Langkau ke kandungan utama

Tiada tazkirah sewaktu terawih Di Pahang



  1. Kerajaan Pahang melarang tazkirah sewaktu solat terawih.
  2. Memanglah takirah tu bukan satu yang wajib semasa solat terawih. 
  3. Tapi ia adalah salah satu saluran penyampaian ilmu yang sangat berkesan memandangkan suasana terawih itu sentiasa mengundang ramai orang datang berjamaah.
  4. Maka itu satu kesempatan yang baik untuk perkongsian ilmu dan maklumat.
  5. Lagi pun aku percaya sama ada masjid atau surau yang mengadakan tazkirah tak pernah mewajibkan para jamaahnya untuk duduk dan menunggu tazkirah yang disampaikan. 
  6. Cuma aku berharap kerajaan Kedah sekarang jangan pula buat peraturan gila macam ni. 
  7. Di surau kami dan masjid serta surau berdekatan dah mula merancang program-program dengan matlamat menghidupkan malam-malam Ramadan dengan ibadah dan ilmu.
  8. Kalaulah peraturan-peraturan pelik dan gila ini dikuatkuasakan alamatnya Ramadan ini akan kosong kosong(lagu Najwa Latif). Kerana aku percaya 90% orang awam terutamanya macam aku ni hanya bersemangat untk beramal ketika di masjid atau di surau sahaja. Bila dah balik rumah hanya tahu cari tilam dan bantal.
  9. Kalau tak silap aku, polisi ini pernah dilaksanakan di Selangor sewaktu Datuk Seri Dr. Khir Toyo menjadi MB. Kesannya lepas tu dia dah tak jadi MB.
  10. Agaknya MB Pahang sekarang ni pun dah tak berminat nak jadi MB lepas ni kut?

Ulasan

Unknown berkata…
Yang saya faham, larangan adalah semasa solat terawih sahaja; bukan sebelum atau selepas solat terawih.

Perbuatan mengadakan tazkirah di pertengahan solat terawih sama seperti "blackmail" jemaah supaya mendengar tazkirah jika mahu solat terawih jemaah di masjid/surau itu.
Roslan berkata…
Betul. Utamakan Solat terawaih yang datang setahun sekali. tazkirah boleh dibuat selepas subuh hingga lepas maghrib.(sepanjang hari). Maka selepas Isya' utamakan terawih.

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah