murid beramal dengan apa yang mereka pelajari dalam kelas yang bukan sekadar bacaan al-Quran, bahkan juga berkaitan akidah, ibadah dan akhlak. Perkara inilah yang menjadi kayu ukur seseorang guru Pendidikan Islam dalam menilai pencapaian pelajar mereka. Sungguhpun kadang-kadang ia tidak berlaku di depan mata dan berkemungkinan berlaku di kemudian hari, namun tanggungjawab membangunkan potensi pekerti mulia tetap terbeban di bahu ustaz dan ustazah.
Seorang guru pendidikan Islam harus ada tekad untuk mendidik pelajar mereka bukan setakat untuk lulus peperiksaan. Bahkan perlunya mereka menilai keupayaan pelajar mereka menguasai bacaan al-Quran serta beramal dengannya. Begitu juga dalam persoalan akidah, adakah pelajar-pelajar benar-benar menghayati tuntutan kalimah syahadah? Tidak cukup sekadar menghafaz sifat dua puluh tetapi gagal merasai kehadiran Penciptanya dan mengabaikan perintah Yang Maha Esa. Paling penting adakah solat didirikan secara tetap dan cukup lima waktu sehari semalam.
Kekadang perihal solat sering mencabar wibawa seorang ustaz/ustazah. Ada pelajar yang tanpa segan silu mendedahkan permasalahan keluarga yang mengabaikan solat fardu. Alang-alang lemah semangat, seorang ustaz/ustazah bisa saja meletakkan kesalahan pelajar tadi di bawah pengaruh keluarganya.
Itu belum lagi soal menutup aurat. Ke sekolah manis bertudung bagi yang perempuan, tetapi berpakaian ketat dan terdedah pada petangnya. Ini pun pengaruh keluarga juga. Justeru ia memerlukan pendekatan penuh berhemah untuk mengembalikan pelajar yang terkeliru supaya berpegang teguh dengan ajaran agamanya. Sebagai guru meletakkan kegagalan pelajarnya untuk ditanggung oleh orang lain hatta keluarganya sendiri sekalipun adalah sangat tidak wajar. Seorang ustaz/ustazah tidak akan berhenti berusaha, mengajar, memberi nasihat, bersemuka, berbincang dan berdoa agar pelajar mereka menjadi insan yang menjaga akhlaknya dengan Allah dan sekelian makhluk Allah.
Pelajar kita adalah pewaris masa hadapan. Rosak mereka, rosaklah negara. Tanggungjawab membina insan meneruskan peranan khalifah memakmurkan muka bumi Allah terletak di bahu mereka yang bergelar USTAZ DAN USTAZAH.
Mengenangkannya saya menjadi pilu. Melihat kelibat mereka yang merempit, merokok, bergaul bebas dan berkelakuan tidak senonoh menyesakkan dada. Di antara mereka adalah bekas murid saya.
Sungguhpun begitu, bagi seorang guru pendidikan Islam atau ustaz dan ustazah, peratus murid lulus mengatasi peratus murid gagal dalam peperiksaan bukanlah pencapaian sebenar yang harus dibanggakan. Tanggungjawab seorang ustaz dan ustazah menuntut lebih dari keputusan peperiksaan. Ia berkaitan bekalan yang akan di bawa pelajar-pelajarnya pada masa hadapan.
Sejauh manakah murid beramal dengan apa yang mereka pelajari dalam kelas yang bukan sekadar bacaan al-Quran, bahkan juga berkaitan akidah, ibadah dan akhlak. Perkara inilah yang menjadi kayu ukur seseorang guru Pendidikan Islam dalam menilai pencapaian pelajar mereka. Sungguhpun kadang-kadang ia tidak berlaku di depan mata dan berkemungkinan berlaku di kemudian hari, namun tanggungjawab membangunkan potensi pekerti mulia tetap terbeban di bahu ustaz dan ustazah.
Seorang guru pendidikan Islam harus ada tekad untuk mendidik pelajar mereka bukan setakat untuk lulus peperiksaan. Bahkan perlunya mereka menilai keupayaan pelajar mereka menguasai bacaan al-Quran serta beramal dengannya. Begitu juga dalam persoalan akidah, adakah pelajar-pelajar benar-benar menghayati tuntutan kalimah syahadah? Tidak cukup sekadar menghafaz sifat dua puluh tetapi gagal merasai kehadiran Penciptanya dan mengabaikan perintah Yang Maha Esa. Paling penting adakah solat didirikan secara tetap dan cukup lima waktu sehari semalam.
Kekadang perihal solat sering mencabar wibawa seorang ustaz/ustazah. Ada pelajar yang tanpa segan silu mendedahkan permasalahan keluarga yang mengabaikan solat fardu. Alang-alang lemah semangat, seorang ustaz/ustazah bisa saja meletakkan kesalahan pelajar tadi di bawah pengaruh keluarganya.
Itu belum lagi soal menutup aurat. Ke sekolah manis bertudung bagi yang perempuan, tetapi berpakaian ketat dan terdedah pada petangnya. Ini pun pengaruh keluarga juga. Justeru ia memerlukan pendekatan penuh berhemah untuk mengembalikan pelajar yang terkeliru supaya berpegang teguh dengan ajaran agamanya. Sebagai guru meletakkan kegagalan pelajarnya untuk ditanggung oleh orang lain hatta keluarganya sendiri sekalipun adalah sangat tidak wajar. Seorang ustaz/ustazah tidak akan berhenti berusaha, mengajar, memberi nasihat, bersemuka, berbincang dan berdoa agar pelajar mereka menjadi insan yang menjaga akhlaknya dengan Allah dan sekelian makhluk Allah.
Pelajar kita adalah pewaris masa hadapan. Rosak mereka, rosaklah negara. Tanggungjawab membina insan meneruskan peranan khalifah memakmurkan muka bumi Allah terletak di bahu mereka yang bergelar USTAZ DAN USTAZAH.
Mengenangkannya saya menjadi pilu. Melihat kelibat mereka yang merempit, merokok, bergaul bebas dan berkelakuan tidak senonoh menyesakkan dada. Di antara mereka adalah bekas murid saya.
Ulasan