Pihak pemerintah disaran mengembalikan kaedah pembayaran zakat fitrah dengan menggunakan beras sebagaimana ajaran mazhab Syafi'e yang menjadi pegangan penduduk negara ini. Saranan ini dikemukakan oleh Tuan Guru Haji Salleh Musa seorang mudir Madrasah ar-Rahmaniah di Sik, Kedah. Baca di sini
Saya sangat setuju dengan saranan ini tetapi bukan kerana ia berasal dari Mazhab Syafi'e tetapi kaedah ini lebih mendekati sunnah. Selain ulama Mazhab Hanafi, ulama lain hampir sepakat zakat fitrah hendaklah dikeluarkan dari bahan makanan yang menjadi makanan asasi setempat. Ia berdasarkan hadis dari Ibn 'Umar yang bermaksud: "Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam mewajibkan zakat fitrah dari Ramadan sebanyak satu sukat dari kurma atau satu sukat gandum atas hamba atau orang merdeka, lelaki dan wanita, kanak-kanak dan orang dewasa dari kaum muslimin." (riwayat Bukhari dan Muslim- rujuk kitab Fiqhus Sunnah)
Saya sangat setuju dengan saranan ini tetapi bukan kerana ia berasal dari Mazhab Syafi'e tetapi kaedah ini lebih mendekati sunnah. Selain ulama Mazhab Hanafi, ulama lain hampir sepakat zakat fitrah hendaklah dikeluarkan dari bahan makanan yang menjadi makanan asasi setempat. Ia berdasarkan hadis dari Ibn 'Umar yang bermaksud: "Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam mewajibkan zakat fitrah dari Ramadan sebanyak satu sukat dari kurma atau satu sukat gandum atas hamba atau orang merdeka, lelaki dan wanita, kanak-kanak dan orang dewasa dari kaum muslimin." (riwayat Bukhari dan Muslim- rujuk kitab Fiqhus Sunnah)
Abu Sa'id Al-Khudri Radhiyallahu 'anhu seperti yang dituliskan dalam sahih Bukhari, berkata :"Artinya : Kami mengeluarkan (zakat fitrah) pada masa Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam satu sha' dari makanan, makanan kami adalah kurma, tepung syair, kismis dan keju" [Diriwayatkan oleh Bukhari : Kitab Zakat/bab Fitrah Satu Sha Dari Makanan. 1506]
Menurut Syeikh Muhammad bin Salih Al-Utsaimin, dia (Abu Sa'id al-Khudri) tidak menyebutkan gandum juga, saya tidak pernah tahu bahwa gandum disebutkan dalam zakat Fitrah pada hadits yang sahih secara jelas, akan tetapi tak ragu lagi bahawa gandum boleh digunakan untuknya.
Walaubagaimanapun, sebagai orang biasa saya tidak sama sekali mencela pandangan Imam Abu Hanifah mengenai keharusan membayar zakat fitrah dengan wang sementelah lagi kaedah ini diterima pakai oleh pihak berkuasa agama negeri. Mengenainya, Imam Abu Hanifah mengulas hadis yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dan Imam Daruqutni dari Ibn 'Umar yang bermaksud: "Rasulullah telah mewajibkan zakat fitrah dengan sabdanya, penuhilah keperluan mereka(fakir miskin) pada hari ini."
Imam Abu Hanifah menyifatkan maksud 'keperluan mereka' ialah sesuatu yang dapat mengurangkan beban serta menggembirakan penerima zakat fitrah termasuklah wang.
Ulama-ulama yang membantah zakat fitrah dibayar dengan nilai wang pula berpendapat wang sudah ada pada zaman Nabi, namun berpandukan hadis, Baginda menegaskan supaya ia dikeluarkan dengan makanan yang mengenyangkan.
Berkaitan dengan zakat fitrah perlu dibayar terus kepada penerima tidak melalui wakil atau amil, suka saya membawa satu hadis yang diriwayat Imam Bukhari dari Abu Hurairah: "Rasulullah menyuruh agar aku menjaga zakat Ramadan(fitrah)." (Rujuk Fiqhus Sunnah)
Justeru saya kira amalan membayar zakat fitrah melalui amil atau wakil tidak menyimpang dari sunnah memandangkan cara sebegini memudahkan zakat fitrah diagihkan secara sama rata kepada penerima yang layak di sesebuah kawasan.
Berpandukan hadis di atas juga bayaran zakat fitrah tidak boleh dibuat atas maksud membantu perjuangan parti-parti politik atau atas nama jihad fi sabilillah. Hanya yang layak menerimanya ialah fakir miskin. Wallahu a'alam.
Sekali lagi ditegaskan ia bukanlah satu bentuk sokongan secara taksub kepada Mazhab Syafie atas alasan kita rakyat Malaysia wajib berpegang dengan Mazhab Syafie sahaja lalu menolak pendapat mazhab lain. Tetapi kerana pandangan Imam Syafie lebih menepati kehendak sunnah Nabawi. Perlu diingat pandangan yang sama turut dikemukakan oleh Imam Malik dan Imam Ahmad.
Kepada Tuan Guru Hj. Salleh, syabas diucapkan. Semoga lebih ramai lagi ulama tampil membetulkan keadaan. Kami sebagai rakyat biasa bersedia menerima sebarang perubahan dengan syarat tidak menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya.
Ulama-ulama yang membantah zakat fitrah dibayar dengan nilai wang pula berpendapat wang sudah ada pada zaman Nabi, namun berpandukan hadis, Baginda menegaskan supaya ia dikeluarkan dengan makanan yang mengenyangkan.
Berkaitan dengan zakat fitrah perlu dibayar terus kepada penerima tidak melalui wakil atau amil, suka saya membawa satu hadis yang diriwayat Imam Bukhari dari Abu Hurairah: "Rasulullah menyuruh agar aku menjaga zakat Ramadan(fitrah)." (Rujuk Fiqhus Sunnah)
Justeru saya kira amalan membayar zakat fitrah melalui amil atau wakil tidak menyimpang dari sunnah memandangkan cara sebegini memudahkan zakat fitrah diagihkan secara sama rata kepada penerima yang layak di sesebuah kawasan.
Berpandukan hadis di atas juga bayaran zakat fitrah tidak boleh dibuat atas maksud membantu perjuangan parti-parti politik atau atas nama jihad fi sabilillah. Hanya yang layak menerimanya ialah fakir miskin. Wallahu a'alam.
Sekali lagi ditegaskan ia bukanlah satu bentuk sokongan secara taksub kepada Mazhab Syafie atas alasan kita rakyat Malaysia wajib berpegang dengan Mazhab Syafie sahaja lalu menolak pendapat mazhab lain. Tetapi kerana pandangan Imam Syafie lebih menepati kehendak sunnah Nabawi. Perlu diingat pandangan yang sama turut dikemukakan oleh Imam Malik dan Imam Ahmad.
Kepada Tuan Guru Hj. Salleh, syabas diucapkan. Semoga lebih ramai lagi ulama tampil membetulkan keadaan. Kami sebagai rakyat biasa bersedia menerima sebarang perubahan dengan syarat tidak menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya.
Ulasan