Dari Ibn 'Abbas radhiallahu 'anhu yang bermaksud,
Imam Syafi'e mengulasnya dengan berkata yang maksudnya,
Imam Syafi'e menyambung ulasannya lagi dengan berkata yang bermaksud,
Demikian pandangan Imam Syafi'e, imam bagi Mazhab Syafi'e yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia dalam kitabnya "Mausu'ah al-Imam as-Syafi'e: Al-Umm, jilid 1, m/s:353."
::Janganlah pula nanti ada orang tuduh Imam Syafi'e pun Wahabi juga.
"sesungguhnya menguatkan suara dengan zikir setelah orang ramai selesai solat fardu berlaku pada zaman Nabi sallallahu 'alaihi wasallam"(riwayat Bukhari dan Muslim)
Imam Syafi'e mengulasnya dengan berkata yang maksudnya,
"pada pendapatku, imam dan makmum hendaklah berzikir selepas menunaikan solat. Mereka hendaklah MEMPERLAHANKAN BACAAN ZIKIR itu. Melainkan jika imam mahu mengajar (bacaan-bacaan tersebut kepada makmum). Ketika itu bacaan zikir dikuatkan. Sehinggalah dilihat oleh imam akan makmum mampu mempelajari (zikir sepenuhnya). Selepas itu, dia(imam) hendaklah MEMPERLAHANKANNYA."
Imam Syafi'e menyambung ulasannya lagi dengan berkata yang bermaksud,
"Aku berpendapat Baginda menguatkan suara berzikir hanya untuk seketika. Agar orang ramai mempelajarinya daripada Baginda. Ini kerana kebanyakan riwayat yang kami tulis bersama ini atau selainnya tidak menyebut selepas salam ada tahlil dan takbir. Kadangkala riwayat menyebut Baginda berzikir selepas solat seperti yang aku nyatakan, kadangkala Baginda terus bangun tanpa zikir. Ummu Salamah radiallahu 'anha pula menyebut bahawa Baginda duduk selepas solat tetapi tidak menyebut Baginda berzikir secara kuat. Aku berpendapat, BAGINDA TIDAK DUDUK MELAINKAN UNTUK BERZIKIR SECARA TIDAK TERANG(PERLAHAN).
Jika seseorang berkata, bagaimana? Aku katakan, seperti Baginda pernah solat di atas mimbar, Baginda berdiri dan rukuk di atasnya, kemudian Baginda undur ke belakang untuk sujud di atas tanah. (Sedangkan pada) kebanyakan umur Baginda, Baginda tidak solat di atasnya. Tetapi aku berpendapat, Baginda mahu agar orang yang duduk jauh dan tidak dapat melihat Baginda, mengetahui cara berdiri(dalam solat), rukuk dan bangun(i'tidal). Baginda ingin mengajar mereka keluasan dalam itu semua.
Aku suka sekiranya imam menyebut nama Allah di tempat duduknya sedikit dengan kadar seketika selepas kaum wanita pergi. Ini seperti apa yang Ummu Salamah katakan. Kemudian imam boleh bangun sebelum itu atau duduk lebih lama di situ, tidak mengapa. Makmum boleh pergi setelah imam selesai memberi salam, sebelum imam bangun. Jika dia lewatkan sehingga imam pergi atau bersama imam, itu lebih aku sukai padanya."
Jika seseorang berkata, bagaimana? Aku katakan, seperti Baginda pernah solat di atas mimbar, Baginda berdiri dan rukuk di atasnya, kemudian Baginda undur ke belakang untuk sujud di atas tanah. (Sedangkan pada) kebanyakan umur Baginda, Baginda tidak solat di atasnya. Tetapi aku berpendapat, Baginda mahu agar orang yang duduk jauh dan tidak dapat melihat Baginda, mengetahui cara berdiri(dalam solat), rukuk dan bangun(i'tidal). Baginda ingin mengajar mereka keluasan dalam itu semua.
Aku suka sekiranya imam menyebut nama Allah di tempat duduknya sedikit dengan kadar seketika selepas kaum wanita pergi. Ini seperti apa yang Ummu Salamah katakan. Kemudian imam boleh bangun sebelum itu atau duduk lebih lama di situ, tidak mengapa. Makmum boleh pergi setelah imam selesai memberi salam, sebelum imam bangun. Jika dia lewatkan sehingga imam pergi atau bersama imam, itu lebih aku sukai padanya."
Demikian pandangan Imam Syafi'e, imam bagi Mazhab Syafi'e yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia dalam kitabnya "Mausu'ah al-Imam as-Syafi'e: Al-Umm, jilid 1, m/s:353."
::Janganlah pula nanti ada orang tuduh Imam Syafi'e pun Wahabi juga.
Ulasan