Langkau ke kandungan utama

"Kalau nak buat bising, jangan mai surau"

Petang ni rasanya teringin pula nak berkongsi cerita tentang kejadian di surau semalam. Bukan satu cerita besar pun. Cerita budak-budak.

Dah nama pun budak-budak, biasalah. Riuh rendah, gelak ketawa dan buat bising dah jadi amalan mereka. Sedikit sebanyak mengganggu jamaah yang sedang bersolat terawih. Walau bagaimanapun kebisingan bebudak tu bukanlah faktor utama kurangnya khusyuk dalam solat dibandingkan dengan gangguan sebenarnya yang berpunca dari aktiviti seharian. Kerja tak siap, esok bos panggil masuk bilik, baju raya anak belum beli lagi, kereta belum servis, nak balik kampung siapa dulu dan berpuluh hal lagi yang membelit sebenarnya menjadi punca solat tak khusyuk.

Lalu ada seorang kawan yang terus bagi 'warning'. "Lepas ni kalau nak buat bising lagi, balik. Tak payah mai surau. Kacau orang nak sembahyang." Lepas kena amaran, senyaplah budak-budak tu. Kebetulan pula sebahagian jamaah mula keluar setelah menggenapkan lapan rakaat solat terawih. Kali ini orang dewasa pula buat bising, bercakap-cakap di belakang. Hah! Siapa pula nak tegur? Mujur budak-budak tadi tak kata kat pakcik-pakcik yang sedang bercakap, "kalau nak buat bising jangan mai surau. Pi balik." Mau melompat dibuatnya. "Kecik-kecik nak tegur orang tua."

Kita sebagai orang tua, sedap la marah budak-budak. Kalau kita yang buat tak mengapa pula.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah