Dalam kuliah yang lepas di surau al-Muhtadin, saya ditanya tentang sambutan Maulidur Rasul. Sebelum menjawab saya sempat bergurau, “Eh, mana ada saya sentuh tentang Maulid Nabi pun! Susah nak jawab soalan ni.” Memang malam itu saya membaca hadis pertama dari himpunan hadis-hadis Matan Arba’in iaitu hadis Saidina Umar ibn al-Khattab radhiyallahu ‘anhu mengenai niat dalam amalan. Tapi saya ada menyentuh tentang permulaan tahun hijrah yang bermula pada zaman Umar dan kedudukan doa awal dan akhir tahun. Saya turut menegur adat orang melayu ketika bersolat terawih yang memberi gelaran Amirul Mukminin kepada Saidina Abu Bakar. Sedangkan bermulanya gelaran Amirul Mukminin ialah pada zaman Saidina Umar. Maka persoalan sebenarnya yang mahu dibangkitkan ialah asal sambutan Maulidur Rasul.
Sudah terlalu banyak diperkatakan tentang hal ini. Saya percaya sahabat saya yang bertanya pun arif mengenainya. Mungkin sekadar menghangatkan perbahasan. Bimbang hangatnya nanti sukar dikawal, saya cepat-cepat merendahkan suhunya. Risikonya tinggi jika cuba menyentuh sesuatu yang sudah berakar umbi dalam budaya masyarakat. Saya pun perlahankan rentak.
Sambutan seumpama ini tidak pernah berlaku pada zaman Nabi mahupun pada zaman sahabat, tabi’en dan tabi’u at-tabi’en. Maka sambutannya bukan satu bentuk ibadah. Imam Malik pernah berkata, “apa yang tidak menjadi agama pada zaman Rasulullah, ia juga tidak menjadi agama selepas zaman Baginda.” Kalau sambutannya bukan ibadah, berarak sambil berselawat pun bukan termasuk ibadah. Maknanya kalau tak sambut dan tak berarak pun tidak menjadi hal. Bahkan berarak dan berselawat riuh rendah pada hari tersebut juga tidak menjamin pahala kalau niatnya tertumpu kepada menyambut Maulidur Rasul. Tapi kalau nak berarak juga, silakanlah!
Lebih kurang macam tu lah jawapannya.
Ulasan