Langkau ke kandungan utama

Syarat tambahan untuk jadi Imam


Ustaz Zarin (bukan nama sebenar) adalah Naib Pengerusi surau Al-Huda(bukan nama sebenar). Dengan ilmunya, kerjayanya sebagai seorang guru agama di sebuah sekolah dan kebolehannya membaca ayat-ayat suci al quran secara bertajwid, beliau memang layak untuk menjadi imam solat jamaah di surau. Surau tersebut memang tidak melantik imam secara rasmi. Biasanya imam-imam solat fardu terdiri dari AJK surau yang berkebolehan.

Malangnya, seperti ada konspirasi menghalang Ustaz Zarin dari menjadi imam solat fardu. Alasannya kerana Ustaz Zarin tidak berzikir kuat selepas solat dan tidak membaca doa.

Sebaik saja bilal selesai iqamah, cepat-cepat orang lain mendahului Ustaz Zarin. Ustaz Zarin pun bukannya kisah sangat. Baginya yang penting beliau dapat bersolat secara berjamaah. Surau Al-Hudalah tempatnya walaupun kekadang sakit telinganya mendengar bacaan imam yang tunggang langgang tajwidnya.

Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud, "Orang yang layak menjadi Imam (solat) bagi sesuatu kaum ialah orang yang lebih pandai membaca al-Quran di antara mereka; kalau bacaan mereka sama, pilihlah orang yang lebih mengetahui sunnah; kalau pengetahuan sunnah mereka sama, pilihlah orang yang lebih lama berhijrah; kalau hijrah mereka sama, pilihlah orang yang terdahulu masuk Islam. (Hadis riwayat Muslim, dari Abu Mas'ud al-Ansari)

AJK surau Al-Huda atau mungkin juga banyak surau lagi menambah syarat menjadi lima. Hendaklah seorang itu kuat zikirnya dan nyaring doanya. Walaupun doa yang dibaca itu tidak difahami.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah