Sebagaimana amal dan hukum mempunyai tingkatan, manusia Islam atau Muslim juga bertingkat-tingkat. Keliru bila kita memperlakukan manusia tanpa melihat perbezaan-perbezaan nyata dalam masyarakat. Dalam masyarakat kita bertemu dengan individu yang awam dan khusus, junior dan senior, lemah dan kuat.
Islam sendiri dapat menerima perbezaan-perbezaan tersebut. Oleh kerana itu kita dapati adanya penggunaan istilah-istilah tertentu dalam ilmu Islam seperti 'azimah(عظيمة), rukhsah(رخصة), 'adil(عاديل), fardu(فرض), sunat(سنة) dan mustahab(مستحاب). Orang-orang dahulu mengatakan, "Kebaikan orang-orang yang baik adalah orang-orang yang dekat dengan Allah".
Allah 'azza wa jalla berfirman (maksudnya), "Kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang yang kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiayai diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada yang mendahului melakukan kebaikan dengan izin Allah..." (surah Faathir:32)
Dalam ayat ini orang-orang yang menganiayai diri sendiri ialah orang yang lalai terhadap sebahagian kewajipan dan melakukan sebahagian hal yang dilarang. Manakala orang-orang yang pertengahan ialah mereka yang kurang berhati-hati terhadap kewajipan, namun ia tetap meninggalkan perkara-perkara dosa besar.
Sedang mereka yang mendahului berbuat kebaikan(سابق بالخيرت) ialah mereka yang sentiasa merasakan tidak cukup dengan hanya menunaikan perkara-perkara yang wajib sahaja, melainkan menambahkannya lagi dengan amalan sunat lagi digalakkan oleh agama. Manakala dalam perkara yang diharamkan, mereka berusaha menjauhkan diri, bahkan memelihara diri dari perkara-perkara makruh dan syubhat serta meninggalkan sebahagian perkara yang harus kerana khuatir mendorongnya kepada berlebih-lebihan.
Ketiga-tiga kelompok manusia tersebut termasuk mereka yang menzalimi diri sendiri dengan melakukan maksiat, adalah mereka yang digambarkan sebagai kelompok umat yang terpilih dan mewarisi al-quran seperti firman-NYA, "Kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami...."(surah Fathir:32)
Justeru janganlah tergesa-gesa dalam menghakimi individu-individu tertentu sehingga dikatakan kepada mereka fasik, zalim malah kafir. Juga jangan mengharapkan semua orang harus menjadi kelompok yang cepat melakukan kebaikan.
Di kalangan orang-orang Islam, ada yang mempunyai semangat meluap-luap dan emosi keimanan yang sensitif sehingga mereka dengan mudah menuduh orang lain sebagai fasiq dan bersikap memusuhi hanya kerana orang itu kelihatan melakukan dosa kecil atau mengerjakan sebahagian hal yang tergolong mutasyabihat. Padahal dalam perkara mutasyabihat, para ulama berbeza pendapat mengenai status hukumnya. Dan lagi perkara tersebut tidak sampai pada tingkatan haram secara pasti.
Ulasan