Langkau ke kandungan utama

Sepinya Eidul Adha

Kurang dari seminggu umat Islam akan menyambut Eidul Adha. Tapi suasana sambutan langsung tidak terasa. Kecuali saluran Astro Oasis, saluran-saluran tv lain juga seakan tidak menyedari ketibaan hari besar bagi umat Islam seluruh dunia. Kita seperti meletakkan Eidul Adha sebagai hari raya kelas ke-2 berbanding Eidul Fitri. Semacam tidak penting hari ini bagi kita di Malaysia. Sehingga ada yang berpendapat hari ini hanya untuk jamaah-jamaah haji di Mekah saja.

Kita mungkin terlupa, Eidul Adha juga mempunyai keistimewaan tersendiri. Antaranya disyariatkan ibadah korban, takbir raya dan diharamkan berpuasa bermula 10 Zulhijjah (hari raya) hingga 13 Zulhijjah (hari tasyriq). Ertinya kita dituntut meraikan Eidul Adha secara bersungguh-sungguh. Dengan menghadiri majlis korban umat Islam dapat mengeratkan silaturrahim di samping mendapat kenalan baru. Sesungguhnya Eidul Adha menjadi medan pertemuan umat Islam dengan mengambil semangat haji bersempena ibadah haji yang dikerjakan saudara-saudara kita di Tanah Suci al-Haram.

Semalam saya mempengerusikan mesyuarat berkenaan majlis korban di surau kami. Alhamdulillah, tahun ini jumlah korbannya agak besar. Empat ekor lembu bakal ditumbangkan. Mesyuarat yang turut dihadiri peserta-peserta korban memutuskan untuk mengadakan majlis ini pada hari raya ke-2 bersamaan hari Selasa (11 Zulhijjah=9 Disember). Segalanya diatur rapi bagi menjayakan majlis dan lebih penting memeriahkan sambutan Eidul Adha.

Sejak surau al-Muhtadin didirikan, kami tidak pernah ketinggalan menganjurkan majlis korban. Sejak itu jugalah saya diamanahkan sebagai pengelolanya. Terima kasih kepada semua peserta yang telah mengambil bahagian serta teman-teman yang tidak jemu memberi kerjasama.

Kepada pengunjung blog Azridul Menulis he... he..., saudara/saudari dijemput ke majlis korban di:

Surau al-Muhtadin,
Amanjaya Zon Kenanga,
Bandar Amanjaya,
Sungai Petani,
Kedah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah