- Semalam di Surau al-Muhtadin.
- Sebelum solat terawih dimulakan, tuan imam mencapai mikrofon lalu berucap. Katanya mahu menyampaikan pesan Ustaz Abdul Hamid Tahir, Ahli Majlis Fatwa Negeri Kedah.
- Pesan pertama, lafaz dan niat solat witir dua rakaat yang pertama mestilah disertai dengan perkataan 'muqaddimah'. Ia berbunyi 'Usolli sunnatul muqaddimatul witri rak'aataini makmuman lillahi ta'ala'. 'Sahaja aku sembahyang sunat muaqaddimatul witri dua rakaat mengikut imam kerana Allah Taala'.
- Ini kerana dua rakaat pertama itu belum lagi witir kerana witir maksudnya ganjil. Yang ganjilnya pada satu rakaat kedua itu. Ini saya setuju.
- Tapi saya tak setuju pada mengajar lafaz solat dan niat. Sebenarnya bukan niat tetapi berkata-kata dalam hati. Kemudian ada tambahan pula dalam lafaz. Tambahan itu boleh menyusahkan jamaah yang tidak menguasai bahasa Arab. Berapa orang yang pandai bahasa Arab?
- Niat adalah lintasan hati dan ia berlaku dalam keadaan sedar. Cukuplah kalau makmum tahu tentang kedudukan sebenar solat witir yang pertama dan kedua. Ketika mereka bertakbir dalam keadaan mengetahui hal sebenarnya, telah berlakunya niat di situ.
- Pesan yang kedua, solat terawih dua puluh rakaat tidak sama dengan solat terawih lapan rakaat. Ia ibarat air mineral dalam botol 1 liter dangan 500ml.
- Saya seperti tidak percaya kalau pesan itu datangnya dari seorang ahli Majlis Fatwa. Soal ibadah hanya berdalilkan sebotol air mineral. Kitab mana yang dia guna ni?
- Adakah solat kita 20 rakaat lebih baik dari solat Baginda Nabi dan para sahabatNya 8 rakaat? Kalau pun nak mempertahankan sangat kelebihan 20 rakaat, janganlah buat lawak bodoh macam ni. Kasihanilah mereka yang baru berjinak-jinak dengan surau. Cadang nak buat lapan rakaat sahaja di surau, langsung tak jadi datang.
- Kepada sahabat-sahabat surau al-Muhtadin yang terbaca blog ini, saya pula nak berpesan. Firman Allah yang bermaksud, "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya." (QS al-Isra':36)
- Ibadah dinilai bukan pada kuantitinya tapi pada kualitinya. Kualitinya bergantung kepada:- (a) keikhlasan (b) mutaaba'ah iaitu mengikut petunjuk Rasulullah.
- Berhentilah berpolemik 20 atau 8 rakaat. Kalau dah tak larat sangat, nak buat dua rakaat pun, apa salahnya? Firman Allah, "Maka bertaqwalah kamu(melaksanakan perintah) kepada Allah mengikut kemampuan kamu..."(QS at-Taghaabun:16). Sesungguhnya Allah tidak mentaklifkan kepada hambaNYA kecuali mengikut kadar kemampuan hamba itu.
- Dan jangan sekali-kali menggunakan dalil sebotol air mineral. Nampak sangat tak ada modal.
Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha...
Ulasan