- Seperti biasa saya dan rakan-rakan berbuka di surau al-Muhtadin. Turut serta dalam kalangan kami adalah seorang warga Bangladesh yang bekerja sebagai buruh binaan. Mujahid namanya. Oleh kerana sudah lama menetap dan bekerja di sini, dia mendapat kepercayaan untuk mengurus projek sendiri secara kecil-kecilan.
- Pada satu malam sedang kami berbuka, sahabat Bangladesh ini menerima panggilan dari seseorang.
- Kami jadi terkejut. "Siapa pula yang telefon tengah waktu berbuka ni?" Tanya salah seorang dari kami. "Orang India. Dia mahu hantar barang projek." Kata Mujahid.
- Sekali fikir, tak mungkin orang India itu tak tahu ketika itu waktu berbuka. Bukan sehari dua dia tinggal di sini. Malah lahirnya pun di sini.
- Dua kali fikir, mungkin dia benar-benar tak tahu. Seperti kita juga yang tidak cuba memahami agama lain, mana mungkin kita minta orang lain memahami agama kita.
- Dalam masa yang sama kita juga tidak cuba membuka ruang agar mereka cuba memahami agama kita. Kita wujudkan sekatan. Kita ciptakan pantang larang. Kita kuburkan minat sebahagian dari mereka yang ingin belajar tentang agama kita.
- Sudah lama masyarakat yang berbilang bangsa di negara ini hidup berjiran. Namun tidak ramai yang cuba saling mengenali dan memahami.
Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha...
Ulasan