Saya ada seorang kawan yang sama-sama menyewa ketika berkursus di Maktab Perguruan Kota Bharu dulu. Biarlah saya namakan dia Faizul(bukan nama sebenar), guru pelatih Pengajian Matematik yang berasal dari Pahang.
Satu hari kami bersembang mengenai keputusan Peperiksaan Semester 1 yang baru diperolehi. Agak malang bagi Faizul kerana gagal dalam subjek terasnya dan terpaksa mengulang.
"Soalan Matematik memang susah." Keluhnya.
"Lainlah soalan Agama, mudah sangat nak 'goreng'. Aku dah tengok soalan agama. Ada kawan bawa keluar soalan dari dewan dan tunjuk kat aku." Sambungnya lagi.
Dari simpati saya bertukar menjadi geram. Adakah patut dia kata soalan agama boleh di'goreng-goreng'. Padahal saya antara calon yang pening memikirkan bagaimana mahu mengklasifikasikan ayat-ayat dalam surah Fatihah kepada tauhid rububiyyah, uluhiyyah dan asma' wa sifat. Maklumlah selama beberapa tahun belajar Tauhid hanya menghafal Sifat 20. Tapi kawan saya ini dengan confident sekali menyifatkan soalan Agama terlalu mudah berbanding Matematik. Mungkin juga ia sebagai satu helah mewajarkan kegagalannya dalam peperiksaan.
Suatu hari yang lain.
"Aku selepas mandi wajib, mesti ambil wuduk." Kata Faizul.
"Tak payah. Memadai dengan mandi wajib." Balas saya pula.
"Tak boleh. Masa mandi gosok atas bawah dah tentu terkena juga tempat tu!" Dia bertegas dengan caranya.
Alahai Faizul, sampai macam itu sekali? Memanglah kita disuruh meratakan air ke seluruh anggota badan. Tapi tak semestinya menggosok dengan tapak tangan. Getah paip kan ada? Semburlah pada mana-mana bahagian yang patut. Kalau pun nak gosok juga, gosoklah dengan belakang tapak tangan. Ingat, berwuduk selepas mandi wajib termasuk dalam kategori berlebih-lebihan dalam beribadah.
Ironinya, anggapan Faizul terhadap soalan peperiksaan subjek Pengajian Agama adalah sangat mudah. Namun dalam mempraktikkan amalan agama, dia nampak yang susah.
Tapi itu cerita lama. Manusia boleh berubah. Mana tahu Faizul sekarang lebih alim? Manakala saya sendiri, alhamdulillah, semakin memahami dan meyakini kebenaran tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma' wa Sifat.
Ulasan