Langkau ke kandungan utama

Doa

Satu pagi di warung kopi Aris. Wan dan Haji Jumat duduk berbual sambil minum kopi dan makan roti canai telur cicah kari ikan kembung buatan isteri Aris yang menjadi kegemaran mereka bedua. Bermula dari topik nasional hingga ke isu tempatan, cawan kopi pun dah tiga kali bertukar. Jam sudah menunjukkan pukul 10.30 pagi. Haji Jumat minta diri untuk beredar kerana isteri di rumah menyuruhnya ke kedai membeli barang dapur. Tiba-tiba Wan(W) menahannya sambil berbisik: Ada cerita panas.

Hj. Jumat(HJ): Cerita apa?

W: Duduk dulu, jangan balik lagi.

HJ: Nanti bini aku bising pula, pukul 11 belum bawa balik barang lagi.

W: Tak mau dengar tak pa la.

HJ: Ok lah, sekejap je tau. Cerita apa?

W: Orang kaya Johan dah jatuh bankrap. Habis segala hartanya dilelong. Tinggal Proton Iswara cabuk saja. Dengar cerita lagi, anak-anaknya yang belajar di luar negeri pun telah dipanggil pulang. Padan muka dia.

HJ: Issyy, tak baik cakap macam tu!

W: Apasal pulak? Manusia kedekut lagi bakhil macam dia tu patut dapat balasan Tuhan. Haji tak ingat ke, masa Tok Imam minta sumbangan dia nak ‘renovate’ surau dulu. Berapa dia bagi? Hampeh!! Nak minta derma anak-anak yatim, fakir miskin, macam-macam dalih dia. Sekarang ni ni puas hati aku. Aku selalu berdoa bagi dia bankrap. Allah dah makbulkan doa aku.

HJ: Hang ni la, daripada berdoa bagi dia jatuh bankrap, bukankah lebih baik hang berdoa bagi dia jadi orang yang suka bersedekah dan menolong orang-orang yang memerlukan. Semua pakat boleh merasa. La dia dah bankrap, tak dak peluang lagi orang kampung nak tumpang senang.

W: Alah, orang macam dia tu boleh berubah ka?

HJ: Tapi Allah boleh ubah sesiapa yang dikehendakiNYA.

W: Macam mana Allah nak ubah, kalau dia sendiri tak mahu berubah.

HJ: Eh, bukankah doa hang dimakbulkan Allah. Hang berdoa la banyak-banyak. La ni hang balik rumah, berdoa supaya Allah bagi Johan jadi kaya pula dan minta supaya Allah bagi hidayah kat dia. Moga-moga lepas ni berkat doa hang, Johan akan jadi orang kaya yang suka tolong susah macam kita ni.

W: Amboi haji. Berbahasa nampak. Tadi aku saja kata. Belum tentu si Johan jadi bankrap kerana doa aku.

HJ: Pulak daahhh! Tadi bukan main lagi, doa dimakbul. Aku baru nak suruh hang tolong doakan aku bagi cepat kaya.

W: Alah haji ni. Nak gosip-gosip sikit pun tak boleh. Lain kali tak mau cerita apa kat Haji.

HJ: Merajuk la tu. Aku bukan apa, cuma nak bagi ingat. Nak bercakap tu, berlapik la sikit. Aku pi kedai dulu.

Wan sempat menjeling arah motor Haji Jumat sebelum dia sendiri mengangkat punggung mahu beredar dari kedai. Sambil kaki melepaskan tongkat motor, dia menoleh ke arah Aris dan berteriak, “masuk buku 555, kopi aku saja tau! Haji Jumat punya hang minta kat dia”

::Nama dan watak adalah rekaan semata-mata. Tidak ada kena-mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Jika ada, itu hanyalah kebetulan sahaja. Harap maklum.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se