Situasi 1
"Tadi jiran sebelah nampak ada anjing lalu bawah penyidai. Rasanya terkena baju. Badan anjing tu pulak basah." Beritahu isteri saya.
"Uhhh." Saya mengeluh. Masakan tidak. Terpaksa saya ambil semua pakaian di ampaian untuk di'samak', memandangkan jiran tadi tidak pasti pakaian mana yang terkena najis mugahallazah itu.
"Kalau dia tak cakap, kan senang". Rungut saya.
Situasi 2
"Abang! Ada tahi cicak di tapak kaki abang tu." Salah seorang dari jamaah solat memberitahu sebaik kaki melangkah keluar dari masjid.
Sah. Memang ada. Selepas menghilangkan najis, saya mengulangi solat.
"Kalau dia tak cakap, kan senang". Sempat saya merungut.
"Tadi jiran sebelah nampak ada anjing lalu bawah penyidai. Rasanya terkena baju. Badan anjing tu pulak basah." Beritahu isteri saya.
"Uhhh." Saya mengeluh. Masakan tidak. Terpaksa saya ambil semua pakaian di ampaian untuk di'samak', memandangkan jiran tadi tidak pasti pakaian mana yang terkena najis mugahallazah itu.
"Kalau dia tak cakap, kan senang". Rungut saya.
Situasi 2
"Abang! Ada tahi cicak di tapak kaki abang tu." Salah seorang dari jamaah solat memberitahu sebaik kaki melangkah keluar dari masjid.
Sah. Memang ada. Selepas menghilangkan najis, saya mengulangi solat.
"Kalau dia tak cakap, kan senang". Sempat saya merungut.
****************************************************************************
Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqhus Sunnah membawakan satu riwayat, bahawa Umar bin al Khattab radhiallahu 'anhu suatu ketika melalui sebuah kawasan. Ketika berjalan beliau ditimpa sesuatu yang jatuh dari bumbung rumah salah seorang penduduk kawasan tersebut. Seorang sahabat Umar radhiallahu 'anhu yang ikut serta bertanya, "wahai tuan rumah, apakah air yang jatuh itu suci atau bernajis?" Kata Umar radhiallahu 'anhu, "tidak perlu dijawab soalan itu", lalu ia pergi.
(rujukan: Fiqhus Sunnah edisi terjemahan bahasa Indonesia dengan tajuk Fikih Sunnah terbitan Victory Agencie. Di bawah topik 'Beberapa Keterangan Yang Diperlukan'. Muka surat 62.)
Berdasarkan riwayat di atas, Umar bukan sahaja tidak mahu mengetahui benda yang mengenai pakaiannya malah beliau melarang pula orang memberitahu tentangnya. Ini kerana lebih baik tidak diketahuinya yang mungkin menyebabkan beliau terpaksa menyalin pakaiannya. Tindakan beliau melarang dan berlalu pergi tanpa terlebih dahulu mendapat kepastian membawa maksud sesiapa sahaja yang melihat atau mengetahui ada najis di pakaian atau bahagian tubuh orang lain, tidak wajib memberitahu orang tersebut. Lebih penting lagi, kedua-duanya tidak berdosa.
Berbalik kepada situasi di atas, pada anggapan kebanyakan orang, tindakan mengkhabarkan tentang najis di pakaian atau kaki teman lain adalah suatu kebajikan dan wajar diucapkan terima kasih. Malangnya, di luar pengetahuan sebahagian besar umat Islam ia sesuatu yang bertentangan dengan contoh yang ditunjukkan oleh sahabat besar Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam itu. Bahkan ia juga menyusahkan teman yang terpaksa membasuh semula pakaiannya atau mengulangi solatnya.
Contohnya sudah ada. Tambahan lagi dari peribadi yang paling hampir dengan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Kalau selepas ini ada kes seumpamanya, 'diamkan saja…… kan senang'.
Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqhus Sunnah membawakan satu riwayat, bahawa Umar bin al Khattab radhiallahu 'anhu suatu ketika melalui sebuah kawasan. Ketika berjalan beliau ditimpa sesuatu yang jatuh dari bumbung rumah salah seorang penduduk kawasan tersebut. Seorang sahabat Umar radhiallahu 'anhu yang ikut serta bertanya, "wahai tuan rumah, apakah air yang jatuh itu suci atau bernajis?" Kata Umar radhiallahu 'anhu, "tidak perlu dijawab soalan itu", lalu ia pergi.
(rujukan: Fiqhus Sunnah edisi terjemahan bahasa Indonesia dengan tajuk Fikih Sunnah terbitan Victory Agencie. Di bawah topik 'Beberapa Keterangan Yang Diperlukan'. Muka surat 62.)
Berdasarkan riwayat di atas, Umar bukan sahaja tidak mahu mengetahui benda yang mengenai pakaiannya malah beliau melarang pula orang memberitahu tentangnya. Ini kerana lebih baik tidak diketahuinya yang mungkin menyebabkan beliau terpaksa menyalin pakaiannya. Tindakan beliau melarang dan berlalu pergi tanpa terlebih dahulu mendapat kepastian membawa maksud sesiapa sahaja yang melihat atau mengetahui ada najis di pakaian atau bahagian tubuh orang lain, tidak wajib memberitahu orang tersebut. Lebih penting lagi, kedua-duanya tidak berdosa.
Berbalik kepada situasi di atas, pada anggapan kebanyakan orang, tindakan mengkhabarkan tentang najis di pakaian atau kaki teman lain adalah suatu kebajikan dan wajar diucapkan terima kasih. Malangnya, di luar pengetahuan sebahagian besar umat Islam ia sesuatu yang bertentangan dengan contoh yang ditunjukkan oleh sahabat besar Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam itu. Bahkan ia juga menyusahkan teman yang terpaksa membasuh semula pakaiannya atau mengulangi solatnya.
Contohnya sudah ada. Tambahan lagi dari peribadi yang paling hampir dengan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Kalau selepas ini ada kes seumpamanya, 'diamkan saja…… kan senang'.
Ulasan