"Jom balik. Sembahyang di rumah pun sah!" Panggil salah seorang waris yang sedang menunggu untuk mengambil anaknya dari sekolah. Sedang si ibu sangat maklum tentang jadual solat zohor berjamaah puteranya. Bimbang ditinggalkan, terpaksa pula berjalan kaki, maka pulanglah si anak membonceng motosikal bersama ibunya. Pulanglah dia dan solatlah dia di rumah kerana ibunya mengajar "sembahyang di rumah pun sah."
Anak ini pula bila dewasa berkemungkinan akan terus berpegang dengan ajaran ibunya "sembahyang di rumah pun sah." Tidak mustahil malah menjadi pegangan sekian banyaknya manusia muslim hari ini. Lihatlah masjid-masjid dan surau-surau yang kosong. Berbanding dengan jumlah penduduk, tidak sepatutnya ada satu atau dua saf saja. Mana yang lain? Di mana lagi kalau tidak di rumah. Mereka bersolat juga kerana "sembahyang di rumah pun sah."
Di masjid dan surau, tuan-tuan guru dan ustaz-ustaz mengajar tentang kelebihan solat jamaah, mengingatkan tentang Rasulullah yang tak pernah solat fardu tanpa berjamaah dan menyampaikan ancaman Rasulullah ke atas orang yang tidak bersolat jamaah. Para pengunjung masjid dan surau mendapat tambahan ilmu yang menguatkan keyakinan betapa perlunya solat didirikan secara berjamaah.
Sedang mereka yang tidak ada hati dan perasaan ke masjid, kosong dengan ilmu dan maklumat baru dan berterusan selesa dengan "sembahyang di rumah pun sah."
Kali ini bukan lagi salah ibu mengandung tapi salah ibu mengajar.
Anak ini pula bila dewasa berkemungkinan akan terus berpegang dengan ajaran ibunya "sembahyang di rumah pun sah." Tidak mustahil malah menjadi pegangan sekian banyaknya manusia muslim hari ini. Lihatlah masjid-masjid dan surau-surau yang kosong. Berbanding dengan jumlah penduduk, tidak sepatutnya ada satu atau dua saf saja. Mana yang lain? Di mana lagi kalau tidak di rumah. Mereka bersolat juga kerana "sembahyang di rumah pun sah."
Di masjid dan surau, tuan-tuan guru dan ustaz-ustaz mengajar tentang kelebihan solat jamaah, mengingatkan tentang Rasulullah yang tak pernah solat fardu tanpa berjamaah dan menyampaikan ancaman Rasulullah ke atas orang yang tidak bersolat jamaah. Para pengunjung masjid dan surau mendapat tambahan ilmu yang menguatkan keyakinan betapa perlunya solat didirikan secara berjamaah.
Sedang mereka yang tidak ada hati dan perasaan ke masjid, kosong dengan ilmu dan maklumat baru dan berterusan selesa dengan "sembahyang di rumah pun sah."
Kali ini bukan lagi salah ibu mengandung tapi salah ibu mengajar.
Ulasan