Langkau ke kandungan utama

Kisah Seorang Nenek.

Tinggalkan dulu tentang kisah pilihanraya. Ada satu peristiwa yang saya ingin kongsikan bersama. Peristiwa yang menyebabkan saya kurang mengambil pusing tentang isu semasa biarpun saya masih sempat menonton berita TV3 tadi malam ini.

Ketika saya berjalan kaki ke surau untuk bersolat maghrib, saya terlihat kelibat seorang nenek yang mundar mandir di kawasan kejiranan saya. Saya sempat berselisih dengannya dan seakan terdengar dia bercakap sendirian. Saya kurang ambil peduli dan teruskan perjalanan kerana jamaah di surau sudah mulai solat. Seusai solat saya terus pulang dan mendapati nenek tadi sedang duduk di tepi jalan tidak jauh dari rumah saya. Saya fikir dia tentu keletihan kerana berjalan. Saya tidak bertanya tapi terus ke pulang ke rumah sedang saya melihat beliau di kelilingi oleh beberapa orang remaja India.

Rupa-rupanya kehadiran nenek tersebut telah mengundang kebimbangan beberapa orang kanak-kanak yang pulang dari mengaji al Quran. Kebetulan tempat nenek tersebut duduk tadi benar-benar di hadapan rumah mereka mengaji. Sebahagian kanak-kanak melarikan diri malah anak-anak saya turut tercungap-cungap kerana takut. Kata mereka, nenek itu perempuan **** (tak tergamak untuk saya sebutkan di sini). Cerita mereka lagi, nenek itu sedang mencari rumah anaknya. Saya tidak tahu apa yang saya fikirkan. Saya terus menonton siaran berita sehingga azan isyak. Selepas solat Isyak, saya duduk di surau sambil bersembang.Ketika itulah beberapa orang remaja India itu tadi memberitahu perihal nenek tersebut. Saya kagum dengan sikap prihatin mereka tanpa mengambil kira tentang soal kaum.

Nenek tersebut kami bawa ke surau dan cuba selidiki latar belakang dan tujuannya ke sini. Katanya hendak ke rumah anak saudaranya dengan menyebut tempat tersebut. Kami memang mengetahui tempat tersebut. Kedudukan agak jauh dan tidak berlampu sepanjang perjalanan ke situ. Walaubagaimanapun kami perlu mengesahkan cerita dan individu yang dinyatakan. Mujur seorang jiran kami memang berasal dari tempat itu. Kami berjaya mengesahkan cerita nenek tadi. Tetapi orang yang dicari sebenarnya telah berpindah ke kawasan lain. Alhamdulillah, salah seorang dari kami mengetahui kawasan tersebut. Lalu kami memutuskan untuk menghantarnya pada waktu itu juga. Kami sememangnya bimbangkan keselamatannya memandangkan ditangannya terdapat dua urat gelang emas dan tiga bentuk cincin di jari.

Sedang kami bersiap untuk menghantarnya, nenek itu seolah-olah berasa takut dan beliau cuba melarikan diri dari kami. Suasana agak kelam kabut. Beberapa orang dari kami cuba sedaya upaya memujuk dan meyakinkannya tentang pertolongan yang akan kami berikan. Saya dapat mengagak dari cara percakapannya, dia bagaikan sedang mengalami gangguan jiwa. Dari percakapannya yang kurang jelas dia menceritakan tentang ada cubaan untuk mengkhianatinya malahan kami dituduh cuba melakukan perkara tidak baik ke atasnya. Na'uzubillah. Bimbangkan keselamatannya, dia dipaksa juga mengikut kami. Akhirnya dia bersetuju mengikut kami.

Alhamdulillah, rumah yang dicari akhirnya ditemui. Reaksi tuan rumah pula membimbangkan saya. Saya lihat mereka macam tidak senang dengan kedatangan nenek itu. Saya beristighfar kerana berburuk sangka. Menurut anak saudaranya itu, dia memang kurang sihat. Kami meninggalkannya di rumah anak saudaranya dengan hati saya berdoa supaya beliau selamat di situ.

Mungkinkah peristiwa ini satu ujian buat saya dan sahabat-sahabat di surau. Luar sana pula beberapa orang yang bukan Muslim sedang memerhati dan menilai tindakan orang-orang Islam berhadapan dengan situasi ini. Saya bersyukur semuanya sudah selamat. Kalau tidak, terpaksa kami berjaga malam ini bergilir-gilir menemani nenek itu di surau. Saya turut kesal dengan sikap saya di awal tadi yang tidak mempedulikan keadaannya. Saya harap masa yang saya korbankan bersama sahabat-sahabat dengan menghantarnya akan mengkaffarah kesilapan saya sebelumnya.

Saya sebenarnya teringatkan tentang nenek saya yang sudah tua. Saya juga teringatkan ibu dan bapa saya. Malah saya turut memikirkan keadaan saya dan isteri saya bila tiba giliran tua kami.
Tua pasti menjengah jika umur dipanjangkan Ilahi. Sementara itu banyakkan berzikir dan membaca al Quran. Ingatkan Allah masa senang nescaya diingati Allah ketika susah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se