Sudah lebih sebulan surau al-Muhtadin dibaik pulih melepasi tempoh sebulan seperti dijanjikan kontraktor yang mengendalikannya. Kelihatan dari jauh seolah-olah baru dilanda tsunami. Ketika projek membaik pulih baru di laksanakan para jamaah masih boleh bersolat di penjuru-penjuru tertentu. Dan terkini garaj motor pula menjadi tempat kami berjamaah. Itu pun hanya waktu maghrib dan isyak saja.
Saya mula merindui saat-saat manis bersama teman-teman jamaah dan tidak sabar untuk kembali merasai suasana seperti dulu. Surau al-Muhtadin memang tempatnya kami berkumpul bukan sekadar bersolat jamaah malah turut ber'jamaah' dalam aktiviti-aktiviti lain. Bahkan kalau ada kenduri walimatul urus sekalipun masak memasak juga dikendalikan di surau. Terkini kami sedang menantikan kelulusan menubuhkan Rukun Tetangga dan surau al-Muhtadin bakal dijadikan pusat kegiatan. Ia pasti melibatkan juga kalangan jiran-jiran non muslim dan ini bukanlah halangan untuk mereka beraktiviti di surau kerana polisi kami tidaklah seperti masjid dan surau di Selangor yang menghalang orang-orang bukan Muslim memasuki kawasan masjid dan surau.
Sememangnya keterbukaan menjadi prinsip dan amalan kami. Pada Pilihanraya Kecil Bukit Selambau yang lalu, surau menerima tetamu dari kalangan orang-orang besar negara. Pertama dikunjungi Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin dan kali kedua dikunjungi S/U Politik Presiden UMNO (ketika itu masih Timbalan Perdana Menteri), Dato' Sahalan Nasution. Kami menerima kunjungan dengan hati terbuka dan layanan mesra walaupun kebanyakan kami ber'kepala' hijau. Hasilnya, itulah RM50,000.oo dan terlaksana projek baik pulih surau.
Keterbukaan kami tidak juga berkisar persoalan politik semata malah melibatkan soal cara beramal khususnya ibadah sebahagian daripada kami. Seperti lain-lain tempat di Malaysia, sebilangan besar dari kami tetap meneruskan amalan warisan turun temurun seperti tahlil, doa selamat, baca yasin malam Jumaat, sambutan Nisfu Syaaban dan sebagainya. Saya antara orang yang berkecuali kerana yakin amalan-amalan tersebut tiada nas yang boleh dijadikan rujukan dan saya juga percaya mereka yang beramal perkara-perkara demikian pun tidak pernah ambil peduli dengan soal nas sebaliknya hanya mengikut apa yang orang lain pernah buat. Saya pernah ditanya mengenainya dan menjawabnya dengan pendirian yang saya yakini. Saya kira tanggungjawab menyampaikan dan menerangkan sudah selesai.
Tetapi saya sama sekali tidak pernah menganggu andai ada pihak yang mahu berbuat demikian walaupun kedudukan saya sebagai Naib Pengerusi surau mewajarkan saya bertindak. Sampai sekarang tidak ada pihak yang bermasam muka kerana adanya perkara-perkara tersebut dalam masyarakat atau kerana ada pihak seperti saya yang selalu tidak bersama dalam majlis-majlis sepertinya.
Ketika bersolat jamaah, selaku makmum saya mengikut semua perbuatan imam selagi ia dibenarkan dalam solat. Selepas solat saya menunggu berzikir dan mengangkat tangan berdoa bersama-sama imam dan jamaah yang lain. Bila tiba pula giliran saya sebagai imam, kami berzikir dan berdoa secara bersendirian dan tiada pula yang menyaringkan suara zikir mereka. Begitulah halnya solat subuh. Ketika saya menjadi makmum saya menurut di belakang imam yang membaca qunut dan tidak pernah saya sujud mendahului imam ketika imam sedang berqunut. Bila tiba giliran saya sebagai imam, saya tidak membaca qunut dan makmum di belakang mengikut perbuatan saya. Tidak ada yang berhenti membaca qunut atau bersujud sahwi di hujung solatnya. Selain itu, tidak ada yang pernah mempersoalkan saya membaca fatihah dengan memperlahankan bacaan 'basmalah'. Bukankah dalam hal ini Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda, "sesungguhnya seseorang imam dijadikan untuk diikuti...."(maksud dari ringkasan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud)
Kerana itu kami sangat terbuka. Dan semua ini tidak akan berlaku melainkan dengan adanya perbincangan dan perbahasan secara terbuka dan berjalan dalam suasana harmoni dengan dada dan fikiran yang lapang serta penuh keterbukaan.
Saya mula merindui saat-saat manis bersama teman-teman jamaah dan tidak sabar untuk kembali merasai suasana seperti dulu. Surau al-Muhtadin memang tempatnya kami berkumpul bukan sekadar bersolat jamaah malah turut ber'jamaah' dalam aktiviti-aktiviti lain. Bahkan kalau ada kenduri walimatul urus sekalipun masak memasak juga dikendalikan di surau. Terkini kami sedang menantikan kelulusan menubuhkan Rukun Tetangga dan surau al-Muhtadin bakal dijadikan pusat kegiatan. Ia pasti melibatkan juga kalangan jiran-jiran non muslim dan ini bukanlah halangan untuk mereka beraktiviti di surau kerana polisi kami tidaklah seperti masjid dan surau di Selangor yang menghalang orang-orang bukan Muslim memasuki kawasan masjid dan surau.
Sememangnya keterbukaan menjadi prinsip dan amalan kami. Pada Pilihanraya Kecil Bukit Selambau yang lalu, surau menerima tetamu dari kalangan orang-orang besar negara. Pertama dikunjungi Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin dan kali kedua dikunjungi S/U Politik Presiden UMNO (ketika itu masih Timbalan Perdana Menteri), Dato' Sahalan Nasution. Kami menerima kunjungan dengan hati terbuka dan layanan mesra walaupun kebanyakan kami ber'kepala' hijau. Hasilnya, itulah RM50,000.oo dan terlaksana projek baik pulih surau.
Keterbukaan kami tidak juga berkisar persoalan politik semata malah melibatkan soal cara beramal khususnya ibadah sebahagian daripada kami. Seperti lain-lain tempat di Malaysia, sebilangan besar dari kami tetap meneruskan amalan warisan turun temurun seperti tahlil, doa selamat, baca yasin malam Jumaat, sambutan Nisfu Syaaban dan sebagainya. Saya antara orang yang berkecuali kerana yakin amalan-amalan tersebut tiada nas yang boleh dijadikan rujukan dan saya juga percaya mereka yang beramal perkara-perkara demikian pun tidak pernah ambil peduli dengan soal nas sebaliknya hanya mengikut apa yang orang lain pernah buat. Saya pernah ditanya mengenainya dan menjawabnya dengan pendirian yang saya yakini. Saya kira tanggungjawab menyampaikan dan menerangkan sudah selesai.
Tetapi saya sama sekali tidak pernah menganggu andai ada pihak yang mahu berbuat demikian walaupun kedudukan saya sebagai Naib Pengerusi surau mewajarkan saya bertindak. Sampai sekarang tidak ada pihak yang bermasam muka kerana adanya perkara-perkara tersebut dalam masyarakat atau kerana ada pihak seperti saya yang selalu tidak bersama dalam majlis-majlis sepertinya.
Ketika bersolat jamaah, selaku makmum saya mengikut semua perbuatan imam selagi ia dibenarkan dalam solat. Selepas solat saya menunggu berzikir dan mengangkat tangan berdoa bersama-sama imam dan jamaah yang lain. Bila tiba pula giliran saya sebagai imam, kami berzikir dan berdoa secara bersendirian dan tiada pula yang menyaringkan suara zikir mereka. Begitulah halnya solat subuh. Ketika saya menjadi makmum saya menurut di belakang imam yang membaca qunut dan tidak pernah saya sujud mendahului imam ketika imam sedang berqunut. Bila tiba giliran saya sebagai imam, saya tidak membaca qunut dan makmum di belakang mengikut perbuatan saya. Tidak ada yang berhenti membaca qunut atau bersujud sahwi di hujung solatnya. Selain itu, tidak ada yang pernah mempersoalkan saya membaca fatihah dengan memperlahankan bacaan 'basmalah'. Bukankah dalam hal ini Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda, "sesungguhnya seseorang imam dijadikan untuk diikuti...."(maksud dari ringkasan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud)
Kerana itu kami sangat terbuka. Dan semua ini tidak akan berlaku melainkan dengan adanya perbincangan dan perbahasan secara terbuka dan berjalan dalam suasana harmoni dengan dada dan fikiran yang lapang serta penuh keterbukaan.
Ulasan