Islam telah berusaha dengan pelbagai cara di samping menghancurkan jalan-jalan yang membawa umatnya kepada syirik atau menyerupai perbuatan golongan musyrikin.
Antaranya kita menemui ketegasan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menolak sikap yang berlebihan dalam menghormati Baginda. Justeru Baginda mengingatkan para sahabat-Nya melalui sabdaan yang bermaksud, “Janganlah kamu menyanjungi diriku seperti orang-orang Nasrani menyanjungi Isa ibn Maryam. Dan katakan (bahawa aku ialah) Hamba Allah dan utusan-NYA.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Dari Ibnu ‘Abbas radiallahu ‘anhuma, (maksudnya) “Bahawa seorang lelaki pernah berkata kepada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam: Apa yang dikehendaki engkau dan Allah? Lalu Nabi menyanggah (dengan berkata): Apakah engkau telah menjadikan aku sebagai sekutu Allah? Katakanlah: Apa yang dikehendaki Allah saja.”(an-Nasaa-i)
Pernah berlaku satu peristiwa di zaman Rasulullah, orang-orang mukmin diganggu seorang munafik. Lalu orang-orang mukmin tadi berkata, “ayuh kita minta pertolongan dari Nabi dari gangguan orang munafik. Lalu Nabi bersabda kepada mereka, “sesungguhnya janganlah kamu meminta pertolonganku tetapi mintalah pertolongan Allah.” (Riwayat oleh Thabrani)
An-Nasaa-i melaporkan dari Anas radiallahu ‘anhu, bahawa sekumpulan manusia telah berkata: “Wahai Rasulullah, wahai orang yang paling baik dan anak dari orang yang paling baik, wahai tuan kami dan anak dari tuan kami.”
Lalu Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam mengingatkan: “Wahai manusia! Berkatalah dengan bahasa kalian. Dan janganlah sekali-kali syaitan diberi kesempatan menghina kalian. Aku adalah Muhammad hamba Allah dan utusan-NYA. Aku tidak suka kamu meyanjungi aku melebihi dari apa yang Allah tetapkan ke atasku.” (Riwayat an-Nasaa-i)
Demikian Nabi mengajar para sahabat dan orang-orang pada zaman Baginda agar memberikan hak kepada yang berhak. Ada pun hamba itu ialah hamba dan selamanya hamba manakala Tuhan itu adalah Allah.
Ramai orang yang cenderung memuji dan memuja pemimpin mereka. Ada pujian yang dibuat secara ikhlas dan tidak sedikit juga pujian yang bermaksud mengampu dan mencari kedudukan. Lalu bagaimana kalau pemimpin itu seorang Nabi bahkan Nabi yang paling utama? Tentu sekali hasrat ingin memuji dan memuja membuak-buak dari sanubari umat dan pengikut yang sangat mengasihiNya.
Namun Nabi tetap mengingatkan mereka agar jangan melampaui batas sehingga menyamakan pujian ke atasNya dengan pujian ke atas Allah. Kerana pada pujian itu terkandung syirik tanpa disedari.
Ulasan
betul tu,sekarang kebanyakkan manusia menganggungkan kehebatan dunia dr kehebatan Allah SWT...
mereka membenarkan dgn hati mereka bhawa kerja yg memberi rezeki kpd mereka, bukan Allah...
Kerja ape2 pun, tetap rezeki itu datang dr Allah...
Sedangkan Nabi sendiri pernah melarang para sahabat berdiri ketika menyambut Baginda.