Langkau ke kandungan utama

Solat berjamaah

Kalau bercakap tentang solat berjamaah, bukan main lagi hujahnya.

Kalau nak ajak ke surau atau masjid, banyak pula dolak-daliknya.

Tak sempat! Banyak kerja! Sibuk! Assignment bertimbun-timbun!

"Sembahyang di rumah pun sah juga". Kalau begini bunyi ayatnya, lebih baik beredar saja. Cakap pun dah tak guna.

Hakikatnya solat berjamaah menjadi keutamaan atau tidak kepada seseorang bergantung kepada sejauh mana tanggapan terhadap hukum mengerjakannya.

Justeru apakah hukum solat berjamaah? Ulama berbeza pendapat mengenai hal ini dan menjadikan beberapa pendapat.
  1. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berpendapat solat berjamaah termasuk syarat sah solat. Ertinya solat tidak sah melainkan dilakukan secara berjamaah.
  2. Sebahagian ahli hadis berpendapat hukumnya wajib.
  3. Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berpendapat hukumnya sunat.
  4. Di sisi Mazhab Syafi'e solat berjamaah dihukum sebagai fardu kifayah. Orang Melayu di Malaysia berpegang teguh dengan pandangan ini. Cukuplah dengan dua tiga orang sembahyang jamaah, yang lain tak payah.
Tapi bagaimana sebenarnya kehendak sunnah? Cuba perhatikan hadis-hadis Rasulullah berkaitan solat berjamaah.

  1. "Demi Zat yang jiwaku berada di tanganNYA. Sungguh aku ingin memerintahkan (kaum muslimin) mengumpul kayu bakar lalu diikat. Kemudian aku perintahkan agar solat berjamaah didirikan, maka azan pun dikumandangkan. Kemudian aku akan perintahkan seseorang untuk mengimami kaum muslimin. Kemudian aku akan mendatangi kaum lelaki yang tidak turut bersolat jamaah lalu aku bakar rumah mereka." Bukhari(7224), Muslim(651)dengan lafaz yang mirip dan Ibn Majah(791) dengan lafaz yang mirip.
  2. "Barangsiapa yang mendengar seruan azan, tetapi dia tidak mendatanginya, maka tiada solat baginya, kecuali kerana satu uzur." Ibn Majah(793), Ibn Hibban(2064) dengan lafaz yang senada.
  3. Rasulullah bersabda kepada Abdullah ibn Ummi Maktum(seorang sahabat yang buta matanya), "Apakah engkau mendengar seruan untuk solat?" Dia menjawab, "Ya". Baginda bersabda, "Maka jawablah (seruan itu)". Muslim(635), Ibn Hibban(2063) dengan lafaz yang mirip.


Memadai tiga hadis di atas menunjukkan betapa solat fardu hendaklah sedaya mungkin dilakukan secara berjamaah. Hadis pertama Baginda Rasulullah mengugut membakar rumah orang-orang yang meninggalkan solat berjamaah. Dahsyat. Kalau hari ini sudah tentu ia dilabel sebagai satu tindakan keganasan. Dalam satu mesyuarat AJK sebuah masjid mencadangkan supaya rumah-rumah penduduk yang tidak pernah hadir ke masjid bersolat jamaah diboikot terutamanya melibatkan majlis-majlis kenduri. Cadangan begini saja sudah dianggap tidak berhemah dan tidak berhikmah oleh sebahagian yang lain.

Hadis kedua menunjukkan bahawa orang-orang yang bersolat secara sendirian seperti tidak bersolat. Lalu apa ertinya, "solat di rumah pun sah juga"? Mungkin saudara kita ini bermaksud dia solat di rumah berjamaah bersama ahli keluarganya.

Manakala pengajaran dari hadis ketiga betapa seorang yang buta tetapi masih mendengar seruan azan tetap wajib mengerjakan solat secara berjamaah di tempat azan tersebut dilaungkan, inikan pula yang celik seperti kita.

Oleh kerana itu, pandangan yang lebih sahih dan unggul adalah bahawa solat berjamaah hukumnya wajib. Sesiapa sahaja dari kaum lelaki yang meninggalkan solat berjamaah, menjadi kewajipan pemerintah atau wakilnya untuk menegur mereka.

Adapun Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah mengerjakan solat fardu secara sendirian melainkan secara berjamaah selama hayat Baginda. Inilah panduan terbaik bagi mereka yang mengaku dirinya Ahli Sunnah wal Jamaah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se