Langkau ke kandungan utama

Isyy.. isyy.. isyy.. Sibuk la kononnya.

Sejak sekolah dibuka selepas cuti persekolahan pertengahan semester pada 20hb. Mac yang lalu, keberadaan saya bersama murid-murid dalam kelas boleh dikira dengan jari.

Pada minggu pertama persekolahan, sekolah menjadi tuan rumah bagi Kejohanan Bola Sepak MSSD Bawah 12 Tahun peringkat PKG bermula 23 Mac dan berakhir besoknya. Saya terlibat sepenuhnya sebagai pegawai pasukan merangkap salah seorang pegawai kejohanan. Bayangkan kesibukan saya bukan pada hari tersebut sahaja tetapi sejak sehari atau dua hari sebelum itu.

Minggu seterusnya atau lebih tepatnya hari Isnin 28hb sekolah menjadi tuan rumah bagi Karnival Ko Kurikulum Pendidikan Islam peringkat PKG. Tugas saya menyelaraskan tempat-tempat yang akan digunakan untuk acara-acara yang dipertandingkan. Sehari sebelumnya saya dah berpeluh sampai keting.

Selasa 29hb, saya menghadiri taklimat dan bengkel untuk para hakim Karnival Ko Kurikulum Pendidikan Islam Peringkat daerah. Rabu 30hb saya berada di padang semula sebagai jurulatih bola sepak bagi memilih pemain-pemain yang akan mewakili PKG ke peringkat daerah.

Khamis 30hb, saya kembali ke sekolah. Kesempatan ini saya gunakan untuk menguji PAFA. Alhamdulillah semua kelas yang saya masuk berjaya diselesaikan. Petang itu juga saya ke SMK Agama Baling untuk mengambil anak saya yang belajar di situ. Manakala petangnya ada program 1 Murid 1 Sukan. Jumaat dan Sabtu cuti.

Ahad 3hb, saya dan rakan-rakan seramai 10 orang yang dilantik oleh MGB zon KK sebagai pegawai pasukan bola sepak Bawah 12 Tahun PKG KK memulakan sesi latihan sebagai persediaan menghadapi kejohanan peringkat daerah. Latihan bermula jam 8.00 pagi dan berakhir 11.30 pagi bagi sesi pagi. Sesi petangnya bermula jam 3 dan berakhir jam 5.30 petang. Begitulah jadual pada hari-hari seterusnya.

Isnin 4hb pula saya berpakaian sut Melayu lengkap kerana pada hari itu saya menjadi juri acara Kuiz Agama dalam Karnival Ko Kurikulum Pendidikan Islam peringkat daerah. Itu disebelah pagi. Pada petangnya saya terpacak di tepi padang semula.

Esoknya Selasa, Rabu dan Khamis rutinnya seperti pada hari Ahad. Kecuali hari Khamis kami sepakat memberi cuti kepada pelatih-pelatih pada sebelah petangnya.

Jumaat 8hb, saya bercuti separuh hari. Pelikkan? Orang bekerja separuh hari tapi saya pula bercuti separuh hari. Petang itu kami ada perlawanan persahabatan dengan Kenari Kids. Jam 10 pagi saya sudah ke sekolah mengambil beberapa pemain dan berehat di rumah saya sementara menunggu waktu perlawanan. Selepas makan dan bersolat Jumaat, kami bergerak ke padang Honda Hicom tempat perlawanan bakal diadakan.

Permainan berakhir jam 7.15 petang. Saya bergegas menghantar mereka ke rumah masing-masing. Perjalanan mengambil masa 45 minit. Sebelum pulang saya singgah untuk bersolat maghrib kerana kalau saya tunda untuk bersolat di rumah, jawabnya tak sempat. Selesai solat saya bergerak pulang dan sampai lebih kurang jam 9.15 malam. Saya terus ke dapur mencari nasi.

Kesibukan belum berakhir. Hari ini, pagi lagi saya sudah bergerak keluar membawa anak ke-3 saya ke program motivasi di sekolahnya. Tidak berakhir di situ, saya bergegas ke Dewan Majlis Perbandaran Sungai Petani, Tikam Batu menghadiri Mesyuarat Agung PAS Kawasan Sungai Petani selaku perwakilan. Tahun ini ada pertandingan. Lebih menarik apabila ayahanda YB Tn Haji Abdullah b. Jusoh dicabar untuk jawatan YDP. Saya tidak sempat menunggu sehingga akhir kerana melawat anak di SMKA Baling. Berita yang saya dengar, ayahanda berjaya mempertahankan jawatannya. Pulang dari melawat, saya dan isteri singgah mengambil seorang lagi anak kami yang seharian mengikuti program motivasi. Kami sampai di rumah ketika azan maghrib berkumandang. Malam ini saya mahu berehat. Hajat awalnya mahu menyiapkan analisis keseluruhan Ujian PKBS 1, saya tangguhkan kerana saya perlu cas semula bateri yang semakin melemah.

Esok hari Ahad. Bermulalah Kejohanan Bola Sepak MSSK peringkat daerah selama tiga hari. Debarannya sudah dirasai, tapi saya simpan dulu debar itu.

Hari Rabu ini saya akan kembali ke sekolah semula. Tapi hari Khamis saya keluar lagi. Kali ini sebagai Pengurus pasukan bola baling.

Begitulah serba sikit cerita saya kali ini. Maaflah kalau ada yang kurang senang, beralih saja dari blog ini. Saya sekadar ingin berkongsi. Nasihat dari bijak pandai, kalau rasa tertekan luahkan saja. Orang nak dengar atau tak mahu dengar, itu nombor dua. Insya Allah rasa terbeban akan kurang sedikit.

Itu yang saya cuba lakukan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se