- Di antara kemudahan yang kurang menyenangkan kebanyakan para penganut mazhab ialah fatwa mengenai bersolat dengan memakai pakaian yang bernajis.
- Fatwa ini pernah disampaikan oleh sejumlah sahabat dan tabi’in.
- Dari kalangan sahabat ialah Abdullah bin ‘Umar.
- Dari kalangan tabi’in pula: ‘Atha bin Abi Rabah, Sa’id bin al-Musayyab, Thawus, Saalim, Mujaahid, Sya’bi, Ibrahim an- Nakhai’e dan Zuhri.
- Dari kalangan generasi berikutnya, antara lain: Yahya bin Sa’id al-Anshari, al- Hakam, al-Auza’ie, Malik, ishak bin Rahawaih, Abu Tsaur dan Imam Ahmaddalam salah satu dari dua riwayatnya yang lebih sahih.
- Fatwa tersebut ialah, “bahawa seseorang apabila melihat ditubuhnya atau pakaiannya ada najis ketika selesai solat, padahal dirinya tidak mengetahui; atau mengetahui tetapi lupa membersihkannya; atau tidak lupa tetapi tidak sempat menghilangkannya, maka solatnya tetap sah dan tidak perlu mengulanginya.”
- Wallahu a’lam.
Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu
Ulasan