Langkau ke kandungan utama

Membaca Yasin lebih disukai dari bertadarus

Sebut saja ada majlis bacaan yasin tak kiralah di masjid, surau atau di rumah sama kenduri arwah atau sambutan Maal Hijrah atau malam Jumaat atau Nisfu Syaaban atau apa saja pasti akan berduyun-duyun orang menghadirinya. Begitu rapatnya hubungan orang kita dengan yasin dan begitu mahirnya orang kita membaca yasin sampai ada yang mampu membacanya tanpa melihat mashaf.

Sempena bulan Ramadan, surau menganjurkan majlis tadarus quran. Puas diumum, jenuh diajak tapi penyertaannya malah jauh lebih sedikit dari majlis bacaan yasin. Boleh dibilang dengan jari tangan tak perlu tambah dengan jari kaki. Orang kita lebih berminat dengan surah yasin berbanding membaca keseluruhan al-quran. Atau mungkin kerana terlalu kerap dan biasa membaca yasin sehingga tidak menyedari ada surah lain dalam al-quran selain surah yasin. Mungkin orang-orang kita perlu diingatkan dalam quran ada sejumlah 114 surah dan surah yasin hanya salah satu daripadanya.

Bagi menggambarkan betapa rapatnya hubungan orang Melayu dengan surah Yasin, suka saya memasukkan semula posting yang bertarikh 24 April 2008 yang bertajuk Orang Melayu dan Yaasin.

Malam Jumaat baca Yaasin.
Sambut Ma'al Hijrah baca Yaasin.
Nisfu Syaaban baca Yaasin.
Sambut Maulid Nabi pun ada yang baca Yaasin.

Anak hendak ambil periksa, baca Yaasin
Bila lulus periksa, baca Yaasin

Esok ada temuduga, baca Yaasin.
Sudah dapat kerja, alhamdulillah, syukur! Baca Yaasin.

Hendak ke Mekah mengerjakan haji, baca Yaasin.
Balik dari Mekah, sudah jadi Haji, baca Yaasin.

Baru-baru ini, kempen pilihanraya. Solat hajat dan baca Yaasin.
Selepas menang buat kenduri kesyukuran, baca Yaasin.

Orang sakit dibacakan Yaasin.
Bila dah meninggal dunia, 'dihadiahkan' Yaasin...... kononnya.

Begitulah sinonimnya orang Melayu dan Yaasin.

Nanti bila ditanya generasi Melayu Islam akan datang, "ada berapa surah dalam al Quran?" Jawab mereka, "satu!"
Apa dia yang satu itu.
Mereka menjawab secara serentak, "YAASIN".

Ulasan

Gedung Akal berkata…
Tuan,
Saya fikir hal ini ada kaitan dengan kerangka psikologi melayu yang 'kurang berpandangan jauh', simplistik,tidak sabar dan tidak berjiwa besar.
Yaasin adalah simple, cepat selesai dan ada 'sesuatu' yang boleh diraikan seusai bacan Yaasin. Taddarus Ramadhan ambil masa dan sesuatu yang sering dijanjikan ada di akhirat. Jauh lagi tu!
Tok Tam berkata…
Assalamualaikum, minta izin berbicara. Tok rasa kurang bijak kita berbicara tentang sesuatu yang berkaitan dengan amalan yang digalakkan dalam agama. Kalau kita tak nak buat biarlah orang lain buat walaupun dengan surah Yasin. Bagi yang mampu untuk bertadarus, teruskan, yang belum mampu teruskan usaha semoga berjaya di dunia dan akhirat. Amin.
Pang5 berkata…
ahli yasin tentu tak suka dengan tulisan ini.

masalahnya, orang lebih gemar membaca yasin kerana mewarisi amalan orang2 lama yang terpengaruh dengan hadis2 daif dan mauduk.

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se