Antara perkara yang perlu diperhatikan oleh setiap individu Islam dalam menilai saudara semuslimnya ialah memahami setiap manusia Islam itu ada tingkatan-tingkatan tertentu dalam beramal. Keliru bila kita memperlakukan Muslim lain tanpa melihat kepada perbezaan-perbezaan yang dinyatakan. Di dalam masyarakat terdapatnya individu yang awam dan khusus, senior dan junior, serta yang lemah dan yang kuat.
Islam sendiri dapat menerima perbezaan-perbezaan tersebut sehingga kita menjumpai istilah-istilah dalam ilmu Islam seperti azimah, rukhsah, 'adil, fadl, fardu, sunnah dan mustahab. Istilah-istilah ini memberi gambaran bahawa ada beberapa ketika Islam tidak begitu menekan umatnya dalam beramal. Sehingga orang yang sakit boleh solah sambil duduk, berbaring malah menggunakan isyarat mata sekalipun.
Allah 'azza wa jalla berfirman,
"kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiayai diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah..................." (Fathir:32)
Dalam ayat di atas Allah dengan sifatnya Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang membahagikan muslim kepada tiga tingkatan:
Malangnya terdapat sebilangan umat yang terkeliru dalam melayani karenah saudara Muslimnya sehingga terkeluar dari mulut-mulut mereka menghukum dengan panggilan-panggilan seperti taghut, fasiq, munafiq, zalim bahkan kafir. Selain mereka bertindak menyisih, meminggirkan dan menjauhkan saudara-saudara muslim yang terlanjur kerana bimbang kononnya terpalit debu kotor yang dibawa.
Mereka mengambil sikap bermusuh dengan orang lain hanya kerana orang itu kelihatan melakukan dosa-dosa kecil atau mengerjakan sebahagian hal yang tergolong sebagai mutasyabihat (keraguan). Sedangkan para ulama masih berbeza pendapat mengenai status hukumnya. Lagipun ia tidak lah sampai hukumnya berdosa secara qat'ie.
Termasuk kekeliruan juga, menganggap semua individu Muslim harus segera menjadi kelompok yang cepat melakukan kebaikan tanpa melihat kepada kemampuan setiap individu tersebut dalam memberi dan menerima kebaikan.
Semoga umat lebih berhati-hati dalam menilai. Jangan bersikap melampau dalam menghukum sehingga membawa kepada perpecahan. Ada baiknya, dengan kemampuan dan kekuatan ilmu serta usaha yang dikurnia Allah, tumpuan diberikan kepada usaha amar ma'ruf dan nahi munkar dalam pembentukan generasi yang mampu mengangkat tinggi martabat agamanya.
Islam sendiri dapat menerima perbezaan-perbezaan tersebut sehingga kita menjumpai istilah-istilah dalam ilmu Islam seperti azimah, rukhsah, 'adil, fadl, fardu, sunnah dan mustahab. Istilah-istilah ini memberi gambaran bahawa ada beberapa ketika Islam tidak begitu menekan umatnya dalam beramal. Sehingga orang yang sakit boleh solah sambil duduk, berbaring malah menggunakan isyarat mata sekalipun.
Allah 'azza wa jalla berfirman,
"kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiayai diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah..................." (Fathir:32)
Dalam ayat di atas Allah dengan sifatnya Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang membahagikan muslim kepada tiga tingkatan:
- orang-orang yang menganiayai atau menzalimi diri sendiri yang ditafsirkan sebagai orang yang lalai terhadap sebahagain kewajipan dan melakukan beberapa hal yang dilarang Islam;
- orang-orang pertengahan ditafsir sebagai orang yang kurang memelihara beberapa hal yang dianjurkan seperti mustahab dan muakkad, tetapi ia meninggalkan hal-hal yang diharamkan; dan
- orang-orang yang terlebih dahulu berbuat kebaikan iaitu orang-orang yang sering berasa tidak cukup dengan amalan-amalan yang wajib semata lalu menambahkan lagi dengan amalan-amalan sunnah dan mustahabbah(dianjurkan). Mereka juga tidak sekadar meninggalkan perkara-perkara yang diharamkan agama bahkan memelihara diri dari perkara-perkara yang syubhah dan makruh. Di samping mereka turut meninggalkan perkara-perkara harus kerana bimbang ia menjadi berlebihan.
Malangnya terdapat sebilangan umat yang terkeliru dalam melayani karenah saudara Muslimnya sehingga terkeluar dari mulut-mulut mereka menghukum dengan panggilan-panggilan seperti taghut, fasiq, munafiq, zalim bahkan kafir. Selain mereka bertindak menyisih, meminggirkan dan menjauhkan saudara-saudara muslim yang terlanjur kerana bimbang kononnya terpalit debu kotor yang dibawa.
Mereka mengambil sikap bermusuh dengan orang lain hanya kerana orang itu kelihatan melakukan dosa-dosa kecil atau mengerjakan sebahagian hal yang tergolong sebagai mutasyabihat (keraguan). Sedangkan para ulama masih berbeza pendapat mengenai status hukumnya. Lagipun ia tidak lah sampai hukumnya berdosa secara qat'ie.
Termasuk kekeliruan juga, menganggap semua individu Muslim harus segera menjadi kelompok yang cepat melakukan kebaikan tanpa melihat kepada kemampuan setiap individu tersebut dalam memberi dan menerima kebaikan.
Semoga umat lebih berhati-hati dalam menilai. Jangan bersikap melampau dalam menghukum sehingga membawa kepada perpecahan. Ada baiknya, dengan kemampuan dan kekuatan ilmu serta usaha yang dikurnia Allah, tumpuan diberikan kepada usaha amar ma'ruf dan nahi munkar dalam pembentukan generasi yang mampu mengangkat tinggi martabat agamanya.
Ulasan