Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari 2009

Malam tahun baru dan gerhana bulan

Saya percaya malam ini ramai yang bersiap sedia menyambut tahun baru 2o10. Sejak beberapa hari lepas beberapa tempat termasuk di ibu kota telah mengiklankan sambutan yang bakal diadakan dan tidak terkecuali bandar Sungai Petani. Sejak jam 10 pagi tadi, beberapa acara telah dilangsungkan di dataran berhampiran jam besar seperti gerai-gerai jualan dan persembahan pentas pada petangnya. Manakala pada malamnya dikhabarkan ada pengisian rohani seperti forum. Saya juga bercadang untuk turut serta memeriahkan sambutan malam tahun baru ini. Di samping menyaksikan sendiri perubahan yang dijanjikan sesuai dengan polisi pemerintah baru yang akan genap dua tahun usia pemerintahan tidak lama lagi. Malam ini juga diramalkan akan berlakunya gerhana bulan sekitar jam 2.51 pagi hingga 3.53 pagi. Sekadar peringatan untuk diri sendi ri , agar tidak terlepas mengerjakan solat sunat gerhana. Allahu Akbar! Susah juga mahu berjanji. Bukan berjanji dengan sesiapa tetapi dengan diri sendiri. Tengahari tadi

Buat Keputusan Pada Pilihanraya Ke -13

Buat Keputusan Pada Pilihanraya Ke -13 Oleh: Dr. Mohd Asri Zainul Abidin “Pertama saya bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada sebahagian besar rakyat Malaysia, terutama generasi muda yang memberikan sokongan yang tidak putus-putus kepada usaha-usaha tajdid. Namun, saya agak kecewa kerana ada saluran media yang tidak bersikap positif dengan usaha tajdid yang sedang berlaku. Mungkin ada gangguan pihak tertentu. Pihak TV3 telah menjemput saya juga Tuan Hj Uthman Muhammady dalam rancangan al-Kulliyyah secara langsung. Malang sekali apabila tiba waktu siaran, dimaklumkan kononnya tidak mendapat ‘lampu hijau’ untuk disiarkan secara langsung. Janji mereka rakaman tersebut akan disiarkan, namun tidak muncul sehingga kini. Alhamdulillah, nasib baik ada pihak yang merakamkan program dan ia telah disiarkan dalam internet serta mendapat sambutan. Pihak RTM 1, pula semalam (28 Disember 2009) menyiarkan siaran langsung Hj. Uthman Muhammady dan seorang penceramah yang tidak dik

KEHIDUPAN SEHARI-HARI YANG ISLAMI

KEHIDUPAN SEHARI-HARI YANG ISLAMI Oleh: Syeikh Abdullah bin Jaarullah bin Ibrahim Al-Jaarullah Saudaraku.... Dengan penuh pengharapan bahwa kebahagian dunia dan akhirat yang akan kita dapatkan, maka kami sampaikan risalah yang berisikan pertanyaan-pertanyaan ini kehadapan anda untuk direnungkan dan dijawab dengan perbuatan. Pertanyaan-pertanyaan ini sengaja kami angkat kehadapan anda dengan harapan yang tulus dan cinta karena Allah Subhanahu wa Ta'ala, supaya kita dapat mengambil manfaat dan faedah yang banyak darinya, disamping itu sebagai bahan kajian untuk melihat diri kita, sudah sejauh mana dan ada dimana posisinya selama ini. Apakah anda selalu solat Fajar berjamaah di masjid setiap hari? Apakah anda selalu menjaga solat yang lima waktu di masjid? Apakah anda hari ini membaca Al-Quran? Apakah anda rutin berzikir setelah selesai melaksanakan solat wajib? Apakah anda selalu menjaga solat sunat Rawatib sebelum dan sesudah solat wajib?

Ucapan utama menandakan Iman

Al-Musayyab bin Hazn radhiallahu 'anhu berkata: Ketika Abu Thalib semakin hampir dengan ajalnya, datanglah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ke rumahnya. Baginda mendapati di rumah tersebut ada Abu Jahl bin Hisyam dan Abdullah bin Abi Umaiyyah bin Al-Mughirah. Baginda pun berkata kepada Abu Thalib: Wahai bapa saudaraku, katakanlah Laa ilaaha illallah. Ia kalimah yang akan menjadikan aku sebagai saksi untukmu di sisi Allah. Lalu Abu Jahl bin Hisyam dan Abdullah bin Abi Umaiyyah berkata: Hai Abu Thalib, apakah engkau akan meninggalkan agama Abdul Muthalib? Kemudian Nabi menawarkan kembali kepada Abu Thalib dan kedua orang itu juga menyanggah lagi, sehingga akhirnya Abu Thalib berkata bahawa dia tetap dengan agama Abdul Muthalib dan menolak kalimah tiada tuhan selain Allah. Lalu Nabi sallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Demi Allah aku akan tetap membacakan istighfar untukmu selagi aku tidak dilarang berbuat demikian." Maka Allah menurunkan ayat 113 surah

Dah tak tahu berlapik lagi .......

KUALA TERENGGANU, 25 Dis: "Dari semua bantuan dan sumbangan yang kerajaan buat ini, saya tidak minta perkara besar dari tuan-tuan, hanya ada satu permintaan kecil sahaja iaitu bagilah undi tuan puan untuk BN dalam pilihan raya akan datang." Ungkapan di atas dikeluarkan oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said di Dewan Besar, Wisma Darul Iman semalam. Ia dibuat di hadapan ibu bapa dan para pelajar seluruh Terengganu yang menerima hadiah kecemerlangan Pelajar Yayasan Terengganu. Inilah kemuncak bagi 'segala kerja baik' dari kerajaan negeri kepada rakyat iaitu 'satu undi untuk BN'. Namun kali ini ia tidak diminta secara 'berlapik' lagi tetapi secara terus terang. Seorang bapa kepada seorang pelajar yang menerima hadiah itu terkejut besar dengan ungkapan itu. Ini kerana, sepanjang kerier beliau sebagai seorang pegawai kerajaan negeri tidak pernah Menteri Besar sebelum ini mengeluarkan ungkapan seterang itu. "Kalau dia nak minta kita sokon

Berkelah satu keluarga besar

Cuti sekolah dah nak habis. Anak-anak pula bermasam muka. Puas merungut, merengus dan mendengus. Mak dan bapa tak faham-faham lagi. " Bila lagi nak bawa kami makan angin ." Cuti sekolah tinggal lagi beberapa hari. Kasihan tengok muka anak-anak. Bukannya tak faham tapi jenuh memikirkan tempat yang sesuai. Sesuai untuk dilawati. Sesuai juga dengan minat anak-anak dan ibu bapa. Dan yang paling penting mestilah sesuai dengan bajet. "Abah, tak pi mana pun cuti ni." "Mak, boring la! Asyik terperap kat rumah." "Okey, bagi cadangan. Nak pi mana?" "Mandi-mandi kat air terjun saja." "Alaaa, awat tak cakap siang-siang. Itu bisa diatur." "Kita pergi kawasan air terjun yang ada chalet , kita bermalam di sana." "Yahooooo! Kat mana abah?" "Air terjun Titi Hayun. Ada chalet D'Yan. Abah dah suruh wan booking empa t bilik." "Kita ajak sekali tok dan wan." "Kita ajak pak ng

Buku Laporan MP

Seperti kebiasaan, ahli parlimen bandar Durham yang mewakili parti Buruh UK, Roberta Blackman Woods akan melaporkan aktiviti beliau sepanjang tahun lalu. Laporan di dalam bentuk akhbar mini sarat dengan laporan dan gambar dihantar ke rumah para penduduk Durham. Bahan bercetak tersebut merupakan sistem sokongan kepada laman web beliau yang dikemaskini setiap hari. Melalui saluran-saluran tersebutlah para pengundi dan warga UK akan mengetahui aktiviti dan sumbangan ahli parlimen yang telah mereka pilih. Akhbar dan media pula tidak ketinggalan menyiarkan elaun tetap dan juga elaun tuntutan para ahli parlimen dan juga councilor (ADUN di Malaysia). Hal seperti ini memberi peluang kepada rakyat untuk menilai sejauhmana wang cukai yang mereka bayar layak diberikan kepada para ahli politik yang dipilih. Perkara seperti ini juga membuka ruang ketelusan yang wajib ada di dalam sistem politik. Maka, berdasarkan maklumat yang ada, rakyat berhak untuk menilai para perwakilan, di pihak perwa

Penyejukan global

Pernah dengar teori penyejukan global? Mungkin ada yang pernah mendengar dan mungkin ramai yang tidak biasa mendengar. Saya pun tidak pernah mendengarnya tetapi pernah terbaca sedikit mengenainya dalam novel berjudul Meniti Maut karya penulis Eyman Haikal terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd. Teori tersebut dinyatakan secara sepintas lalu melalui dialog antara dua watak utama dalam novel aksi itu iaitu Fariz(positif) dan Bruce(negatif) di awal perkenalan mereka. Penyejukan global ialah satu fenomena salji cair lalu ia menjadi air dan melimpah ke kawasan panas. Kawasan panas pula bertukar sejuk menyebabkan salji juga turun di kawasan-kawasan yang tidak pernah bersalji. Jika keadaan ini berterusan, akhirnya boleh berlaku penyejukan global. Fariz sebenarnya meningkah Bruce yang mengaitkan fenomena pemanasan global dengan iklim dunia yang tidak menentu. Sebaliknya Fariz berpandangan adalah tidak mustahil ia berpunca dari penyejukan global. " Oh, saya pernah terbaca mengenai glaciation. Tapi

Jenis cinta

Sesungguhnya ada banyak jenis cinta. Adapun cinta yang paling utama adalah cinta dua orang yang saling mencintai kerana Allah. Sama ada cinta itu dibina kerana adanya keinginan untuk meningkatkan amal kebajikan atau kerana adanya persamaan akidah, agama dan mazhab, atau kerana salah seorang darinya memiliki kelebihan ilmu pengetahuan yang boleh dimanfaatkan. Selain itu, ada cinta kerana hubungan kerabat, cinta kerana kesamaan tujuan, cinta kerana persahabatan, cinta kerana pengetahuan, cinta kerana kebaikan yang dimiliki seseorang, cinta kerana tamakkan kedudukan yang diinginkan, cinta kerana adanya kesepakatan yang dirahsiakan untuk khalayak, cinta kerana kesenangan mengumbar nafsu yang bergejolak dan ada juga cinta tanpa alasan. Segala jenis cinta yang lahir kerana satu "sebab" akan hilang bersama hilangnya "sebab", akan mekar bersama mekarnya "sebab", akan berkurang bersama kurangnya "sebab". Cinta jenis ini akan menjadi kuat tatkala &

Syabas Malaysia.

Bravo! Syabas kepada pasukan bolasepak Malaysia yang berjaya melangkah ke perlawanan akhir Sukan Sea 2009. Kejayaan tersebut sedikit sebanyak menjanjikan harapan cerah buat para peminat bolasepak tanahair. Pada peringkat permulaan, pasukan negara seperti tiada harapan memandangkan berada dalam kumpulan maut yang turut disertai Vietnam dan Thailand. Mujur juga pasukan negara tidak 'merajuk' panjang ekoran keputusan perlawanan dengan Vietnam tempoh hari. Sambil pekena roti nan cecah kari daging di medan selera berhampiran jam besar Sungai Petani, saya dan keluarga berserta pengunjung lain bersorak menyaksikan pasukan negara beraksi cemerlang. Sekali tersentak dengan gol penyamaan Laos tetapi jaringan Badrol Bakhtiar kembali menceriakan. Sokongan yang ditunjukkan merupakan petunjuk betapa para peminat sangat mengharapkan pasukan negara kembali bangkit mengulangi kegemilangan yang pernah diraih di zaman-zaman 50an hingga 80an. Tidak salah rasanya kalau meletakkan tanggungjawab

Susu kambing

Selalunya apabila menyebut susu, kita sering membayangkan susu lembu. Walhal susu kambing lebih tinggi manfaatnya dan khasiat jika dibandingkan susu lembu. Dari segi proses penghadaman, susu kambing lebih mudah dihadamkan kerana molekul lemaknya yang lebih kecil. Jika dilihat dari khasiatnya, susu kambing mengatasi susu lembu. Salah satu sebab kurangnya minat untuk mengamalkan susu kambing adalah disebabkan tanggapan dan mitos masyarakat Melayu bahawa susu kambing menyebabkan darah tinggi dan panas. Hakikatnya, susu kambing sebenarnya berfungsi menstabilkan tekanan darah, jantung dan banyak lagi. Susu kambing mengandungi kandungan gizi lengkap dan baik untuk kesihatan. Ia tidak mengandungi beta-lactoglobulin iaitu penyebab alahan yang boleh menyebabkan asma, masalah pernafasan, radang telinga, infeksi kulit dan gangguan saluran pencernaan. Susu kambing mempunyai tindak balas alkali yang memberi faedah pada mereka yang mempunyai masalah asid terlalu banyak dalam perut dengan cara men

BASTARD BAR!

In the business area of Mid Town Manhattan in New York a new BAR is opened in the name of Apple Mecca which is familiar to Kaaba Makkah. This bar will be used for supply of WINE and Drinks. The Muslims of New York are pressurizing Government of USA to not open this BAR. Inilah bencana dari sebuah sistem demokrasi yang tidak terkawal. Sebarang tindakan dijustifikasikan kebebasan. Namun kita percaya bar ini bukan sekadar luahan seni atau keindahan reka bentuk tetapi bermaksud menghina dan sengaja mencemari kesucian agama Islam. Maka sesuai dengan kebiadaban pihak yang bertanggungjawab, kita namakan bar ini sebagai BAR CELAKA!!! W e need to wake up and to stand for the dignity of our RELIGION ISLAM!! Together we can and we will Inshallah..

Surau al-Muhtadin di fasa akhir

surau al-Muhtadin sebelum dibaik pulih Surau al-Muhtadin kini berada di fasa akhir pembaikannya. Tinggal lagi kerja-kerja pendawaian letrik yang belum selesai. Mulai semalam solat jamaah sudah boleh diadakan dalam surau setelah sebulan lebih kami bersolat di luar hingga ke garaj motor. Semalam juga jamaah yang hadir telah melakukan kerja-kerja pembersihan. Cuma buat masa ini, azan hanya boleh didengari oleh mereka yang hadir ke surau saja kerana sistem pembesar suara masih belum dipasang. Kepada sahabat-sahabat yang berjamaah di Surau al-Muhtadin, silalah ambil perhatian ini. Marilah kita kembali mengimarahkan surau kita.

Kesungguhan salafus salih beramal dengan hadis yang dipelajari

Diriwayatkan pada suatu hari Imam Ahmad ibn Hanbal telah mendengar berita terdapat seorang ulama hadis yang tinggal di sebuah negeri yang jauh. Ulama tersebut sangat suka menyampaikan hadis kepada orang yang berkehendak. Ketika sampai di rumah ulama tersebut, Imam Ahmad mendapati ulama tersebut sedang memberi makan seekor anjing. Lalu Imam Ahmad memberi salam dan dijawabnya salam oleh ulama itu. Tetapi ulama itu seakan tidak mengendahkannya sebaliknya terus memberi makan anjingnya. Ini menyebabkan hati Imam Ahmad menjadi hambar dan berasa kurang senang dengan sikap tidak peduli ulama tersebut terhadapnya. Sebaik saja ulama hadis itu selesai memberi makan anjing, beliau memaling dan menghadapkan mukanya kepada Imam Hanbali seraya berkata, " mudah-mudahan kamu suka berhadapan dengan anjing ." Lalu dijawab oleh Imam Ahmad, " ya ". Ulama tersebut lalu berkata kepada Imam Ahmad, "Abu Zinad telah menyampaikan berita kepada saya bahawa Abdul Rahman bin Harmaz al-A&

'Bin'

Baru-baru ini seorang kenalan kami sekeluarga menyatakan hasratnya untuk berjumpa dengan ibu bapanya. Beliau yang terpisah dengan kedua orang tuanya sejak kecil kira-kira 20 tahun lalu telah diserahkan di bawah penjagaan ibu saudara saya. Selepas mengetahui kedudukan sebenar dalam keluarga angkatnya, beliau telah meminta jasa baik ayah saya untuk membantu mencari orang tuanya. Saya tidak mahu ketinggalan menyertai program jejak kasih ini. Maka bermulalah pencarian kami pada pagi Hari ke-4 Aidil Fitri yang lalu. Alhamdulillah, pencarian kami dipermudahkan Allah. Sebelum tengahari pada hari yang sama kami dipertemukan dengan insan yang dicari itu. Namun sesuatu yang tidak diduga telah terjadi. Terbongkar satu rahsia yang disimpan selama ini apabila kami diberitahu 'sepupu angkat' kami ini adalah hasil hubungan 'tidak sah' ibu kandung dengan ayah biologi nya. "Kalau perkara ini diketahui sejak awal lagi, tentu kita akan beritahunya bahawa ibu dan bapanya sudah '

Doa lawan doa

Sejak akhir-akhir ini Tuan Guru Nik Aziz begitu diserang keliling pinggang lewat doa yang ditujukan khas untuk PM, Datuk Seri Najib. Bukan sebarang doa hingga banyak pihak terpanggil melemparkan pandangan. Lalu ada yang menyokong dan tak kurang yang menempelak. Dan seperti biasa baik pihak yang menyokong atau yang membantah, kedua-duanya menjadikan media utama seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, TV3, RTM dan lain-lain sebagai sumber berita. Berapa kerat yang mendengar secara terus dari mulut Tuan Guru lafaz doa yang dibacanya? Dalam kesungguhan membincangkan doa Tuan Guru, isu sebenar yang mencetuskan doa diketepikan. Tumpuan dilarikan daripada membincangkan isu royalti minyak. Sementara ahli-ahli dan penyokong PAS khususnya akan terus meragui ketelusan Datuk Seri Najib menangani soal ini. Sementelahan lagi sejak 20 tahun Kelantan di perintah PAS, kerajaan sebenar pilihan rakyat ini acapkali dinafikan haknya selaku kerajaan yang sah. Segala peruntukan disalurkan melalui jabatan ya

Zikir selepas solat

Dari Ibn 'Abbas radhiallahu 'anhu yang bermaksud, " sesungguhnya menguatkan suara dengan zikir setelah orang ramai selesai solat fardu berlaku pada zaman Nabi sallallahu 'alaihi wasallam "( riwayat Bukhari dan Muslim ) Imam Syafi'e mengulasnya dengan berkata yang maksudnya, " pada pendapatku, imam dan makmum hendaklah berzikir selepas menunaikan solat. Mereka hendaklah MEMPERLAHANKAN BACAAN ZIKIR itu. Melainkan jika imam mahu mengajar (bacaan-bacaan tersebut kepada makmum). Ketika itu bacaan zikir dikuatkan. Sehinggalah dilihat oleh imam akan makmum mampu mempelajari (zikir sepenuhnya). Selepas itu, dia(imam) hendaklah MEMPERLAHANKANNYA ." Imam Syafi'e menyambung ulasannya lagi dengan berkata yang bermaksud, " Aku berpendapat Baginda menguatkan suara berzikir hanya untuk seketika. Agar orang ramai mempelajarinya daripada Baginda. Ini kerana kebanyakan riwayat yang kami tulis bersama ini atau selainnya tidak menyebut selepas salam ada t

TAULIAH

Roslan dan Shahril adalah rakan sepermainan zaman kanak-kanak. Mereka tinggal dalam satu kawasan kejiranan. Ketika keduanya dalam Tingkatan Tiga, Shahril dibawa bapanya berpindah. Pada mulanya mereka masih berhubungan melalui surat namun lama kelamaan tiada lagi khabar berita dari keduanya. Pagi itu Roslan benar-benar terkejut apabila disapa oleh orang yang sudah lama tidak dihubunginya. Sekian ditenungnya sahlah orang itu tidak lain melainkan teman lamanya, Shahril. Sebaik bertanya khabar, tahulah Roslan bahawa Shahril sudah lama bermastautin di negeri ini. Sementara Roslan pula membawa keluarganya ke sini untuk ber'cuti-cuti Malaysia'. Ternyata Shahril tidak pernah melupakan keakrabannya dengan Roslan. Buktinya Roslan diajak menginap di rumahnya. Walaupun pelawaan Shahril ditolak, dia tetap berkeras mahukan Roslan menginap di rumahnya sambil menyatakan kesediaannya sekeluarga melayan sahabat yang sudah lama tidak ditemuinya. Akhirnya Roslan mengalah lalu menerima ajakan Shah

Fobia Wahabi

Habislah kali ini, habis! Apa yang habis? Umat Islam di Malaysia khususnya yang beria-ria mengaku bermazhab Syafie sudah diserang fobia Wahabi. Asal ada benda yang tak pernah dilakukan atau melihat orang kampungnya melakukan lalu dikaitkan dengan Wahabi. Sampaikan orang yang tak bersolat Jumaat pada hari raya Aidil Adha yang lalu pun dikatakan Wahabi. Lalu kita katakan pada mereka, perkara ini bersumberkan hadis. Ada kitab yang membicarakannya. "Ahhh, itu Wahabi. Kitab itu pun kitab Wahabi. Tak boleh percaya punya." Aduh, sampai begitu sekali!

Kewajipan solat Jumaat pada Hari Raya

Apabila hari raya bertepatan dengan hari Jumaat, maka gugurlah kefarduan solat Jumaat bagi orang-orang yang telah mengerjakan solat sunat hari raya. Hal yang demikian ini bersandarkan kepada hadis dari Zaid bin Arqam yang bermaksud, " Nabi sallallahu 'alaihi wasallam bersolat hari raya, kemudian Baginda memberi kelonggaran mengerjakan solat Jumaat. Sabda Baginda: siapa yang mengkehendaki untuk mengerjakan solat Jumaat, maka solatlah ." Juga dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, bahawa Nabi sallallahu 'alaihi wasallam bersabda, " Telah berkumpul pada hari kamu ini dua hariraya, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hariraya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi s.a.w) akan menunaikan Jumaat ” ( Riwayat Abu Daud, Ahmad, Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menyatakan sahih ). Bagi imam, ia disunatkan tetap mengadakan Solat Jumaat agar dapat diikuti oleh orang-orang yang mahu mengerjakan

Sifat keji perokok

Antara sifat keji perokok yang dapat dikesan ialah: 1. Pengotor. 2. Buang puntung rokok @ sampah merata-rata. 3. Suka kepada bau busuk. 4. Membazir. 5. PEMBUNUH. Kalau setakat dia nak membahayakan diri sendiri, lantak dialah. Tapi asap rokok yang dihembus dengan rasa megah lagi sombong itu juga membahayakan orang-orang disekelilingnya. 6. Bodoh. Tak faham amaran yang terdapat di kotak rokok. 7. Sombong. 8. Bodoh sombong. 9 hingga seterusnya, silakan sesiapa lagi yang mahu menambah.

Kembara hidup insan

Firman Allah 'azza wa jalla, Allah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, Kemudian DIA menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, Kemudian DIA menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. DIA menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan DIA yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa . ( Ar-Rum: ayat 54 ) Demikianlah kembara hidup insan. Melangkah ke hadapan dan terus melangkah. Tiada lagi putaran masa dan umur. Dari segi biologi manusia tidak mungkin kembali merasai saat ketika mudanya. Sedikit demi sedikit rambut mulai gugur, mata menjadi kabur, kulit berubah kendur dan akhirnya jasad dihantar ke kubur. Namun di sisi Allah, insan yang bertaubat dan menginsafi keadaannya diibaratkan bayi yang baru lahir. Adapun orang yang bertaubat dan beriman, serta mengerjakan amal salih, semoga dia termasuk orang-orang yang beruntung . ( al-Qashash: ayat 67 ) Sungguh insan masih berpeluang untuk kembali mendekati Penciptanya selagi nyawa belum berada di tenggoroka

Pengajaran

Menteri Besar Kedah yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah dilaporkan sebagai berkata mengenai peluang PAS yang tipis untuk memenangi kerusi DUN Kota Seputeh seandainya berlaku pilihanraya kecil di sana. Tak pastilah sama ada ia mengandungi makna tersirat atau sebenarnya membayangkan peluang tipis PAS dan Pakatan Rakyat merampas kerusi tersebut dari BN. Mungkin sebahagian orang akan mempersoalkan mengapa perlu bersungguh mengosongkan kerusi tersebut hingga di bawa ke mahkamah lalu diadakan plihanraya kecil sekiranya peluang untuk menang dirasakan sangat tipis. Namun saya berpendapat tindakan mendapatkan perintah mahkamah agar kerusi tersebut dikosongkan dan bertanding dalam pilihanraya kecil merupakan dua hal yang berbeza. Ini kerana ketegasan Speaker DUN Kedah adalah dikira sangat wajar sebagai peringatan kepada mana-mana ADUN agar tidak bertindak sesuka hati dengan andaian mereka lebih berkuasa atau selamat di bawah naungan SPR. Selain itu rakyat juga patut disedarkan tentang sikap wakil

Kes Mahkamah

Minggu ini sahaja ada dua kes mahkamah yang menarik perhatian ramai. Berbanding kes-kes lain yang walaupun kerap terpampang di dada-dada akhbar tapi hanya dipandang sebelah mata. Pertama, keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh dan kedua kes pendakwaan ke atas bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri oleh pihak JAIS. Lihat saja pandangan orang ramai mengenai kedua kes ini. Adanya pro dan kontra sudah membuktikan keistimewaan kedua kes ini untuk diikuti perkembangannya hingga ke akhir. Jumaat ini mahkamah akan mendengar rayuan dari pihak penyandang kerusi DUN Kota Seputeh dan SPR manakala kes JAIS vs Dr Asri ditetapkan pada 5 Januari depan. Kita tunggu dan lihat.

Keterbukaan di Surau al-Muhtadin

Sudah lebih sebulan surau al-Muhtadin dibaik pulih melepasi tempoh sebulan seperti dijanjikan kontraktor yang mengendalikannya. Kelihatan dari jauh seolah-olah baru dilanda tsunami. Ketika projek membaik pulih baru di laksanakan para jamaah masih boleh bersolat di penjuru-penjuru tertentu. Dan terkini garaj motor pula menjadi tempat kami berjamaah. Itu pun hanya waktu maghrib dan isyak saja. Saya mula merindui saat-saat manis bersama teman-teman jamaah dan tidak sabar untuk kembali merasai suasana seperti dulu. Surau al-Muhtadin memang tempatnya kami berkumpul bukan sekadar bersolat jamaah malah turut ber'jamaah' dalam aktiviti-aktiviti lain. Bahkan kalau ada kenduri walimatul urus sekalipun masak memasak juga dikendalikan di surau. Terkini kami sedang menantikan kelulusan menubuhkan Rukun Tetangga dan surau al-Muhtadin bakal dijadikan pusat kegiatan. Ia pasti melibatkan juga kalangan jiran-jiran non muslim dan ini bukanlah halangan untuk mereka beraktiviti di surau kerana p

Asalnya Wahhabiyah

TIADA PERKAITAN DENGAN ANTARA AL-WAHHABIYAH AL-RUSTUMIAH (ABDUL WAHAB BIN ABDUL RAHMAN BIN RUSTUM) DENGAN GERAKAN REFORMASI DAKWAH SHEIKH MUHAMMAD BIN ABDUL WAHAB Tulisan Dr Muhammad Bin Saad Al-Syuwai'ir Ketua Pengarang Majalah Al-Buhuth Al-Islamiyah Konflik yang berlaku ke atas dakwah Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab telah memberi ruang untuk penjenamaan kepada label " al-Wahhabiyah" sebagai tohmahan melulu kepadanya. Sebagaimana perkara ini telah digerakkan oleh beberapa puak Tarekat Sufi untuk kemaslahatan mereka bagi mengaburi mata orang awam. Perbuatan tersebut juga memberi kelebihan kepada musuh Islam yang sentiasa memerhatikan dan memastikan umat Islam diperkotak-katikan. Mereka menanam benih-benih kejahatan dan perselisihan di antara sesama Islam. Kerana mereka begitu mengerti akan bakal dibuat oleh cerdik pandai ini dan cuba mengembangkannya. Isu ini sering kali telah diperkatakan dan selalu ditulis dalam pelbagai makalah. Apa yang menjadi dorongan k

Busuk Hati

ULASAN MSTAR OLEH ZIEMAN PETALING JAYA: Isu berceramah tanpa tauliah yang dilemparkan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) terhadap bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin sepatutnya tidak timbul. Ini adalah kerana,JAIS boleh menggunakan budi bicara mereka di bawah klausa 'Pengecualian' seperti yang tercatat di dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 jika mereka mahu berbuat demikian. Setelah meneliti salinan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 yang ditunjukkan kepada mStar Online , jelas bahawa dakwaan Dr Asri memberi ceramah tanpa tauliah hanya satu alasan. Di bawah klausa 'Pengecualian' seperti yang tercatat di Bahagian IX Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003, Peraturan-peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2008, pendakwah ini sebenarnya layak diberi pengecualian. Dalam Enakmen tersebut, klausa 'Pengecualian' mencatatkan bahawa: Jawatankuasa boleh, melalui notis bertulis, mengecualikan mana-mana

Haram manjadi saksi palsu

Dari kitab Riyadus Shalihin pada "Bab Bayaani ghilazi tahriimi syahadati az-zuuri" atau "Bab menerangkan bersangatan haramnya menjadi saksi palsu" Firman Allah " Dan jauhilah perkataan palsu " (al-Haj:30) Firman Allah " Janganlah engkau ikut sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengertian dalam hal tersebut " (al-Isra':36) Firman Allah " Tidaklah seseorang itu mengucapkan sesuatu ucapan, melainkan disisinya ada Raqib dan 'Atid " (Qaf:18) Firman Allah, " Sesungguhnya Tuhanmu itu tetap mengadakan pengintipan " (al-Fajr:14) Firman Allah, " Dan mereka itu adalah orang-orang yang tidak suka menjadi saksi palsu " (al-furqan:72) Dari Abu Bakrah radhiallahu 'anhu katanya, Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: " Tidakkah engkau semua suka kalau Aku menerangkan kepada kamu semua sebesar-besar dosa besar(dosa besar yang paling besar-p) . Kami menjawab, Baiklah, ya Rasulullah . Baginda l

PGSM mohon maaf

PETALING JAYA: Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Mohamad Isa Abd Ralip telah mengemukakan permohonan maaf kepada bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Menurut sumber terdekat, permohonan maaf tersebut dikemukakan melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom. Difahamkan pihak berkenaan telah menghubungi Mohd Asri sebentar tadi bagi memaklumkan mengenai perkembangan terkini itu. "Draf permohonan maaf tersebut telah dilakukan di hadapan Datuk Jamil yang turut menurunkan tandatangannya sebagai saksi," jelas sumber itu. PGSM bersetuju menarik balik segala tuduhan negatif terhadap Mohd Asri seperti yang terkandung di dalam memorandum mereka kepada Yang di-Pertuan Agong tempoh hari. "Permohonan maaf itu akan disiarkan di dalam laman web PGSM dan akan dihantar kepada semua media tidak lama lagi," kata sumber itu lagi. Ketika dihubungi, Mohd Asri yang sedang dalam perjalanan pulang ke Mengkuang, Bukit Mertajam berkata,