Langkau ke kandungan utama

Penerangan ringkas mengenai solat gerhana

Selepas solat maghrib tadi, pengerusi surau al-Muhtadin mengumumkan beberapa program terdekat anjuran surau. Pertama, ceramah Isra' Mi'raj pada Rabu depan. Kedua, majlis bacaan yaasin malam Nisfu Syaaban. Saya menunggu kalau ada yang ketiga. Tiada yang ketiga. Sah, dia lupa atau tak tahu langsung.

Besok akan berlakunya gerhana matahari sekitar jam 8.18 pagi seperti yang tertera pada taqwim solat keluaran Majlis Agama Islam Negeri Kedah yang turut dijadikan panduan oleh para jamaah surau al-Muhtadin. Saya menunggu pengumuman mengenai solat gerhana. Malangnya, tiada pengumuman dan ia seperti diabaikan.

Jika dibuat perbandingan antara membaca yasin malam Nisfu Syaaban dan solat gerhana, manakah sepatutnya diutamakan. Yang pertama bersumberkan hadis palsu sedang yang kedua jelas kesahihan nasnya. Namun kerana ia bukan amalan popular di kalangan masyarakat Melayu, kadangkala ia berlalu tanpa disedari. Situasi seperti ini seakan-akan ungkapan Hasan bin 'Athiyah, "Tidaklah satu kaum mencipta satu bidaah dalam agama mereka melainkan Allah mencabut daripada sunnah (Nabi) mereka sesuatu yang semisalnya, kemudian tidaklah ia dikembalikan kepada mereka sehinggalah pada hari kiamat."

Panduan solat gerhana

Ulama telah bersepakat bahawa solat gerhana hukumnya sunat muakkad bagi lelaki dan wanita serta keutamaan mengerjakannya secara berjamaah sekalipun berjamaah bukan menjadi syarat sahnya. Solat gerhana dilakukan dua rakaat tetapi ulama berbeza pendapat mengenai cara melakukan khususnya mengenai bilangan ruku' dalam setiap rakaat.

Jumhur ulama mengatakan pada setiap rakaat dilakukan dua kali ruku'. Pendapat ini bersandarkan pada hadis dari Aisyah yang bermaksud,
"Ketika hayat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, terjadilah gerhana matahari. Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam keluar ke masjid, berdiri lalu takbir. Orang-orang pun berbaris di belakangNya. Baginda membaca surah yang panjang. Seterusnya bertakbir lalu ruku' dan panjang sekali ruku'nya yang seakan sama panjangnya waktu berdiri. Seterusnya Baginda mengangkat kepala dan membaca sami'allahu liman hamidah, rabbana walakalhamdu. Lalu berdiri lagi dan membaca surah yang panjang cuma pendek sedikit dari yang pertama. Lalu takbir dan ruku' manakala ruku'Nya kali ini pendek sedikit dari ruku' yang pertama, kemudian sujud. Dalam rakaat berikutnya dilakukan sebagaimana rakaat yang pertama sehingga sempurna empat kali ruku' dan empat kali sujud ............." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Selain hadis Aisyah, Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan hadis dari Ibn Abbas yang menerangkan tatacara yang menyamai hadis Aisyah di atas.

Ibn Abdil Barr berkata, "kedua-dua hadis(Aisyah dan Ibn Abbas) adalah yang paling sah mengenai bab solat gerhana." Manakala Ibnul Qayyim pula berkata, "hadis yang paling sahih, sarih dan dapat dijadikan pegangan dalam bab ini ialah dengan mengulangi ruku' dalam setiap rakaat." Demikianlah pegangan mazhab Maliki, Syafie dan Ahmad.

Namun di sisi Imam Abu Hanifah solat gerhana dikerjakan seperti solat hari raya atau solat Jumaat. Antara hadis yang menjadi sandarannya ialah hadis Nu'man Basyir yang bermaksud, "Rasulullah bersolat dengan kami dalam solat gerhana seperti solat yang biasa, yakni ruku' dan sujud, dua rakaat- dua rakaat, lalu berdoa sampai matahari berkeadaan seperti asal."

Mengenai bacaan fatihah, ia adalah rukun yang dibaca dalam setiap rakaat dan dibolehkan sama ada menyaringkan atau memperlahankan bacaannya. Hanya imam Bukhari lebih menyukai pada menyaringkan bacaan.

Demikianlah serba sedikit panduan mengerjakan solat gerhana untuk dikongsi bersama. Moga diperolehi sedikit manfaat dari penerangan yang tidak seberapa ini di samping menjadikan kita lebih mengutamakan sunnah Nabi dari yang lainnya.

_____________________________________________________
:: Diringkaskan dari kitab Fiqh as-Sunnah, karya AS-Syeikh Sayyid Sabiq.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se