Kalaulah tak kerana solat Jumaat itu hukumnya fardu 'ain saya lebih suka bersolat Zohor di rumah. Dan kalau solat Jumaat itu tidak wajib dikerjakan di masjid, sudah lama saya dan teman-teman berpakat mendirikan solat Jumaat di surau al-Muhtadin. Malas sungguh nak melangkah ke masjid berdekatan. Walaupun saya hanya perlu memandu sejauh 3km sahaja, namun saat enjin kereta mahu dihidupkan rasanya seperti mahu memulakan kembara sejauh ratusan kilometer.
Sampai di masjid, di dalamnya sudah penuh. Kebiasaannya di bawah pokok nangka berdekatan pagar belakang masjid, saya dan anak-anak menghampar sejadah duduk sementara menanti solat didirikan. Suara khatib langsung tenggelam oleh suara bualan kanak-kanak dan orang dewasa. Lagi pun saya kurang berahi dengan khutbah di masjid ini.
Sejak masjid ini mula digunakan lebih kurang 8 tahun yang lalu, hanya dua orang saja yang dibenarkan membaca khutbah di sini. Tuan Imam dan salah seorang bilalnya. Orang lain tidak dibenarkan oleh Tuan Imam sendiri. Jadilah khutbah itu hak ekslusif Imam yang tidak boleh disentuh oleh sesiapa saja walaupun memiliki pendidikan agama yang tinggi. Oleh kerana itu saya jadi tawar dengan khutbah yang disampaikan di masjid ini. Selalunya saya datang lewat. Pernah beberapa kali saya sampai sudah iqamah.
Rasa tawar hati bertambah-tambah lagi apabila bulan Ramadan yang lepas, tuan imam membaca khutbah menyeru anak jamaahnya mempertingkatkan amalan di bulan mulia itu. Tetapi bila tiba sepuluh malam terakhir, masjid ditutup dan orang ramai tidak dibenarkan beriktikaf. Sama ada Tuan Imam cakap tak serupa bikin atau dia tidak faham khutbah yang dibacanya. Maklumlah teks khutbah disediakan oleh Majlis Agama Islam Kedah. Khatib sekadar membacanya saja.
"Masjid macam tanah perkuburan," kata seorang teman saya yang tak puas hati kerana haknya untuk beribadah di rumah Allah itu dinafikan. Mana tidaknya. Sudahlah pintu pagar berkunci, lampu pula dipadam. Selepas terawih masjid jadi sepi. Tiada iktikaf, tiada tazkirah, program berbuka puasa pun tiada. Takut kotor.
Di bulan-bulan lain juga, masjid ini kaku tanpa aktiviti pengajian. Manakala surau-surau berhampiran pula yang lebih aktif menyusun aktiviti. Setiap bulan wang kutipan setiap Jumaat mencecah angka ribu, ke mana dihabiskan? Itu duit orang ramai yang sepatutnya manfaatnya dipulangkan kepada mereka.
Sebenarnya bukan dua tiga orang saja yang tidak puas hati, ramai lagi yang serupa kami. Ada yang mencadangkan kepada Tuan Imam supaya menjemput khatib luar, disoalnya balik "Imam di sini tak pandai baca khutbah ka?" Bila ada cadangan supaya mengambil guru-guru untuk kuliah, dijawabnya "saya pun boleh mengajar kitab." Tapi sampai sekarang tak mengajar juga. Alah, kalau setakat nak baca kitab Bimbingan Mukminin, lepasan SPM pun boleh.
Rentetan dari peristiwa-peristiwa itulah menyebabkan saya begitu malas nak dengar khutbah yang dibaca oleh Tuan Imam. Isinya bagus sementelahan disediakan oleh pegawai-pegawai bertauliah di MAIK tetapi kosong pada roh kerana si penyampainya tidak buat apa yang dikatanya.
Firman Allah dari surah as-Saff ayat ke-3 yang bermaksud, "Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan." Moga-moga diri tidak termasuk dalam golongan ini.
Sampai di masjid, di dalamnya sudah penuh. Kebiasaannya di bawah pokok nangka berdekatan pagar belakang masjid, saya dan anak-anak menghampar sejadah duduk sementara menanti solat didirikan. Suara khatib langsung tenggelam oleh suara bualan kanak-kanak dan orang dewasa. Lagi pun saya kurang berahi dengan khutbah di masjid ini.
Sejak masjid ini mula digunakan lebih kurang 8 tahun yang lalu, hanya dua orang saja yang dibenarkan membaca khutbah di sini. Tuan Imam dan salah seorang bilalnya. Orang lain tidak dibenarkan oleh Tuan Imam sendiri. Jadilah khutbah itu hak ekslusif Imam yang tidak boleh disentuh oleh sesiapa saja walaupun memiliki pendidikan agama yang tinggi. Oleh kerana itu saya jadi tawar dengan khutbah yang disampaikan di masjid ini. Selalunya saya datang lewat. Pernah beberapa kali saya sampai sudah iqamah.
Rasa tawar hati bertambah-tambah lagi apabila bulan Ramadan yang lepas, tuan imam membaca khutbah menyeru anak jamaahnya mempertingkatkan amalan di bulan mulia itu. Tetapi bila tiba sepuluh malam terakhir, masjid ditutup dan orang ramai tidak dibenarkan beriktikaf. Sama ada Tuan Imam cakap tak serupa bikin atau dia tidak faham khutbah yang dibacanya. Maklumlah teks khutbah disediakan oleh Majlis Agama Islam Kedah. Khatib sekadar membacanya saja.
"Masjid macam tanah perkuburan," kata seorang teman saya yang tak puas hati kerana haknya untuk beribadah di rumah Allah itu dinafikan. Mana tidaknya. Sudahlah pintu pagar berkunci, lampu pula dipadam. Selepas terawih masjid jadi sepi. Tiada iktikaf, tiada tazkirah, program berbuka puasa pun tiada. Takut kotor.
Di bulan-bulan lain juga, masjid ini kaku tanpa aktiviti pengajian. Manakala surau-surau berhampiran pula yang lebih aktif menyusun aktiviti. Setiap bulan wang kutipan setiap Jumaat mencecah angka ribu, ke mana dihabiskan? Itu duit orang ramai yang sepatutnya manfaatnya dipulangkan kepada mereka.
Sebenarnya bukan dua tiga orang saja yang tidak puas hati, ramai lagi yang serupa kami. Ada yang mencadangkan kepada Tuan Imam supaya menjemput khatib luar, disoalnya balik "Imam di sini tak pandai baca khutbah ka?" Bila ada cadangan supaya mengambil guru-guru untuk kuliah, dijawabnya "saya pun boleh mengajar kitab." Tapi sampai sekarang tak mengajar juga. Alah, kalau setakat nak baca kitab Bimbingan Mukminin, lepasan SPM pun boleh.
Rentetan dari peristiwa-peristiwa itulah menyebabkan saya begitu malas nak dengar khutbah yang dibaca oleh Tuan Imam. Isinya bagus sementelahan disediakan oleh pegawai-pegawai bertauliah di MAIK tetapi kosong pada roh kerana si penyampainya tidak buat apa yang dikatanya.
Firman Allah dari surah as-Saff ayat ke-3 yang bermaksud, "Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan." Moga-moga diri tidak termasuk dalam golongan ini.
Ulasan