- Telah tersebar di kalangan para penuntut ilmu ucapan "Nabi Ibrahim adalah Khalilullah(kekasih Allah), Nabi Muhammad adalah Habibullah(kecintaan Allah) dan Nabi Musa ada Kalamullah(yang berbicara secara langsung dengan Allah).
- Tidak diragukan lagi bahawa Nabi Muhammad adalah Habibullah kerana Baginda sangat mencintai Allah dan Baginda juga dicintai Allah.
- Tetapi dari segi darjatnya, Khalilullah adalah lebih tinggi dari Habibullah.
- Nabi Muhammad juga merupakan Khalilullah berdasarkan sabda baginda dalam sebuah hadis yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah telah menjadikan aku sebagai Khalil, seperti mana DIA menjadikan Ibrahim sebagai Khalil. Seandainya aku diperkenankan mengambil seorang Khalil dari umatku, nescaya aku akan mengambil Abu Bakar sebagai Khalil".(Riwayat Muslim)
- Justeru orang yang mengatakan bahawa Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam sebagai Habibullah sahaja, sebenarnya dia telah mengurangi hak Rasulnya.
- Darjat al-mahabbah berada di bawah darjat al-khullah.
- Maka itu ucapan yang lebih selamat adalah "Kita tidak mengetahui di antara manusia yang memiliki sebutan Khalilullah selain Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad عليهما الصلاة والسلام.
- Ada pun perkataan mahabbah kurang keistimewaannya berbanding kata al-khullah. Kata mahabbah banyak disebut dalam al-Quran dan ia ditujukan kepada banyak golongan seperti firman Allah, "Sesungguhnya Allah menyukai (yuhibbu-'hubbun') orang-orang yang berbuat baik." (al-Baqarah:195). Firman Allah dalam ayat lain, "Sesungguhnya Allah menyukai (yuhibbu-'hubbun') orang-orang yang berperang di jalanNYA dalam satu barisan."(as-Saff:4) Demikan pada ayat-ayat yang lainnya.
Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha...
Ulasan