Sebaik sahaja selesai mengerjakan solat maghrib saya ditahan oleh pengerusi surau. Ada sesuatu yang hendak disampaikan oleh orang no.1 kepada orang no.2 Surau Al- Muhtadin. Penting!
"Ustazah S***** beritahu saya, Ustaz dah merosakkan sembahyang orang ramai semalam. Ustaz jadi Imam solat Isyak dan solat Terawih tak baca bismillah dalam Fatihah." Itu berita yang hendak disampaikan. "Kata Ustazah lagi, kita di sini kena ikut Mazhab Syafie, lainlah masa Ustaz mengaji di luar negeri dulu." Sambungnya lagi.
Saya tersenyum sendirian. Bila masa pula saya belajar di luar negeri. Memanglah saya belajar di UK, tapi ada tambahan M dibelakangnya. UKM. Lucu pula bila Islam pun cuba diklafikasikan mengikut negeri. Ada Islam Malaysia, Islam Mekah, Islam Eropah dan Islam Amerika. Beginikah pemikiran seorang ustazah terhadap Islam yang dianutinya.
"Habis, En. Mukti kata apa?" Tanya saya.
"Tak kata apa. Saya dengaq sajalah". Katanya.
"Sebenarnya, saya bukan tak baca bismillah. Tapi saya perlahankan. Itu pun cara Rasulullah. En. Mukti pun tau. Saya dah cerita dalam kuliah saya yang lepas-lepas." Saya mulakan penjelasan.
Memang kebiasaan saya membaca bismillah secara sir dan adakalanya secara jahar. Saya biasa selang selikan antara sir dan jahar. Seperti kata Ibnu al Qayyim, "adalah Rasulullah ada ketikanya membaca Bismillah secara jahar dan selalunya membaca secara sir. Dan adalah suatu yang tidak diragukan lagi ialah tidaklah selamanya Rasulullah menjaharkan Bismillah, yakni sebanyak lima kali pada siang dan malam, sama ada ketika menetap atau bepergian." (rujukan Fiqhus Sunnah, Sayid Sabiq).
"Memang pun. Tapi nak cerita yang tu, susah sikit." Beliau mengeluh.
Selama ini tidak pernah ditimbulkan soal rosak solat oleh ahli jamaah khususnya dari kalangan jamaah lelaki yang selalu mengikuti solat jamaah di surau. Tiada siapa yang pernah bertanya sah atau batal solat mereka berimamkan saya. Sementelahan persoalan ini pun pernah saya bangkitkan ketika membimbing ahli jamaah dalam pengajian Fekah menggunakan kitab Fiqhus Sunnah sebagai rujukan.
Tetapi bila tibanya Ramadan, bilangan jamaah pun bertambah, munculnya 'muka-muka baru' yang masih belum memahami letak duduknya masalah. Peliknya kerana yang menimbulkan masalah ini ialah seorang USTAZAH, sedang ahli jamaah lain mengikut sahaja. Lebih berat lagi beliau menghukum solat yang dikerjakan sebagai 'rosak'. Seperti ringan mulut saya mempertikaikan 'keustazahannya', tapi saya pendamkan sahaja. Bimbang pahala puasa teralih.
Beberapa malam berikutnya saya mengambil kesempatan di atas izin pengerusi membuat penjelasan kepada para jamaah. Ala-ala tazkirah. Malangnya USTAZAH tersebut tiada bersama.
Kedua-dua hadis mengenai cara bacaan Basmalah Rasulullah saya kemukakan. Sama ada cara sir atau cara jahar. "Anas berkata: aku solat di belakang Rasulullah dan di belakang Abu Bakar, Umar dan Usman dan mereka tidak menjaharkan Basmalah."(Riwayat Nasaie, Ibn HIbban dan Thahawi dengan isnad atas syarat Bukhari dan Muslim)
Manakala hadis Nabi menjaharkan bacaan Basmalah pula ialah dari Na'im al Mujammir berkata: Saya solat di belakang Abu Hurairah, maka dibacanya Bismillahirrahmaanirrahim lalu dibacanya Ummul Quran. Demikian seterusnya lalu ia berkata, Demi Tuhan yang nyawa saya dalam tanganNya. Saya ini adalah orang paling mirip solatnya dengan solat Rasulullah." (Riwayat Nasaie, Ibnu Khuzaimah dan Ibn Hibban)
Dalam soal agama khususnya ibadah, umat Islam dikehendaki mengikut jejak langkah Rasulullah. Alasan mengikut Mazhab Syafie lalu mengenepikan hadis Rasulullah adalah bertentangan dengan hidayah. Imam Syafie pun pernah berkata, "apabila sesuatu hadis itu sahih, itulah mazhabku. Jika sesuatu hadis itu sahih, campakkan pendapatku ke dinding."(az-Zahabi, Siyar A'lam an-Nubala). Katanya lagi, "setiap perkara yang telah aku perkatakan, sedangkan ada riwayat sahih di sisi ulama hadis daripada Nabi menyanggahi apa yang aku ucapkan, maka aku menarik balik ucapanku semasa hidupku dan selepas aku meninggal dunia." (ibid).
"Lalu dimana silapnya bacaan Basmalah dibaca sir setelah hadis berkaitannya dibentangkan. Semuanya ini kerana sikap jumud dan terlalu fanatik dengan mazhab pegangan kita. Maka sebaiknya kita hapuskan sikap buruk dalam bermazhab di samping meraikan pandangan mazhab lain. Islam adalah pegangan, mazhab pula menyediakan panduan untuk diikuti. Islam hanya SATU. Islam tidak dikelaskan mengikut bangsa penganutnya, negeri atau negara. Justeru tiada salahnya kita mengikut Imam yang tidak semazhab dengan kita atau beramal dengan cara yang tidak sama dengan mazhab anutan masyarakat kita." Saya menutup tazkirah dan bersiap untuk solat terawih.
Alhamdulillah, selepas penjelasan suasana kembali tenang sehingga berakhirnya Ramadan lepas. Mengenai Ustazah S*****, entahlah! Masih seperti dahulu atau sudah berubah.
Adalah suatu yang sangat tercela di sisi agama, akibat terlalu berpegang dengan mazhab sendiri, hadis Rasulullah pula yang dilemparkan ke dinding. Pernah terjadi di sekolah saya, beberapa orang guru perempuan termasuk seorang ustazah mempertahankan pendapat batalnya wuduk bila suami dan isteri bersentuhan. Sedangkan sudah dibentangkan buat mereka hadis Nabi mencium isterinya kemudian keluar bersolat tanpa memperbaharui wudukNya. "Kata Aisyah: Bahawa Nabi mencium sebahagian isteriNya lalu pergi solat tanpa berwuduk lagi." Malangnya dijawab salah seorang dari mereka, "kita ni bermazhab Syafie, kenalah ikut mazhab Syafie." Aduh! Kalau ustazah pun masih tidak faham, bagaimana pula yang bukan ustazah.
Persoalan yang sama juga pernah menjadikan suasana kuliah yang saya kendalikan 'panas' seketika. Perkara yang ditimbulkan ialah bagaimana hendak meninggalkan mazhab yang kita pegang. Agaknya sudah terpahat kukuh dalam pemikiran kita, meninggalkan pendapat mazhab seperti meninggalkan agama. Begitu takut sehingga mahu disamakan seperti murtad.
Tetapi saya percaya, sama ada kerana kejahilan atau terlupa, rata-rata masyarakat Melayu meninggalkan mazhab Syafie ketika membayar zakat fitrah.
Mazhab Syafie meletakkan syarat zakat yang dikeluarkan mestilah berupa makanan asasi penduduk setempat. Sedangkan kita membayar harga beras menggunakan mata wang dengan mengikut Mazhab Hanafi.
Dalam hal ini, apa pula kata mereka? "Tak pa, kerajaan dah izin."
Nah! Timbul satu lagi mazhab. Mazhab kerajaan.
Ooohh! Siapakah yang mahu menyelamatkan umatku dari kecelaruan yang berpanjangan. Namun, bersediakah pula umatku keluar dari kepompong selama ini membalut kejap pemikiran mereka? Ya Allah! Berilah petunjuk kepada kaumku. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui.
"Ustazah S***** beritahu saya, Ustaz dah merosakkan sembahyang orang ramai semalam. Ustaz jadi Imam solat Isyak dan solat Terawih tak baca bismillah dalam Fatihah." Itu berita yang hendak disampaikan. "Kata Ustazah lagi, kita di sini kena ikut Mazhab Syafie, lainlah masa Ustaz mengaji di luar negeri dulu." Sambungnya lagi.
Saya tersenyum sendirian. Bila masa pula saya belajar di luar negeri. Memanglah saya belajar di UK, tapi ada tambahan M dibelakangnya. UKM. Lucu pula bila Islam pun cuba diklafikasikan mengikut negeri. Ada Islam Malaysia, Islam Mekah, Islam Eropah dan Islam Amerika. Beginikah pemikiran seorang ustazah terhadap Islam yang dianutinya.
"Habis, En. Mukti kata apa?" Tanya saya.
"Tak kata apa. Saya dengaq sajalah". Katanya.
"Sebenarnya, saya bukan tak baca bismillah. Tapi saya perlahankan. Itu pun cara Rasulullah. En. Mukti pun tau. Saya dah cerita dalam kuliah saya yang lepas-lepas." Saya mulakan penjelasan.
Memang kebiasaan saya membaca bismillah secara sir dan adakalanya secara jahar. Saya biasa selang selikan antara sir dan jahar. Seperti kata Ibnu al Qayyim, "adalah Rasulullah ada ketikanya membaca Bismillah secara jahar dan selalunya membaca secara sir. Dan adalah suatu yang tidak diragukan lagi ialah tidaklah selamanya Rasulullah menjaharkan Bismillah, yakni sebanyak lima kali pada siang dan malam, sama ada ketika menetap atau bepergian." (rujukan Fiqhus Sunnah, Sayid Sabiq).
"Memang pun. Tapi nak cerita yang tu, susah sikit." Beliau mengeluh.
Selama ini tidak pernah ditimbulkan soal rosak solat oleh ahli jamaah khususnya dari kalangan jamaah lelaki yang selalu mengikuti solat jamaah di surau. Tiada siapa yang pernah bertanya sah atau batal solat mereka berimamkan saya. Sementelahan persoalan ini pun pernah saya bangkitkan ketika membimbing ahli jamaah dalam pengajian Fekah menggunakan kitab Fiqhus Sunnah sebagai rujukan.
Tetapi bila tibanya Ramadan, bilangan jamaah pun bertambah, munculnya 'muka-muka baru' yang masih belum memahami letak duduknya masalah. Peliknya kerana yang menimbulkan masalah ini ialah seorang USTAZAH, sedang ahli jamaah lain mengikut sahaja. Lebih berat lagi beliau menghukum solat yang dikerjakan sebagai 'rosak'. Seperti ringan mulut saya mempertikaikan 'keustazahannya', tapi saya pendamkan sahaja. Bimbang pahala puasa teralih.
Beberapa malam berikutnya saya mengambil kesempatan di atas izin pengerusi membuat penjelasan kepada para jamaah. Ala-ala tazkirah. Malangnya USTAZAH tersebut tiada bersama.
Kedua-dua hadis mengenai cara bacaan Basmalah Rasulullah saya kemukakan. Sama ada cara sir atau cara jahar. "Anas berkata: aku solat di belakang Rasulullah dan di belakang Abu Bakar, Umar dan Usman dan mereka tidak menjaharkan Basmalah."(Riwayat Nasaie, Ibn HIbban dan Thahawi dengan isnad atas syarat Bukhari dan Muslim)
Manakala hadis Nabi menjaharkan bacaan Basmalah pula ialah dari Na'im al Mujammir berkata: Saya solat di belakang Abu Hurairah, maka dibacanya Bismillahirrahmaanirrahim lalu dibacanya Ummul Quran. Demikian seterusnya lalu ia berkata, Demi Tuhan yang nyawa saya dalam tanganNya. Saya ini adalah orang paling mirip solatnya dengan solat Rasulullah." (Riwayat Nasaie, Ibnu Khuzaimah dan Ibn Hibban)
Dalam soal agama khususnya ibadah, umat Islam dikehendaki mengikut jejak langkah Rasulullah. Alasan mengikut Mazhab Syafie lalu mengenepikan hadis Rasulullah adalah bertentangan dengan hidayah. Imam Syafie pun pernah berkata, "apabila sesuatu hadis itu sahih, itulah mazhabku. Jika sesuatu hadis itu sahih, campakkan pendapatku ke dinding."(az-Zahabi, Siyar A'lam an-Nubala). Katanya lagi, "setiap perkara yang telah aku perkatakan, sedangkan ada riwayat sahih di sisi ulama hadis daripada Nabi menyanggahi apa yang aku ucapkan, maka aku menarik balik ucapanku semasa hidupku dan selepas aku meninggal dunia." (ibid).
"Lalu dimana silapnya bacaan Basmalah dibaca sir setelah hadis berkaitannya dibentangkan. Semuanya ini kerana sikap jumud dan terlalu fanatik dengan mazhab pegangan kita. Maka sebaiknya kita hapuskan sikap buruk dalam bermazhab di samping meraikan pandangan mazhab lain. Islam adalah pegangan, mazhab pula menyediakan panduan untuk diikuti. Islam hanya SATU. Islam tidak dikelaskan mengikut bangsa penganutnya, negeri atau negara. Justeru tiada salahnya kita mengikut Imam yang tidak semazhab dengan kita atau beramal dengan cara yang tidak sama dengan mazhab anutan masyarakat kita." Saya menutup tazkirah dan bersiap untuk solat terawih.
Alhamdulillah, selepas penjelasan suasana kembali tenang sehingga berakhirnya Ramadan lepas. Mengenai Ustazah S*****, entahlah! Masih seperti dahulu atau sudah berubah.
Adalah suatu yang sangat tercela di sisi agama, akibat terlalu berpegang dengan mazhab sendiri, hadis Rasulullah pula yang dilemparkan ke dinding. Pernah terjadi di sekolah saya, beberapa orang guru perempuan termasuk seorang ustazah mempertahankan pendapat batalnya wuduk bila suami dan isteri bersentuhan. Sedangkan sudah dibentangkan buat mereka hadis Nabi mencium isterinya kemudian keluar bersolat tanpa memperbaharui wudukNya. "Kata Aisyah: Bahawa Nabi mencium sebahagian isteriNya lalu pergi solat tanpa berwuduk lagi." Malangnya dijawab salah seorang dari mereka, "kita ni bermazhab Syafie, kenalah ikut mazhab Syafie." Aduh! Kalau ustazah pun masih tidak faham, bagaimana pula yang bukan ustazah.
Persoalan yang sama juga pernah menjadikan suasana kuliah yang saya kendalikan 'panas' seketika. Perkara yang ditimbulkan ialah bagaimana hendak meninggalkan mazhab yang kita pegang. Agaknya sudah terpahat kukuh dalam pemikiran kita, meninggalkan pendapat mazhab seperti meninggalkan agama. Begitu takut sehingga mahu disamakan seperti murtad.
Tetapi saya percaya, sama ada kerana kejahilan atau terlupa, rata-rata masyarakat Melayu meninggalkan mazhab Syafie ketika membayar zakat fitrah.
Mazhab Syafie meletakkan syarat zakat yang dikeluarkan mestilah berupa makanan asasi penduduk setempat. Sedangkan kita membayar harga beras menggunakan mata wang dengan mengikut Mazhab Hanafi.
Dalam hal ini, apa pula kata mereka? "Tak pa, kerajaan dah izin."
Nah! Timbul satu lagi mazhab. Mazhab kerajaan.
Ooohh! Siapakah yang mahu menyelamatkan umatku dari kecelaruan yang berpanjangan. Namun, bersediakah pula umatku keluar dari kepompong selama ini membalut kejap pemikiran mereka? Ya Allah! Berilah petunjuk kepada kaumku. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui.
Ulasan