Langkau ke kandungan utama

Depa kata pasai S Manikumar


Kata orang(bukan saya kata) calon PKR di DUN Bukit Selambau ada gabungan ciri-ciri tiga kaum. Wah, macam mana tu? Pertama dia berketurunan India. Tak payah cakaplah. Sebut namanya saja orang dah kenal.

Ciri kedua pula, kalau kita mendengar dia bercakap tapi tak tengok mukanya kita tentu kata orang Melayu sedang bercakap. Loghat Melayu Kedahnya memang pekat. Kata orang lagi, kalau dia pakai songkok dan duduk sebelah MB Perak(yang jadian tu) dah tentu orang keliru. "Mana satu Melayu ni?". Kulit dia ni cerah sikit. Itu saya tak nak komen lebih-lebih. Bentuk fizikal yang dijadikan Allah kita tak boleh nak 'complain'. Terima saja.

Ciri ketiga pula, dia orang bisnes. Bukan calang-calang punya berniaga. Perniagaannya besar. "Otak cina, pandai berniaga." Semua ini saya dengar dari kata-kata orang. Betul atau tidak, saya jemput semua turun ke Bukit Selambau dan kenali calon kami, S Manikumar.

Bagi kawan-kawan berketurunan India, kalau nakkan seorang EXCO dari kaum India, S Manikumar orangnya. Itu pun kalau dia menang. Kalau dia kalah? Hemmm. Ini janji Menteri Besar. Kata MB lagi, tak ada tempat EXCO untuk calon bebas yang menang. Mahu tak mahu kena undi S Manikumar juga. Orang India dapat EXCO, kerajaan PR di Kedah selamat dan BN pun lingkup.

Fikir-fikirlah. Pikiaq habih-habih.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terla