Kelmarin sehari suntuk saya di rumah Pak Teh yang mengadakan walimah menyambut kehadiran menantu sulung mereka. Bila dah kenduri maklum sajalah. Tak cukup kaki bergerak ke sana ke sini. Budaya Melayu yang terpelihara sehingga hari ini dalam melayan tetamu yang terdiri dari kawan rakan dan sanak saudara.
Meriahnya rumah Pak Teh kerana kawasan perumahannya seperti sebuah kampong yang mengekalkan konsep bergotong royong menyediakan masakan dan alatan walimah. Kerana itu bukan Pak Teh saja yang berpeluh tetapi jiran dan saudara yang turut membantu melayan tetamu khususnya pada waktu puncak.
“Along dah solat Zohor?” Tanya Pak Teh. “Ni baru ambil wuduk nak solat.” Kata saya. Jam dah 3.30 petang. “Nak solat pun tak dan(sempat). Orang ramai.” Kata Pak Teh lalu ke bilik air untuk berwuduk. Memang ramai jemputan.
Meriahnya rumah Pak Teh kerana kawasan perumahannya seperti sebuah kampong yang mengekalkan konsep bergotong royong menyediakan masakan dan alatan walimah. Kerana itu bukan Pak Teh saja yang berpeluh tetapi jiran dan saudara yang turut membantu melayan tetamu khususnya pada waktu puncak.
“Along dah solat Zohor?” Tanya Pak Teh. “Ni baru ambil wuduk nak solat.” Kata saya. Jam dah 3.30 petang. “Nak solat pun tak dan(sempat). Orang ramai.” Kata Pak Teh lalu ke bilik air untuk berwuduk. Memang ramai jemputan.
Bagi yang terdidik dengan agama ia bukan masalah untuk meninggalkan majlis sementara mendirikan solat. Tidak kurang juga yang berijtihad mengqadakan solat. Paling dahsyat langsung tidak solat. Golongan kedua dan ketiga jelas dosanya walaupun solat diqada. Tiada alasan untuk mengqadakan solat bagi mereka yang mengadakan kenduri. Hanya yang terlupa dan tertidur sahaja yang layak. Apatah lagi meninggalkan terus tanpa rasa bersalah. Sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam,
فإذا نسي أحد صلاة أو نام عنها فليصلها إذا ذكرها
Maksudnya "Maka apabila seseorang lupa solat atau tertidur, hendaklah ia melakukannya apabila ia telah sedar atau terjaga."
Namun Islam sebagai agama rahmat didatangkan dengan pakej kemudahan untuk umatnya. Sesuai dengan sebuah hadis Baginda Rasul sallallahu 'alaihi wasallam yang bermaksud, "Sesungguhnya ad-din itu mudah......". Dan firman Allah dalam surah al-Baqarah yang bermaksud, "....... Allah mahukan kamu mendapat kemudahan dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran". (al-Baqarah:185).
Tidak ramai yang menyedari Islam membenarkan umatnya menjama'kan solat mereka untuk memudahkan umatnya meneruskan urusan-urusan tertentu atau dalam waktu-waktu tertentu. Mungkin perlu dijelaskan di sini, menjama'kan solat bukan bererti mengqasarkan solat juga kerana syarat qasar solat hanya kepada orang yang bermusafir. Sebaliknya banyak sebab yang membolehkan solat dijama' tanpa qasar.
Imam Nawawi rahimahullah dalam Syarah Muslim menyebut: "Beberapa Imam membolehkan jama' solat bagi yang tidak bermusafir bila ada sesuatu kepentingan asalkan ia tidak dijadikan kebiasaan." Ia diperkuatkan lagi dengan ucapan dari Ibn 'Abbas radhiallahu 'anhu dan diriwayatkan Imam Muslim,
جمع رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الظهر والعصر وامغرب والعشاء بالمدينة في غير خوف ولا مطر قيل لإبن عباس مل ذا أراد بذلك؟ قال أراد ألا يخرج أمته
Maksudnya: "Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pernah menjama'kan solat Zohor dan Asar serta Maghrib dan Isya' di Madinah. Bukan kerana ketakutan atau hujan. Lalu ditanyakan orang kepada Ibn 'Abbas: Kenapa Rasulullah berbuat demikian? Katanya: Baginda tidak mahu menyukarkan umat-Nya. (Fiqh Sunnah Jilid 2 edisi terjemahan Bahasa Indonesia pada muka surat 227)
Dalam hal ini sama ada tuan walimah yang sibuk melayan jemputan atau pasangan pengantin yang disiap disolek boleh bersandarkan kepada hadis di atas. Cara yang terbaik ialah dengan menjama'kan solat secara jama' ta'khir iaitu mendirikan solat dalam waktu kedua. Dengan kata lain mengerjakan solat zohor dan asar dalam waktu asar.
Biasanya kalau jam sudah 5.00 petang petugas-petugas sudah mula runtuhkan khemah dan kehadiran jemputan beransur surut. Bolehlah tuan rumah minta laluan untuk bersolat.
Ulasan