Langkau ke kandungan utama

Orang Melayu dan anjing

Sebaik tiba di rumah petang tadi, seekor anjing baik punya 'landing' depan pagar rumah saya. "Abah, anjing tidur depan rumah kita!" Kata anak-anak.

"Anjing tu kenal tuan rumah ni. Dia rasa selamat, sebab tu dia duduk kat depan rumah kita." Saya membalas secara bergurau. "Kalau rumah orang lain, belum tentu dia selamat." Bukan menuduh tetapi merujuk kepada sikap kebanyakan orang Melayu mengenai anjing.

Dari pengalaman dan pemerhatian, orang Melayu ada cara tersendiri melayan anjing. Dalam keadaan sebegini, agaknya bukan saja kena halau, mungkin batu atau kayu bakal hinggap di kepalanya. Padahal anjing tu hanya tumpang tidur saja. Tidak seperti bangsa lain, anjing dianggap haiwan yang boleh dibuat kawan. Malah dalam sejarah Mesir Kuno, anjing dianggap haiwan yang setia kepada tuannya sebaliknya kucing dianggap pengkhianat dan perosak. Namun dalam Islam terdapat larangan memelihara anjing.

Sungguhpun begitu larangan memelihara anjing bukanlah bermakna Islam menyuruh umatnya membenci haiwan tersebut. Kita biasa mendengar kisah seorang pengembara yang memberi anjing minuman. Kisah yang menjadi rujukan kepada adab manusia dengan makhluk tuhan yang lain. Ironinya, anjing yang tumpang lalu hadapan rumah pun dibaling kayu.

Suatu sikap yang boleh dikatakan diwarisi dari generasi terdahulu. Bila ditanya mengapa sampai begitu sekali sikap kita dengan anjing. Jawapnya, "najis mughallazah". Kalau dah najis, basuh sajalah. Takkan sampai nak seksa dia pula.

Bukan itu saja. Ada lagi label tambahan. Anjing binatang hina. Lambang kejahatan. Kawan syaitan. Bila dia menyalak, tandanya dia nampak syaitan. Nah! Sampai begitu sekali. Dari mana mereka dapat cerita ini, lalu menjadi justifikasi menghalalkan permusuhan manusia dengan anjing.

Berkaitan dengan najis mughallazah pun, ulama' berselisih pendapat. Sama ada seluruh tubuhnya bernajis atau bahagian-bahagian tertentu sahaja. Ulama mazhab Maliki berpendapat semua haiwan hidup adalah suci termasuk anjing dan babi. Manakala ulama Hanafiah sependapat dengan ulama Maliki kecuali air liur anjing yang dihukum sebagai najis. Pendapat ulama' Hanafiah dalam kes kenajisan air liur anjing, tetapi tidak bahagian tubuh yang lainnya dilihat lebih hampir kepada nas. Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "apabila anjing menjilat benjana salah seorang daripada kamu, hendaklah ditumpah airnya dan bejana itu dicuci sebanyak tujuh kali" (hadis Muslim). Dalam hadis lain, Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "membersihkan bejana salah seorang kamu bila dijilat anjing ialah dengan membasuhnya sebanyak tujuh kali, permulaannya dengan tanah." (riwayat Ahmad dan Muslim).

Dalam hal ini, saya lebih berkenan kepada pendapat hanya air liur anjing sahaja yang dikira sebagai najis mughallazah. Hanya itu yang dinyatakan Baginda sallallahu 'alaihi wasallam dalam hadis. Sedang bahagian tubuhnya yang lain dihukum hanya berdasarkan qias daripada hadis tersebut. Selain itu, ulama' juga bersetuju tubuh anjing yang kering dan tidak meninggalkan bekas, maka tempat yang disentuhnya tidak perlu di'samak'.

Generasi baru perlu dididik untuk membuat penilaian semula terhadap haiwan ini. Bukan untuk dimuliakan atau diberi kasih sayang secara berlebihan. Jauh sekali untuk dijadikan haiwan peliharaan. Tapi untuk diberi hak dan kebebasan, selagi masih dalam kawalan.

Mungkin guru-guru dan ustaz-ustazah boleh mulakan dengan kisah Ashabul Kahfi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah