- Diriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dalam solat subuh, Baginda membaca ayat-ayat yang panjang selepas bacaan fatihah.
- Terkadang Baginda membaca surah al-Mukminin, terkadang juga membaca surah at-Takwir atau surah Qaf( riwayat Muslim dalam al-Jami’ Baina as-Shahihain-الجميع بين الصحيحين-)
- Baginda juga membaca surah as-Sajdah dalam rakaat pertama dan al-Insaan dalam rakaat kedua dalam solat Subuh pada hari Jumaat.
- Kedua-dua surah tersebut dibaca secara penuh, bukan sekerat-kerat.
- Saya biasa solat di belakang imam yang membaca surah as-Sajdah pada rakaat pertama dan surah al-A’la(الأعلى) pada rakaat kedua.
- Ini berikutan salah faham yang beranggapan keutamaan melakukan sujud sajadah(tilawah) pada setiap pagi Jumaat. Justeru dengan membaca surah berkaitan dan melakukan sujud sajadah?, ia sudah memadai. Rakaat ke dua boleh pilih mana-mana surah ikut kemampuan.
- Selain itu, anggapan sesetengah orang bahawa sujud sajadah dilakukan pada setiap solat Subuh hari Jumaat juga bertentangan dengan amalan Rasulullah dan para Salafus Soleh.
- Baginda tidak menjadikan bacaan ke dua-dua surah tersebut dan bersujud tilawah sebagai kebiasaan pada setiap solat subuh hari Jumaat. Ada riwayat mengatakan Nabi juga ada membaca surah al-Jumu’ah yang digandingkan dengan surah al-Munafiqun.
- Suka saya menyarankan agar kita kembali kepada cara ibadah Nabi. Walaupun ada yang beranggapan dengan tidak bersujud tilawah pada pagi Jumaat akan mengurangi pahala solat, namun saya percaya dengan menyelangi surah-surah selain as-Sajdah dan al-Insaan lebih dekat dengan petunjuk Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. –Wallahu a’lam.
Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam golo
Ulasan
Rasanya Ustazah terlebih maklum dari saya dalam hal ini.