Langkau ke kandungan utama

Mesyuarat cawangan (Ketua Kampung)

Semalam, telah diadakan mesyuarat pencalonan ketua kampung di cawangan BT 2. Seperti yang diarahkan oleh pimpinan, setiap cawangan bertanggungjawab menentukan calon ketua kampung di kawasan kampung masing-masing. Ia sebagai manifestasi daripada dasar "parti mengawal kerajaan" seperti yang diterangkan kepada wakil-wakil cawagan pada malam berlangsungnya taklimat perlantikan Ketua Kampung.

Antara kriteria perlantikan ialah, seseorang bakal ketua kampung adalah juga seorang aktivis parti. Selain itu, beliau seorang berkemampuan, bertanggungjawab, berpengaruh, memahami dasar-dasar parti, bermastautin dan lebih penting bersedia menerima dan menjalankan arahan-arahan parti.

Perlantikan dan kriteria ini bolehlah dianggap sebagai ganjaran kepada aktivis-aktivis yang telah lama berkhidmat untuk parti mendapat hasil daripada sumbangan mereka selama ini. Namun awal-awal lagi pimpinan mengingatkan tentang tanggungjawab yang bakal dipikul bukan sekadar habuan jawatan dan elaun semata.

Agak menarik bila nama yang dicalonkan pantas menarik diri. Alasan yang diberi ialah belum bersedia, bimbang amanah tidak tertunai, tidak mengharapkan jawatan dan habuan. Memahami keadaan tersebut, pendekatan memujuk digunakan di samping berjanji setiap masalah akan dijadikan agenda mesyuarat AJK cawangan. Sebagai setiausaha cawangan, saya bertanggungjawab memastikan kekosongan jawatan dipenuhi.

Mujur saya bukan pemastautin kawasan tersebut. Terlepas saya dari pencalonan. Bayangkan kalau jam 12 tengah malam pintu rumah diketuk orang. Eeee.... ngeri.

Selesai pencalonan, empat aktivis parti dikemukakan bagi mewakili empat kawasan kampung yang berada di lokaliti UPU BT 2. Mereka terdiri dari Ketua, Naib Ketua dan Bendahari cawangan BT 2 serta Naib Ketua cawangan Taman Songket.

Hari ini 31 Mei hari terakhir menghantar pencalonan ke kawasan. Nama yang dicalon sudah boleh berangan. Berangan dipanggil "Tuk Ketua" atau berangan orang datang ke rumah minta peruntukan. Uhhh.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah