Selepas solat maghrib tadi, pengerusi surau al-Muhtadin mengumumkan beberapa program terdekat anjuran surau. Pertama, ceramah Isra' Mi'raj pada Rabu depan. Kedua, majlis bacaan yaasin malam Nisfu Syaaban. Saya menunggu kalau ada yang ketiga. Tiada yang ketiga. Sah, dia lupa atau tak tahu langsung.
Besok akan berlakunya gerhana matahari sekitar jam 8.18 pagi seperti yang tertera pada taqwim solat keluaran Majlis Agama Islam Negeri Kedah yang turut dijadikan panduan oleh para jamaah surau al-Muhtadin. Saya menunggu pengumuman mengenai solat gerhana. Malangnya, tiada pengumuman dan ia seperti diabaikan.
Jika dibuat perbandingan antara membaca yasin malam Nisfu Syaaban dan solat gerhana, manakah sepatutnya diutamakan. Yang pertama bersumberkan hadis palsu sedang yang kedua jelas kesahihan nasnya. Namun kerana ia bukan amalan popular di kalangan masyarakat Melayu, kadangkala ia berlalu tanpa disedari. Situasi seperti ini seakan-akan ungkapan Hasan bin 'Athiyah, "Tidaklah satu kaum mencipta satu bidaah dalam agama mereka melainkan Allah mencabut daripada sunnah (Nabi) mereka sesuatu yang semisalnya, kemudian tidaklah ia dikembalikan kepada mereka sehinggalah pada hari kiamat."
Panduan solat gerhana
Ulama telah bersepakat bahawa solat gerhana hukumnya sunat muakkad bagi lelaki dan wanita serta keutamaan mengerjakannya secara berjamaah sekalipun berjamaah bukan menjadi syarat sahnya. Solat gerhana dilakukan dua rakaat tetapi ulama berbeza pendapat mengenai cara melakukan khususnya mengenai bilangan ruku' dalam setiap rakaat.
Jumhur ulama mengatakan pada setiap rakaat dilakukan dua kali ruku'. Pendapat ini bersandarkan pada hadis dari Aisyah yang bermaksud,
"Ketika hayat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, terjadilah gerhana matahari. Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam keluar ke masjid, berdiri lalu takbir. Orang-orang pun berbaris di belakangNya. Baginda membaca surah yang panjang. Seterusnya bertakbir lalu ruku' dan panjang sekali ruku'nya yang seakan sama panjangnya waktu berdiri. Seterusnya Baginda mengangkat kepala dan membaca sami'allahu liman hamidah, rabbana walakalhamdu. Lalu berdiri lagi dan membaca surah yang panjang cuma pendek sedikit dari yang pertama. Lalu takbir dan ruku' manakala ruku'Nya kali ini pendek sedikit dari ruku' yang pertama, kemudian sujud. Dalam rakaat berikutnya dilakukan sebagaimana rakaat yang pertama sehingga sempurna empat kali ruku' dan empat kali sujud ............." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Selain hadis Aisyah, Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan hadis dari Ibn Abbas yang menerangkan tatacara yang menyamai hadis Aisyah di atas.
Ibn Abdil Barr berkata, "kedua-dua hadis(Aisyah dan Ibn Abbas) adalah yang paling sah mengenai bab solat gerhana." Manakala Ibnul Qayyim pula berkata, "hadis yang paling sahih, sarih dan dapat dijadikan pegangan dalam bab ini ialah dengan mengulangi ruku' dalam setiap rakaat." Demikianlah pegangan mazhab Maliki, Syafie dan Ahmad.
Namun di sisi Imam Abu Hanifah solat gerhana dikerjakan seperti solat hari raya atau solat Jumaat. Antara hadis yang menjadi sandarannya ialah hadis Nu'man Basyir yang bermaksud, "Rasulullah bersolat dengan kami dalam solat gerhana seperti solat yang biasa, yakni ruku' dan sujud, dua rakaat- dua rakaat, lalu berdoa sampai matahari berkeadaan seperti asal."
Mengenai bacaan fatihah, ia adalah rukun yang dibaca dalam setiap rakaat dan dibolehkan sama ada menyaringkan atau memperlahankan bacaannya. Hanya imam Bukhari lebih menyukai pada menyaringkan bacaan.
Demikianlah serba sedikit panduan mengerjakan solat gerhana untuk dikongsi bersama. Moga diperolehi sedikit manfaat dari penerangan yang tidak seberapa ini di samping menjadikan kita lebih mengutamakan sunnah Nabi dari yang lainnya.
_____________________________________________________
:: Diringkaskan dari kitab Fiqh as-Sunnah, karya AS-Syeikh Sayyid Sabiq.
Besok akan berlakunya gerhana matahari sekitar jam 8.18 pagi seperti yang tertera pada taqwim solat keluaran Majlis Agama Islam Negeri Kedah yang turut dijadikan panduan oleh para jamaah surau al-Muhtadin. Saya menunggu pengumuman mengenai solat gerhana. Malangnya, tiada pengumuman dan ia seperti diabaikan.
Jika dibuat perbandingan antara membaca yasin malam Nisfu Syaaban dan solat gerhana, manakah sepatutnya diutamakan. Yang pertama bersumberkan hadis palsu sedang yang kedua jelas kesahihan nasnya. Namun kerana ia bukan amalan popular di kalangan masyarakat Melayu, kadangkala ia berlalu tanpa disedari. Situasi seperti ini seakan-akan ungkapan Hasan bin 'Athiyah, "Tidaklah satu kaum mencipta satu bidaah dalam agama mereka melainkan Allah mencabut daripada sunnah (Nabi) mereka sesuatu yang semisalnya, kemudian tidaklah ia dikembalikan kepada mereka sehinggalah pada hari kiamat."
Panduan solat gerhana
Ulama telah bersepakat bahawa solat gerhana hukumnya sunat muakkad bagi lelaki dan wanita serta keutamaan mengerjakannya secara berjamaah sekalipun berjamaah bukan menjadi syarat sahnya. Solat gerhana dilakukan dua rakaat tetapi ulama berbeza pendapat mengenai cara melakukan khususnya mengenai bilangan ruku' dalam setiap rakaat.
Jumhur ulama mengatakan pada setiap rakaat dilakukan dua kali ruku'. Pendapat ini bersandarkan pada hadis dari Aisyah yang bermaksud,
"Ketika hayat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, terjadilah gerhana matahari. Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam keluar ke masjid, berdiri lalu takbir. Orang-orang pun berbaris di belakangNya. Baginda membaca surah yang panjang. Seterusnya bertakbir lalu ruku' dan panjang sekali ruku'nya yang seakan sama panjangnya waktu berdiri. Seterusnya Baginda mengangkat kepala dan membaca sami'allahu liman hamidah, rabbana walakalhamdu. Lalu berdiri lagi dan membaca surah yang panjang cuma pendek sedikit dari yang pertama. Lalu takbir dan ruku' manakala ruku'Nya kali ini pendek sedikit dari ruku' yang pertama, kemudian sujud. Dalam rakaat berikutnya dilakukan sebagaimana rakaat yang pertama sehingga sempurna empat kali ruku' dan empat kali sujud ............." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Selain hadis Aisyah, Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan hadis dari Ibn Abbas yang menerangkan tatacara yang menyamai hadis Aisyah di atas.
Ibn Abdil Barr berkata, "kedua-dua hadis(Aisyah dan Ibn Abbas) adalah yang paling sah mengenai bab solat gerhana." Manakala Ibnul Qayyim pula berkata, "hadis yang paling sahih, sarih dan dapat dijadikan pegangan dalam bab ini ialah dengan mengulangi ruku' dalam setiap rakaat." Demikianlah pegangan mazhab Maliki, Syafie dan Ahmad.
Namun di sisi Imam Abu Hanifah solat gerhana dikerjakan seperti solat hari raya atau solat Jumaat. Antara hadis yang menjadi sandarannya ialah hadis Nu'man Basyir yang bermaksud, "Rasulullah bersolat dengan kami dalam solat gerhana seperti solat yang biasa, yakni ruku' dan sujud, dua rakaat- dua rakaat, lalu berdoa sampai matahari berkeadaan seperti asal."
Mengenai bacaan fatihah, ia adalah rukun yang dibaca dalam setiap rakaat dan dibolehkan sama ada menyaringkan atau memperlahankan bacaannya. Hanya imam Bukhari lebih menyukai pada menyaringkan bacaan.
Demikianlah serba sedikit panduan mengerjakan solat gerhana untuk dikongsi bersama. Moga diperolehi sedikit manfaat dari penerangan yang tidak seberapa ini di samping menjadikan kita lebih mengutamakan sunnah Nabi dari yang lainnya.
_____________________________________________________
:: Diringkaskan dari kitab Fiqh as-Sunnah, karya AS-Syeikh Sayyid Sabiq.
Ulasan