Langkau ke kandungan utama

Terpaksa mengalah

Menjadi guru agama@ustaz/ustazah khususnya di sekolah kebangsaan kena banyak mengalah. Ia tidak lain kerana subjek Pendidikan Islam sendiri diletakkan sebagai subjek dalam kelas kedua berbanding subjek teras UPSR. Sering berlaku subjek PAI diketepikan untuk memberi keutamaan kepada subjek lain. Ada guru yang sengaja keluar lambat dari kelas bila mengetahui waktu selepasnya ialah waktu PAI. Tetapi kalau di dalam kelas tersebut ada guru PAI dan waktu mengajarnya dah habis, mereka menunggu di tepi pintu tanpa beri peluang kepada guru agama tersebut menghabiskan P&P yang berbaki sedikit lagi. Pernah satu ketika, murid sedang dinilai pencapaian PAFA mereka, tiba-tiba datang guru BM lalu mengarahkan murid-murid tersebut untuk penilaian lisan. Amboi, betul-betul tak bergunanya subjek agama ni!!! Pada ketika yang lain, guru agama terpaksa bermurah hati 'menyedekahkan' kelasnya kepada guru lain yang mahu menghabiskan sukatan menjelang UPSR. Sebulan sebelum UPSR pula semua murid tahun 6 dihimpunkan dalam dewan untuk dilatih teknik menjawab peperiksaan. Berkorban lagilah subjek PAI. Bila dah habis UPSR dan budak pun dah tak minat nak belajar, waktu itulah guru agama dikembalikan hak mereka untuk bertungkus lumus menghabiskan sukatan. Waktu itu berpeluhlah guru agama@ustaz/ustazah menarik perhatian murid-muridnya kembali belajar pelajaran Pendidikan Agama Islam.

Ulasan

Guru Agama Baling Sik berkata…
Selepas UPSR dapat dapat arahan dari JPN Kedah buat kem akil baligh. Program susun sendiri. Perbelanjaan cari sendiri. Tiba-tiba datang pula surat dari PPD ada kem akil baligh peringkat daerah di Bendang Man, Sik. Setiap sekolah kena hantar dua orang dan yuran RM100 sekolah. Kem di sekolah kena keluar duit sendiri, kem di PPD pun kena keluar belanja sendiri.

PPD dan JPN tak ada kerja lain ka??? Selain menyusahkan guru-guru di sekolah.

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah