Langkau ke kandungan utama

Membaguskan pakaian termasuk sunnah

Ibn Qayyim al-Jauziyah dalam kitabnya Talbis Iblis(Muslihat Iblis) ketika menafikan cara berpakaian segolongan ahli sufi yang suka membawa kain tuala dan memakai pakaian yang bertampung, berkata:

Kami tidak suka membawa kain tuala dan memakai pakaian yang banyak kesan tampung kerana empat pertimbangan:
  1. yang demikian itu bukan termasuk cara berpakaian salafus saleh. Kalaupun ada di kalangan mereka yang bertampung pada pakaiannya, itu kerana keadaan yang memaksa.
  2. yang demikian itu pura-pura menunjukkan kemiskinan. Padahal manusia diperintahkan untuk memperlihatkan nikmat Allah ke atas dirinya.
  3. yang demikian itu menunjukkan zuhud, padahal kita diperintahkan supaya menyembunyikan kezuhudan kita.
  4. yang demikian itu menyerupai orang-orang yang menyimpang dari syarak. Sesiapa yang menyerupai suatu golongan, maka dia termasuk golongan mereka.
Tujuan golongan ini memakai pakaian yang bertampung untuk menunjukkan kezuhudan mereka dan di samping dilihat sebagai orang yang menolak dunia dan mencintai kemiskinan. Mereka sebenarnya bermaksud mencari kemasyhuran dengan lagak serta penampilan sedemikian. Umar radhiallahu 'anhu telah diriwayatkan sebagai berkata tatkala melihat anaknya berpakaian kotor, "jangan engkau pakai pakaian itu, kerana engkau dikira memakai pakaian untuk mencari kemasyhuran"

Janganlah pula kita tersalah anggap kononnya menampung pakaian adalah sebahagian dari sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Sedangkan banyak riwayat menunjukkan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam sangat menyenangi sahabat Baginda yang sentiasa berpakaian kemas dan menarik. Baginda juga pernah bersabda yang bermaksud, "sesungguhnya Allah itu cantik dan suka kepada kecantikan."

Begitu juga diriwayatkan para salafus soleh biasa memakai pakaian yang sederhana, tidak terlalu mahal dan tidak terlalu murah. Mereka memakai pakaian yang paling bagus untuk bersolat Jumaat, solat Hari Raya dan ketika berjumpa rakan-rakan.
  1. Abi Aliyah berkata, "jika orang-orang Muslim saling berkunjung maka mereka pun berhias."
  2. Tamim ad-Dari pernah membeli pakaian berharga 1000 dinar dan memakainya hanya untuk solat.
  3. Ibn Mas'ud termasuk orang yang bagus pakaiannya dan sentiasa berwangi-wangian.
  4. Malik bin Anas, imam Mazhab Maliki biasa berpakaian ala Adaniyah yang bagus.
  5. Begitu juga Hassan al-Basri, Imam Ahmad ibn Hambal dan lain-lain. Mereka biasa memakai pakaian yang usang atau seadanya ketika berada di rumah. Tetapi bila keluar, mereka memakai pakaian yang bagus dan tidak pula terlalu mewah.
  6. Isa bin Hazim berkata, "Ibrahim bin Adham biasa memakai pakaian dari kapas. Aku tidak pernah melihatnya memakai pakaian dari bulu untuk mencari kemasyhuran dan perhatian".
  7. Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda kepada Malik bin Nadlah yang banyak hartanya tetapi datang berjumpa Baginda dalam keadaan lusuh, "bererti memang Allah telah melimpahkan harta kepadamu. Kalau begitu perlihatkan hartamu itu."(riwayat Ahmad, al-Hakim dan at-Thabrani dengan sanad sahih)
Harus difahami juga membaguskan pakaian tidaklah bermaksud bermewah atau berbelanja besar semata-mata mahu mengikut perkembangan fesyen semasa. Paling utama ialah bersederhana dan mengikut kemampuan. Tidak disuruh terlalu boros dan tidak juga terlalu berkira. Dan janganlah pula berkelakuan bodoh dengan sengaja mengenakan jahitan seperti bertampung pada baju yang baru dibeli semata-mata mahu mengikut sunnah kononnya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah