Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad dari Ibn Abi Na'im, "seorang lelaki datang kepada Ibn 'Umar radhiallahu 'anhuma dan kami sedang duduk, lalu lelaki tersebut bertanyakan hukum mengenai darah nyamuk. Lalu Ibn 'Umar radhiallahu 'anhuma bertanya, "dari siapa engkau mendengar pertanyaan ini?" Orang itu menjawab, "dari penduduk Iraq". Kata Ibn 'Umar radhiallahu 'anhuma, "lihatlah, betapa ganjil rasanya, masalah nyamuk dipersoalkan, padahal dalam masa yang sama mereka telah membunuh putera Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam"(nota: Hussain bin Ali radhiallahu 'anhuma). Engkau telah mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda, kedua-duanya adalah bunga hatiku di dunia."
Lebih kurang hal yang sama berlaku sekarang.
Dalam satu ceramah yang disiarkan oleh Mutiara FM beberapa bulan lepas, penceramahnya bersungguh-sungguh mempertahankan pendapat wanita yang haid tidak boleh berada dalam masjid dalam apa keadaan sekalipun. Habis dihentamnya ulama-ulama yang menghukumkan sebaliknya termasuk ulama pengkaji hadis abad ini Almarhum Syeikh Nasiruddin al-Albani.
Pernah juga dalam satu kursus yang saya hadir, perkara ini dibangkitkan walaupun langsung tidak kena mengena dengan tajuk kursus. Tidak bermanfaat langsung hal seperti ini dibangkitkan dalam kursus yang berkaitan dengan peningkatan profesionalisme guru-guru PAI.
Dalam pada itu, belum ada lagikah perbincangan mengenai hukum wanita-wanita muslimah dari Indonesia yang bekerja sebagai amah kepada majikan-majikan yang bukan Islam. Malam tadi saya mengikuti kuliah Ustaz Halim Hasan yang membahaskan kitab "Dosa-dosa Besar". Al-Fadil turut menyelitkan cerita-cerita mengenai amah-amah yang disuruh melakukan kerja-kerja yang tidak sepatutnya dilakukan oleh orang Islam. Selain kerja-kerja rutin seperti mengemas rumah dan memasak, kadang-kadang yang dimasak itu daging yang diharamkan. Ada yang disuruh menyediakan peralatan untuk majikan bersembahyang. Ada juga yang disuruh memicit-micit badan ayah majikan yang lumpuh. Tidak kurang yang mengadu diberi rehat yang pendek dan lebih teruk lagi waktu solat pun terpaksa dikorbankan. Itu belum lagi cerita kena sepak terajang.
Kesimpulannya mana lebih utama? Darah nyamuk atau darah Husain bin Ali cucu Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Wanita haid duduk dalam masjid atau wanita muslimah bekerja di rumah Non Muslim. Moga akan dibincangkan selepas ini dan ada perubahan dasar agar mereka ditempatkan secara sewajarnya. Rasanya ia bukan sekadar soal memelihara hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia malah lebih utama memelihara maruah wanita-wanita muslimah.
Lebih kurang hal yang sama berlaku sekarang.
Dalam satu ceramah yang disiarkan oleh Mutiara FM beberapa bulan lepas, penceramahnya bersungguh-sungguh mempertahankan pendapat wanita yang haid tidak boleh berada dalam masjid dalam apa keadaan sekalipun. Habis dihentamnya ulama-ulama yang menghukumkan sebaliknya termasuk ulama pengkaji hadis abad ini Almarhum Syeikh Nasiruddin al-Albani.
Pernah juga dalam satu kursus yang saya hadir, perkara ini dibangkitkan walaupun langsung tidak kena mengena dengan tajuk kursus. Tidak bermanfaat langsung hal seperti ini dibangkitkan dalam kursus yang berkaitan dengan peningkatan profesionalisme guru-guru PAI.
Dalam pada itu, belum ada lagikah perbincangan mengenai hukum wanita-wanita muslimah dari Indonesia yang bekerja sebagai amah kepada majikan-majikan yang bukan Islam. Malam tadi saya mengikuti kuliah Ustaz Halim Hasan yang membahaskan kitab "Dosa-dosa Besar". Al-Fadil turut menyelitkan cerita-cerita mengenai amah-amah yang disuruh melakukan kerja-kerja yang tidak sepatutnya dilakukan oleh orang Islam. Selain kerja-kerja rutin seperti mengemas rumah dan memasak, kadang-kadang yang dimasak itu daging yang diharamkan. Ada yang disuruh menyediakan peralatan untuk majikan bersembahyang. Ada juga yang disuruh memicit-micit badan ayah majikan yang lumpuh. Tidak kurang yang mengadu diberi rehat yang pendek dan lebih teruk lagi waktu solat pun terpaksa dikorbankan. Itu belum lagi cerita kena sepak terajang.
Kesimpulannya mana lebih utama? Darah nyamuk atau darah Husain bin Ali cucu Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Wanita haid duduk dalam masjid atau wanita muslimah bekerja di rumah Non Muslim. Moga akan dibincangkan selepas ini dan ada perubahan dasar agar mereka ditempatkan secara sewajarnya. Rasanya ia bukan sekadar soal memelihara hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia malah lebih utama memelihara maruah wanita-wanita muslimah.
Ulasan