Langkau ke kandungan utama

Syarat dalam beribadah

Ketahuilah bahwa mutaba'ah (mengikuti Nabi Sallallahu 'alaihi wa sallam) tidak akan tercapai kecuali apabila amal yang dikerjakan sesuai dengan syariat dalam enam perkara.

Pertama : Sebab.


Jika seseorang melakukan suatu ibadah kepada Allah dengan sebab yang tidak disyariatkan, maka ibadah tersebut adalah bid'ah dan tidak diterima (ditolak).

Contoh : Ada orang yang melakukan shalat tahajud pada malam dua puluh tujuh bulan Rajab, dengan alasan bahwa malam itu adalah malam Mikraj Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam (dinaikkan ke atas langit). Solat tahajud adalah ibadah, tetapi karena dikaitkan dengan sebab tersebut menjadi bidaah. Karena ibadah tadi didasarkan atas sebab yang tidak ditetapkan dalam syariat. Syarat ini -yaitu : ibadah harus sesuai dengan syariat dalam sebab - adalah penting, karena dengan demikian dapat diketahui beberapa macam amal yang dianggap termasuk sunnah, namun sebenarnya adalah bidaah.


Kedua : Jenis.


Ibadah harus sesuai dengan syariat dalam jenisnya. Jika tidak, maka tidak diterima.

Contoh : Seorang yang menyembelih kuda untuk kurban adalah tidak sah, karena menyalahi ketentuan syariat dalam jenisnya. Hanya boleh dijadikan kurban ialah unta, lembu dan kambing.


Ketiga : Kadar (Bilangan).


Kalau seseorang yang menambah bilangan rakaat sesuatu solat, yang menurutnya hal itu diperintahkan, maka solat tersebut adalah bidaah dan tidak diterima, kerana tidak sesuai dengan ketentuan syariat dalam jumlah bilangan rakaatnya. Jadi, apabila ada orang solat zuhur lima rakaat, umpamanya, maka solatnya tidak sah.


Keempat : Kaifiyah (Cara).


Sekiranya ada orang berwuduk dengan cara membasuh tangan, lalu muka, maka tidak sah wuduknya kerana tidak sesuai dengan cara yang ditentukan syariat.

Kelima : Waktu.

Apabila ada orang yang menyembelih binatang kurban pada hari pertama bulan Zulhijjah, maka tidak sah, kerana waktu pelaksanaannya tidak mengikut ketentuan syariat. Seperti seseorang yang ingin bertaqarub kepada Allah pada bulan Ramadhan dengan menyembelih kambing. Amal seperti ini adalah bidaah, karena tidak ada sembelihan yang ditujukan untuk bertaqarrub kepada Allah kecuali sebagai kurban, denda haji dan akikah. Adapun menyembelih pada bulan Ramadhan dengan i’tiqad mendapat pahala atas sembelihan tersebut sebagaimana dalam Idul Adha adalah bidaah. Kalau menyembelih hanya untuk memakan dagingnya atau untuk jamuan(kenduri), ia diharuskan.

Keenam : Tempat.


Andaikata ada orang beriktikaf di tempat selain masjid, maka tidak sah iktikafnya. Sebab tempat iktikaf hanyalah di masjid.

Contoh lainnya : Seseorang yang melakukan tawaf di luar Masjidil Haram dengan alasan karena di dalam sudah penuh sesak, tawafnya tidak sah, karena tempat melakukan tawaf adalah dalam Baitullah tersebut, sebagaimana firman Allah Ta'ala.


"Ertinya : Dan sucikanlah rumahKu ini bagi orang-orang yang tawaf". [Al-Hajj : 26].


Kesimpulan dari penjelasan di atas, bahwa ibadah seseorang tidak termasuk amal soleh kecuali apabila memenuhi dua syarat, yaitu :


Pertama : Ikhlas
Kedua: Mutaba'ah (Ikut petunjuk Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam)

Dan mutaba'ah tidak akan tercapai kecuali dengan enam perkara yang telah dihuraikan tadi.

Ulasan

Pang5 berkata…
Amalan membaca yaasin malam nisfu syaaban:
sebab - dibaca kerana malam nisfu syaaban. BUKAN PETUNJUK RASULULLAH.

Jenis - mesti surah Yaasin. Surah lain tak boleh. BUKAN PETUNJUK RASULULLAH.

Kadar - dibaca sebanyak tiga kali. Tak lebih dan tak kurang. BUKAN PETUNJUK RASULULLAH.

Kaifiyah - Baca sekali diikuti doa kemudian baca kali kedua diikuti doa seterusnya baca kali ketiga diikuti doa. BUKAN DARI PETUNJUK RASULULLAH.

Waktu - Selepas solat maghrib. Selepas isyak tak boleh. BUKAN DARI PETUNJUK RASULULLAH.

Tempat - Mesti di masjid atau disurau dan dilakkukan beramai-ramai. Buat sorang-sorang kat rumah, tak boleh. BUKAN DARI PETUNJUK RASULULLAH.

Kesimpulannya, amalan membaca yaasin 3 kali diikuti doa selepas setiap sekali mambaca pada malam nisfu syaaban adalah BIDAAH yang terang lagi nyata.

Bagi mereka yang pernah melakukannya, biarlah tahun ini menjadi yang terakhir.

::ANTI BIDAAH

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se