Langkau ke kandungan utama

Hilang

Saya tidak terkejut dengan serangan Israel ke atas penduduk Gaza yang mengorbankan lebih dua ratus jiwa baru-baru ini. Kezaliman dan penganiayaan mereka ke atas umat Islam bukan satu rahsia lagi. Malahan itu juga yang menjadi wirid mereka, didendangkan oleh si ibu buat anak kecil dalam buaian serta janji si anak kepada orang tua. Kemusnahan umat Islam adalah cita-cita mereka. Lalu apa nak dihairankan.

Tapi saya sangat terkejut dengan sikap sendiri yang seperti hilang kepekaan menerima berita yang sepatutnya menyayatkan hati ini. Hilang kepedulian, hilang geram, hilang marah, hilang sedih, hilang pilu dan hilang segalanya. Ke mana perginya? Mungkin ia dinyah pergi oleh rasa teruja dengan kejayaan parti Islam dalam pilihanraya lalu.

Tahun 2004 sangat pahit untuk dikenangkan. Sebaik parti yang didokongi kalah teruk dalam pilihanraya, ia disusuli dengan syahidnya dua tokoh pejuang Palestin yang ditembak mati oleh tentera Israel laknatullah. Dalam tempoh yang sangat singkat, Hamas dan dunia Islam kehilangan Syeikh Ahmad Yasin dan Dr. Abdul Aziz Ar Rantisi.

Duka kekalahan dalam pilihanraya menjadi lebih pedih dengan peristiwa yang berlaku di Palestin. Saya bingkas menyedarkan keluarga dan teman-teman tentang kezaliman Israel. Menyeru supaya dihulurkan derma semampu mungkin. Tidak lupa menyelitkan juga cerita-cerita di Palestin dalam pengajian di surau. Perasaan geram, benci, marah dan sedih dikongsi bersama teman yang mengikuti pengajian. Tapi kini, kemana hilangnya perasaan itu? Saya sedih. Sedih kerana tiada lagi rasa sedih. Saya marah kerana tiada lagi rasa marah. Saya geram kerana tiada lagi rasa geram.

"Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri." Sayakah itu? Sampai saat ini saya masih kehilangan perasaan itu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah