Langkau ke kandungan utama

Kalau tak cakap .......... kan senang!

Situasi 1

"Tadi jiran sebelah nampak ada anjing lalu bawah penyidai. Rasanya terkena baju. Badan anjing tu pulak basah." Beritahu isteri saya.

"Uhhh." Saya mengeluh. Masakan tidak. Terpaksa saya ambil semua pakaian di ampaian untuk di'samak', memandangkan jiran tadi tidak pasti pakaian mana yang terkena najis mugahallazah itu.

"Kalau dia tak cakap, kan senang". Rungut saya.

Situasi 2

"Abang! Ada tahi cicak di tapak kaki abang tu." Salah seorang dari jamaah solat memberitahu sebaik kaki melangkah keluar dari masjid.

Sah. Memang ada. Selepas menghilangkan najis, saya mengulangi solat.

"Kalau dia tak cakap, kan senang". Sempat saya merungut.

****************************************************************************

Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqhus Sunnah membawakan satu riwayat, bahawa Umar bin al Khattab radhiallahu 'anhu suatu ketika melalui sebuah kawasan. Ketika berjalan beliau ditimpa sesuatu yang jatuh dari bumbung rumah salah seorang penduduk kawasan tersebut. Seorang sahabat Umar radhiallahu 'anhu yang ikut serta bertanya, "wahai tuan rumah, apakah air yang jatuh itu suci atau bernajis?" Kata Umar radhiallahu 'anhu, "tidak perlu dijawab soalan itu", lalu ia pergi.
(rujukan: Fiqhus Sunnah edisi terjemahan bahasa Indonesia dengan tajuk Fikih Sunnah terbitan Victory Agencie. Di bawah topik 'Beberapa Keterangan Yang Diperlukan'. Muka surat 62.)

Berdasarkan riwayat di atas, Umar bukan sahaja tidak mahu mengetahui benda yang mengenai pakaiannya malah beliau melarang pula orang memberitahu tentangnya. Ini kerana lebih baik tidak diketahuinya yang mungkin menyebabkan beliau terpaksa menyalin pakaiannya. Tindakan beliau melarang dan berlalu pergi tanpa terlebih dahulu mendapat kepastian membawa maksud sesiapa sahaja yang melihat atau mengetahui ada najis di pakaian atau bahagian tubuh orang lain, tidak wajib memberitahu orang tersebut. Lebih penting lagi, kedua-duanya tidak berdosa.

Berbalik kepada situasi di atas, pada anggapan kebanyakan orang, tindakan mengkhabarkan tentang najis di pakaian atau kaki teman lain adalah suatu kebajikan dan wajar diucapkan terima kasih. Malangnya, di luar pengetahuan sebahagian besar umat Islam ia sesuatu yang bertentangan dengan contoh yang ditunjukkan oleh sahabat besar Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam itu. Bahkan ia juga menyusahkan teman yang terpaksa membasuh semula pakaiannya atau mengulangi solatnya.

Contohnya sudah ada. Tambahan lagi dari peribadi yang paling hampir dengan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Kalau selepas ini ada kes seumpamanya, 'diamkan saja…… kan senang'.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah