Asalkan orang itu Muslim, kaki masjid pula, banyak menghadiri majlis-majlis pengajian sudah tentu maklum akan kepentingan niat ke atas ibadah. Semua tahu tanpa niat ibadah tidak sah. Maka niat wajib dipelajari. Sampai ada yang menghafal niat kerana ustaz yang mengajar menyuruh supaya niat dihafal. Maka berbuihlah mulut sang murid menghafal niat. Lagi pun esok ustaz nak dengar hafalan tersebut.
Murid hafal niat solat lima waktu. Hafal niat solat sunat. Hafal niat solat jenazah. Hafal niat wuduk. Hafal niat mandi wajib. Mandi wajib pula ada macam-macam. Kalau yang perempuan kena hafal niat mandi wajib kerana haid, nifas dan wiladah. Hafal niat puasa. Hafal niat zakat. Dah tua pun kena hafal lagi. Hafal niat haji.
Kalaulah ada ustaz yang datang bagi kuliah kata tak perlu hafal niat, apa agaknya reaksi orang yang mendengar? Terkejut, tercengang atau ternganga? Saya percaya kalau tak semua pun, pasti ada dua tiga orang yang berasa pelik.
Saya akui niat perlu dipelajari tapi bukan untuk dihafal sama sekali. Malah mempelajarinya juga bukanlah belajar bentuk niat itu tapi belajar dan memahami konsep niat. Masalahnya, ramai yang keliru antara niat dan berkata-kata dalam hati. Sebenarnya yang dihafal itu bukan niat, tetapi ucapan hati.
Niat pada bahasa bererti maksud atau tujuan(القصد). Manakala secara istilahnya bererti kuatnya hati untuk melakukan suatu ibadah dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah. Tempat muncul niat adalah hati. Maka niat adalah perbuatan hati yang tiada kaitan dengan anggota tubuh lain seperti mulut. (Syaikh Muhammad bin Salih al-‘Usaimin, Syarah Hadis Arbai’en: Penjelasan 42 Hadis Terpenting dalam Islam. Edisi Terjemahan)
Dalam kata lain niat akan muncul dengan sendirinya setiap kali seseorang ingin melakukan sesuatu. Contohnya semasa memakai baju, seseorang itu berniat sama ada baju yang dipakai itu untuk pergi ke pejabat, ke masjid atau hendak berjogging. Pernahkah seseorang semasa menyarung bajunya dia berniat dengan berkata dalam hati, “sahaja aku memakai baju kemeja ini untuk pergi bekerja kerana Allah Ta’ala”? Tentu sekali tidak. Namun niat sudah terjadi ketika itu. Demikianlah ketika seseorang mengangkat takbir untuk bersolat, bukankah tujuannya untuk bersolat? Waktunya pula diketahui, maghrib misalnya. Dihadapannya ada Imam yang mengetuai solat berjamaah. Semua itu disedarinya. Dia mengangkat tangan untuk bersolat pada waktu maghrib dan mengikut imam. Maka memadailah itu sebagai niatnya. Hanya orang gila saja buat kerja tanpa niat.
Bagaimana pula dengan lafaz sebelum niat? Insya Allah ada sambungannya. Tunggu selepas kuliah bulan depan.
Ulasan