Ketika memuncaknya pertikaian antara Ali bin Abu Talib radhiyallahu 'anhu selaku Khalifah dengan Mu'awiyah radhiyallahu 'anhu yang menjadi Penguasa di Syam, tampil seorang sahabat Nabi bernama Abu Umamah al-Bahili radhiyallahu 'anhu untuk mendamaikan keduanya.
Lalu berjumpalah Abu Umamah dengan Mu'awiyah dan berkata, "Mengapakah kamu menentang Ali? Adakah kamu merasakan kamu lebih baik dari Ali? Sedangkan dia lebih dahulu memeluk Islam dari kamu."
Jawab Mu'awiyah," والله هو خير وأفضل مني" ( Demi Allah, Ali lebih baik dan lebih afdal dari aku)
"Tetapi Uthman telah dibunuh dan aku adalah walinya. Andainya Ali menangkap dan menghukum pembunuh Uthman, aku akan menjadi warga Syam pertama yang membai'ah Ali." Sambung Mu'awiyah lagi.
Abu Umamah kemudiannya menemui Ali dan mengajukan tuntutan Mu'awiyah agar Ali segera bertindak ke atas pembunuh Uthman radhiyallahu 'anhu. Namun kekacauan sudah sampai ke tahap maksima. Ali minta tempoh sehingga keadaan kembali menjadi tenang. Beberapa tindakan Ali selepas itu seperti memecat gabenor-gabenor lantikan Uthman termasuk Mu'awiyah menimbulkan curiga.
Keadaan sudah tidak terkawal. Kedua-dua pihak memalu gendang perang. Maka tercetuslah Perang Siffin yang masyhur itu. Manakala Abu Umamah dan majoriti sahabat yang masih hidup ketika itu memilih jalan berkecuali dari terlibat dalam persengketaan Ali dan Mu'awiyah.
Demikian serba sedikit coretan mengenai fitnah yang berlaku di zaman sahabat. Ia bertitik tolak dari peristiwa pembunuhan Uthman. Sungguh besar dosa orang yang merancang pembunuhan Uthman. Dialah punca perpecahan di kalangan umat Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Kata Muhibbuddin al-Khatib, "setiap darah yang mengalir kesan dari pertelingkahan mazhab, dosanya mesti ditanggung oleh tangan yang membunuh Uthman."
Mu'awiyah bukan mahu merampas takhta Khalifah dari Ali. Beliau hanya menuntut pembunuh Uthman dihadapkan ke muka pengadilan. Rasa hormat Mu'awiyah ke atas peribadi Ali tidak pernah luput. Lihat apa kata Muawiyah bila diaju pertanyaan kepadanya oleh Abu Umamah. "Demi Allah, Ali lebih afdal dan lebih baik dari aku." Adakah kita biasa melihat contoh ini dalam politik orang Melayu kebelakangan ini. Pernahkah kita mendengar pihak lawan dipuji kerana akhlaknya, waraknya, taqwanya atau ilmunya? Asal saja tidak bersama dalam satu parti, semuanya buruk pada pandangan.
Di pihak Ali pula bukannya tidak mahu mengadili pembunuhan Uthman sebaliknya mahu menunggu sehingga keadaan kembali menjadi tenang. Ali tidak mahu terburu-buru menjatuhkan hukuman bahkan mahu menyiasat dengan teliti terlebih dahulu. Sementara itu, Ali akan mencuba sedaya upaya memulihkan keadaan negara yang terlalu huru hara kesan dari fitnah yang maha dahsyat.
Kedua-dua pihak masih saling menghormati. Pertelingkahan mereka hanya berkisar bagaimana mahu menangani isu pembunuhan Uthman. Malangnya usaha pihak ketiga memainkan jarum hasutan menatijahkan peperangan.
p/s:: nota kuliah Riyadhus as-Solihin oleh Dr. Mohd Asri Zainol Abidin di Dewan Pengajian al-Qayyim.
Lalu berjumpalah Abu Umamah dengan Mu'awiyah dan berkata, "Mengapakah kamu menentang Ali? Adakah kamu merasakan kamu lebih baik dari Ali? Sedangkan dia lebih dahulu memeluk Islam dari kamu."
Jawab Mu'awiyah," والله هو خير وأفضل مني" ( Demi Allah, Ali lebih baik dan lebih afdal dari aku)
"Tetapi Uthman telah dibunuh dan aku adalah walinya. Andainya Ali menangkap dan menghukum pembunuh Uthman, aku akan menjadi warga Syam pertama yang membai'ah Ali." Sambung Mu'awiyah lagi.
Abu Umamah kemudiannya menemui Ali dan mengajukan tuntutan Mu'awiyah agar Ali segera bertindak ke atas pembunuh Uthman radhiyallahu 'anhu. Namun kekacauan sudah sampai ke tahap maksima. Ali minta tempoh sehingga keadaan kembali menjadi tenang. Beberapa tindakan Ali selepas itu seperti memecat gabenor-gabenor lantikan Uthman termasuk Mu'awiyah menimbulkan curiga.
Keadaan sudah tidak terkawal. Kedua-dua pihak memalu gendang perang. Maka tercetuslah Perang Siffin yang masyhur itu. Manakala Abu Umamah dan majoriti sahabat yang masih hidup ketika itu memilih jalan berkecuali dari terlibat dalam persengketaan Ali dan Mu'awiyah.
Demikian serba sedikit coretan mengenai fitnah yang berlaku di zaman sahabat. Ia bertitik tolak dari peristiwa pembunuhan Uthman. Sungguh besar dosa orang yang merancang pembunuhan Uthman. Dialah punca perpecahan di kalangan umat Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Kata Muhibbuddin al-Khatib, "setiap darah yang mengalir kesan dari pertelingkahan mazhab, dosanya mesti ditanggung oleh tangan yang membunuh Uthman."
Mu'awiyah bukan mahu merampas takhta Khalifah dari Ali. Beliau hanya menuntut pembunuh Uthman dihadapkan ke muka pengadilan. Rasa hormat Mu'awiyah ke atas peribadi Ali tidak pernah luput. Lihat apa kata Muawiyah bila diaju pertanyaan kepadanya oleh Abu Umamah. "Demi Allah, Ali lebih afdal dan lebih baik dari aku." Adakah kita biasa melihat contoh ini dalam politik orang Melayu kebelakangan ini. Pernahkah kita mendengar pihak lawan dipuji kerana akhlaknya, waraknya, taqwanya atau ilmunya? Asal saja tidak bersama dalam satu parti, semuanya buruk pada pandangan.
Di pihak Ali pula bukannya tidak mahu mengadili pembunuhan Uthman sebaliknya mahu menunggu sehingga keadaan kembali menjadi tenang. Ali tidak mahu terburu-buru menjatuhkan hukuman bahkan mahu menyiasat dengan teliti terlebih dahulu. Sementara itu, Ali akan mencuba sedaya upaya memulihkan keadaan negara yang terlalu huru hara kesan dari fitnah yang maha dahsyat.
Kedua-dua pihak masih saling menghormati. Pertelingkahan mereka hanya berkisar bagaimana mahu menangani isu pembunuhan Uthman. Malangnya usaha pihak ketiga memainkan jarum hasutan menatijahkan peperangan.
p/s:: nota kuliah Riyadhus as-Solihin oleh Dr. Mohd Asri Zainol Abidin di Dewan Pengajian al-Qayyim.
Ulasan