Langkau ke kandungan utama

Matapelajaran Kelas Dua

Semalam baru belajar, hari ini dah lupa. Alahai, apa nak dikata! Bengang pun ada dengan bebudak 6A ni. Baru semalam diajar tajuk 'Syirik'. Sudah diterang erti syirik, dalil wajib menjauhi perbuatan syirik, hukumnya dan contohnya, kemudian bersoal jawab lagi.

Hari ini bila diedarkan lembaran kerja sebagai latihan untuk tajuk yang sama, masing-masing tersengih dan tak dapat menjawab. Mana tak bengangnya? Kalau kelas belakang-belakang boleh juga dimaafkan, ini kelas A.

Alahai, apa nak dikata? Memang tak boleh salahkan mereka juga. Dekat-dekat nak UPSR memang macam ni. Tumpuan terarah kepada peperiksaan yang kononnya menentukan masa depan mereka. Itu yang dijanjikan oleh cikgu-cikgu UPSR. Macamlah dapat 5A boleh jadi doktor. Pendidikan Islam dah jadi matapelajaran kelas ke-2. Bukan PAI saja, malah subjek selain subjek teras (BM, BI, M3 dan Sains), langsung diketepikan dan menjadi matapelajaran kelas ke-2 atau mungkin kelas ke-3.

Masuk pula mesyuarat khas Hari Anugerah Cemerlang. Ditentukan kategori-kategori yang layak menerima hadiah. Antaranya hadiah untuk pencapaian terbaik matapelajaran. Akhirnya Guru Besar memutuskan, subjek yang diambil kira ialah subjek teras dan ditambah subjek PAI. Lain-lain subjek tak masuk dalam senarai. Sekali lagi ada subjek kelas 1 dan kelas 2. Masa belajar dan masa peperiksaan tak ada pula subjek yang terkecuali.

Seolah-olah selain subjek teras, belajar atau tidak, sama saja. Periksa atau tidak, sama saja. Lulus atau gagal, sama saja.

Selepas didesak berkali-kali dan diberitahu rasionalnya, akhirnya Guru Besar bersetuju untuk masukkan subjek Bahasa Arab dalam senarai. Dia tak sedar agaknya Bahasa Arab termasuk dalam program j-QAF yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah. Termasuk juga di dalamnya subjek Jawi. Tapi Jawi kekal sebagai subjek kelas ke-3.

Mengapa ini boleh terjadi? Mengapa ada minda pengkelasan matapelaran teras dan bukan teras? Ada pelajaran yang penting dan ada yang kurang penting atau tidak penting. Bukankah semua matapelajaran adalah menjadi kewajipan guru untuk mengajarnya.

Semua ini kerana UPSR.

UPSR menyebabkan wujudnya matapelajaran kelas ke-2 dan kelas ke-3.

Sokong mansuhkan UPSR!!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terla