Langkau ke kandungan utama

Hulur sikit

Ini satu lagi hal. Asal ada kenduri saja, kena bawa barang seringgit dua yang dimasukkan ke dalam envelope atau sarung 'ang pow' untuk diberi kepada tuan rumah. Kekadang tu rasa macam tak ikhlas saja. Tapi dah tengok orang lain hulur, terpaksalah hulur juga. Takut nanti orang kata kedekut. Tapi bila difikirkan balik, siapa yang peduli sama ada kita bagi atau tidak.

"Isyy, seringgit saja?" Tegur isteri yang melihat saya memasukkan RM1 dalam sampul.

"Okey la tu. Kitakan mai jauh. Duit tol lagi, duit minyak lagi. Lagi pun tuan rumah panggil kita mai makan kenduri di rumah dia. Bukan dia berniaga nasi minyak. Nanti kalau dia tengok banyak duit yang kita bagi, kecik hati dia pula." Jawab saya.

Pernah saya dan rakan-rakan jamaah surau al-Muhtadin bergurau dalam hal ini. Kata Bang Mat, "kalau kita biasa bgi banyak kat orang, dengan sendirinya kita akan dapat banyak."

Ala-ala hukum karma tu.

"Kita ni nak buat kenduri atau nak berniaga?" Tanya saya. Bang Mat dan yang lain hanya tersengeh.

Bukan nak pertikai atau nak suruh buang adat yang dah lama diamalkan ini. Setengah orang bagi alasan nak tumpang buat kenduri sama. Tak kisahlah. Cuma kalau tak bagi, adakah menjadi satu kesalahan atau setidak-tidaknya menjadi satu kejanggalan?

Tuan rumah pula kata, "dah orang nak bagi, takkan nak tolak? Nanti dikatakan berlagak. Tolak rezeki." Betul juga. He... he...

"Alah, hulug(hulur) la sikit." Emak saya pernah berkata begitu kepada saya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah