Langkau ke kandungan utama

Lawak BN

Lama juga tidak menulis. Gara-gara kabel dicuri orang. Sehingga hari ini, tiada tindakan yang diambil oleh pihak telekom Malaysia. Beberapa laporan telah dibuat oleh jiran-jiran saya. Takkan nak guna kuasa EXCO pula kut? Cuma dalam hal ini, bagi saya yang menjadi penyokong sejati pakatan PAS, PKR dan DAP, seboleh-bolehnya saya akan menjaga imej pakatan ini terutamanya wakil rakyat mereka supaya tidak dibenci orang. Saya takut, jika perkara ini menjadi tekanan wakil rakyat, mereka pula akan menekan pihak TM. Nanti jadi modal pihak lain membangkitkan kebencian ke atas pakatan. Mohon dilindungi Allah.

Hari ini saya melawat kedua ibu bapa saya. Kesempatan ini saya ambil untuk melayari internet lantas melepaskan gian saya untuk menulis. Banyak perkara yang bermain di kepala saya selama ini. Malangnya tiada tempat untuk dihamburkan. Setiap isu yang saya ikuti pasti ada jawapannya. Cuma ia berlegar-legar dalam benak fikiran saya. Kurang sesuai untuk saya kupas di sini kerana dah 'expired'. Maklumlah setiap hari pasti ada isu panas yang menutup isu semalamnya.

Namun terpandang saja ruangan pembaca Utusan Malaysia semalam, saya bersedia dengan responnya. Ada yang memberi cadangan untuk Kerajaan Kedah, ada pula yang menyesal kononnya terpangkah PAS. Persoalannya baru tiga minggu PAS mengambil alih, bolehkah dapat dilaksanakan pembaharuan. Kalau betul-betul kita ikhlas memangkah PAS kerana kesal dengan penyelewangan BN, kita seharusnya memberi sedikit masa dan ruang untuk kerajaan baru bergerak secara optimum. Kalau kita boleh bersabar dengan UMNO dan BN selama 50 tahun dengan memberi peluang pada setiap kali pilihanraya sehingga 11 kali, mengapa kita tidak boleh bersabar sedang usia kerajaan baru belum sampai sebulan. Saya sangat meragui mereka yang mendakwa sebagai pengundi pembangkang dalam pilihanraya lepas tetapi mengkritik pula kerajaan yang baru berumur 3 minggu. Saya yakin mereka ini adalah pengundi-pengundi yang kecewa dengan keputusan pilihanraya kerana parti kesayangan kecundang teruk. Dakwaan sebagai pengundi pembangkang itu sekadar ingin menunjukkan kepada pembaca kononnya ramai yang sudah menyesal kerana memangkah pembangkang. Orang-orang seperti ini sedang memberi harapan, BN akan kembali merampas kerusi dan kerajaan yang telah terlepas. Maka berangan sakanlah pemimpin-pemimpin BN kerana termakan pembohongan pendokong-pendokong setia mereka.

Seronok juga membaca akhbar sejak kebelakangan ini. Walaupun nadanya tidak pernah berubah, tapi rasa geram dah bertukar menjadi lawak. Lawak kerana membayangkan bagaimana muka-muka mereka yang menulis melepaskan kekecewaan mereka. Lawak melihat situasi yang berlaku di negeri Terengganu. Lawak menyaksikan Ketua-ketua Kampung di Perak meletakkan jawatan beramai-ramai. Di Selangor ahli-ahli majlis kerajaan tempatan dari MCA turut meletakkan jawatan. Semuanya memberi laluan mudah kepada kerajaan baru Perak dan Selangor melantik ketua-ketua masyarakat yang dapat memberi kerjasama sepenuhnya tanpa berkonflik dengan sesiapa. Mereka cuba mencetuskan huru hara tapi disambut dengan kesyukuran oleh kerajaan pakatan. Mereka mengira kerajaan akan lumpuh dengan perletakan jawatan mereka, tetapi rakyat melihat kerajaan pakatan telah cuba berdiplomasi tetapi tidak dihargai. Semuanya memuncakkan saham pakatan sebagai pihak yang bertolak ansur. Jelas, kerajaan tidak memecat mereka, sedang itu yang diharapkan supaya boleh dilabel sebagai kerajaan zalim. Mereka sendiri yang berasa gusar. Selama ini mereka mencanangkan sesiapa saja yang memerintah kita mesti menumpahkan taat setia. Di mana pula kesetiaan mereka?

Cukuplah dulu. Hari menjelang maghrib. Kena balik dulu. Seronok dapat menulis walaupun idea tak seberapa di samping hati berdoa, kabel yang dicuri segera dibaiki. Laman ini juga ingin kembali seperti dulu. Ia tidak memberi keutamaan kepada politik. Laman azridul sekadar suka-suka. he... he...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se