Langkau ke kandungan utama

Matapelajaran Kelas Dua

Semalam baru belajar, hari ini dah lupa. Alahai, apa nak dikata! Bengang pun ada dengan bebudak 6A ni. Baru semalam diajar tajuk 'Syirik'. Sudah diterang erti syirik, dalil wajib menjauhi perbuatan syirik, hukumnya dan contohnya, kemudian bersoal jawab lagi.

Hari ini bila diedarkan lembaran kerja sebagai latihan untuk tajuk yang sama, masing-masing tersengih dan tak dapat menjawab. Mana tak bengangnya? Kalau kelas belakang-belakang boleh juga dimaafkan, ini kelas A.

Alahai, apa nak dikata? Memang tak boleh salahkan mereka juga. Dekat-dekat nak UPSR memang macam ni. Tumpuan terarah kepada peperiksaan yang kononnya menentukan masa depan mereka. Itu yang dijanjikan oleh cikgu-cikgu UPSR. Macamlah dapat 5A boleh jadi doktor. Pendidikan Islam dah jadi matapelajaran kelas ke-2. Bukan PAI saja, malah subjek selain subjek teras (BM, BI, M3 dan Sains), langsung diketepikan dan menjadi matapelajaran kelas ke-2 atau mungkin kelas ke-3.

Masuk pula mesyuarat khas Hari Anugerah Cemerlang. Ditentukan kategori-kategori yang layak menerima hadiah. Antaranya hadiah untuk pencapaian terbaik matapelajaran. Akhirnya Guru Besar memutuskan, subjek yang diambil kira ialah subjek teras dan ditambah subjek PAI. Lain-lain subjek tak masuk dalam senarai. Sekali lagi ada subjek kelas 1 dan kelas 2. Masa belajar dan masa peperiksaan tak ada pula subjek yang terkecuali.

Seolah-olah selain subjek teras, belajar atau tidak, sama saja. Periksa atau tidak, sama saja. Lulus atau gagal, sama saja.

Selepas didesak berkali-kali dan diberitahu rasionalnya, akhirnya Guru Besar bersetuju untuk masukkan subjek Bahasa Arab dalam senarai. Dia tak sedar agaknya Bahasa Arab termasuk dalam program j-QAF yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah. Termasuk juga di dalamnya subjek Jawi. Tapi Jawi kekal sebagai subjek kelas ke-3.

Mengapa ini boleh terjadi? Mengapa ada minda pengkelasan matapelaran teras dan bukan teras? Ada pelajaran yang penting dan ada yang kurang penting atau tidak penting. Bukankah semua matapelajaran adalah menjadi kewajipan guru untuk mengajarnya.

Semua ini kerana UPSR.

UPSR menyebabkan wujudnya matapelajaran kelas ke-2 dan kelas ke-3.

Sokong mansuhkan UPSR!!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam golo

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha