Langkau ke kandungan utama

Salawat kuat

"Salawat kuat-kuat sikit. Macam tak dak orang." Peringatan pengerusi buat para jamaah malam tadi. Semalam para jamaah diminta supaya menguatkan 'volume' masing-masing menyahut seruan salawat dari bilal antara dua rakaat salawat terawih. Satu amalan biasa ketika bertarawih bagi orang-orang Melayu di Malaysia. Saya katakan amalan Melayu, kerana al-Quran dan Hadis yang menjadi rujukan orang Islam tidak menyebut tentang amalan tersebut.

"Dia buat pulak". Rungut saya dalam hati.

Saya ulang sekali lagi seperti saya tulis dalam posting Tahlil Dalam Kenduri Akikah kalau agama diukur mengikut neraca akal, beginilah jadinya. Nak bersolat pun mesti ada bunyi riuh. Barulah nampak meriah. Agaknya kalau tak meriah, Allah tak terima solat kita?

Atas dasar apa kita bertasbih, berzikir dan bersalawat antara dua rakaat solat terawih. Bukan ada nas pun. Kalau pun nak berzikir atau bersalawat juga dengan alasan itu benda baik seperti pegangan kebanyakan anggota masyarakat kita, tidak perlulah dinyaringkan suara. Allah berfirman, "Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara (wa duunal jahri), di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai". (Surah al-A'raf:205)

Allah berfirman lagi, "dan janganlah kamu mengeraskan suaramu (wala tajhar) dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya(wala tukhafit) dan carilah jalan tengah di antara kedua itu." (Surah al-Isra':110)

Berpandukan kedua-dua ayat di atas, Allah melarang kita mengeraskan atau men'jahar'kan suara ketika berzikir. Begitu juga larangan 'tukhafit' yang bermaksud berzikir dalam hati tanpa menggerakkan bibir. Sebaliknya zikir yang dianjurkan ialah pertengahan antara keduanya iaitu berzikirdengan suara yang perlahan atau 'sirr'.

Adalah tidak menyalahi sunnah seandainya kita berzikir sebagai pengisian antara 2 rakaat solat terawih. Tetapi dengan merendahkan suara, tidak mengganggu jamaah lain dan zikir tersebut hanya kita saja yang mengetahuinya. Malah bentuk zikir juga tidak dikhususkan kepada satu bentuk saja seperti yang diamalkan sekarang. Berzikirlah dan berdoalah semahu kita mengikut keperluan dan kemampuan serta berdasarkan pengetahuan, bukannya ikut-ikutan.

Sangkaan berzikir dan bersalawat dengan suara yang kuat menambah kemeriahan berterawih bukan sahaja tidak dituntut oleh agama malah sangat melucukan. Malaikat tak perasankah?

Seperkara lagi yang melucukan apabila selesai berdoa selepas 4 rakaat terawih yang pertama, bilal melaungkan "al-badrul munir Muhammad". Jamaah surau saya pula menyahut "shallu 'alaih" yang bermaksud 'salawatlah kamu ke atasnya'. Kalau dah jamaah yang suruh bersalawat, siapa pula yang nak bersalawat. Jiran-jiran di rumah yang sedang menonton tv???

Bagi yang menonton siaran langsung solat terawih dari Masjidil Haram tentu dapat merasai tenangnya bertarawih. Tiada tasbih, zikir, selawat dan doa secara jahar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terla