Sebaik tiba di rumah petang tadi, seekor anjing baik punya 'landing' depan pagar rumah saya. "Abah, anjing tidur depan rumah kita!" Kata anak-anak.
"Anjing tu kenal tuan rumah ni. Dia rasa selamat, sebab tu dia duduk kat depan rumah kita." Saya membalas secara bergurau. "Kalau rumah orang lain, belum tentu dia selamat." Bukan menuduh tetapi merujuk kepada sikap kebanyakan orang Melayu mengenai anjing.
Dari pengalaman dan pemerhatian, orang Melayu ada cara tersendiri melayan anjing. Dalam keadaan sebegini, agaknya bukan saja kena halau, mungkin batu atau kayu bakal hinggap di kepalanya. Padahal anjing tu hanya tumpang tidur saja. Tidak seperti bangsa lain, anjing dianggap haiwan yang boleh dibuat kawan. Malah dalam sejarah Mesir Kuno, anjing dianggap haiwan yang setia kepada tuannya sebaliknya kucing dianggap pengkhianat dan perosak. Namun dalam Islam terdapat larangan memelihara anjing.
Sungguhpun begitu larangan memelihara anjing bukanlah bermakna Islam menyuruh umatnya membenci haiwan tersebut. Kita biasa mendengar kisah seorang pengembara yang memberi anjing minuman. Kisah yang menjadi rujukan kepada adab manusia dengan makhluk tuhan yang lain. Ironinya, anjing yang tumpang lalu hadapan rumah pun dibaling kayu.
Suatu sikap yang boleh dikatakan diwarisi dari generasi terdahulu. Bila ditanya mengapa sampai begitu sekali sikap kita dengan anjing. Jawapnya, "najis mughallazah". Kalau dah najis, basuh sajalah. Takkan sampai nak seksa dia pula.
Bukan itu saja. Ada lagi label tambahan. Anjing binatang hina. Lambang kejahatan. Kawan syaitan. Bila dia menyalak, tandanya dia nampak syaitan. Nah! Sampai begitu sekali. Dari mana mereka dapat cerita ini, lalu menjadi justifikasi menghalalkan permusuhan manusia dengan anjing.
Berkaitan dengan najis mughallazah pun, ulama' berselisih pendapat. Sama ada seluruh tubuhnya bernajis atau bahagian-bahagian tertentu sahaja. Ulama mazhab Maliki berpendapat semua haiwan hidup adalah suci termasuk anjing dan babi. Manakala ulama Hanafiah sependapat dengan ulama Maliki kecuali air liur anjing yang dihukum sebagai najis. Pendapat ulama' Hanafiah dalam kes kenajisan air liur anjing, tetapi tidak bahagian tubuh yang lainnya dilihat lebih hampir kepada nas. Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "apabila anjing menjilat benjana salah seorang daripada kamu, hendaklah ditumpah airnya dan bejana itu dicuci sebanyak tujuh kali" (hadis Muslim). Dalam hadis lain, Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "membersihkan bejana salah seorang kamu bila dijilat anjing ialah dengan membasuhnya sebanyak tujuh kali, permulaannya dengan tanah." (riwayat Ahmad dan Muslim).
Dalam hal ini, saya lebih berkenan kepada pendapat hanya air liur anjing sahaja yang dikira sebagai najis mughallazah. Hanya itu yang dinyatakan Baginda sallallahu 'alaihi wasallam dalam hadis. Sedang bahagian tubuhnya yang lain dihukum hanya berdasarkan qias daripada hadis tersebut. Selain itu, ulama' juga bersetuju tubuh anjing yang kering dan tidak meninggalkan bekas, maka tempat yang disentuhnya tidak perlu di'samak'.
Generasi baru perlu dididik untuk membuat penilaian semula terhadap haiwan ini. Bukan untuk dimuliakan atau diberi kasih sayang secara berlebihan. Jauh sekali untuk dijadikan haiwan peliharaan. Tapi untuk diberi hak dan kebebasan, selagi masih dalam kawalan.
Mungkin guru-guru dan ustaz-ustazah boleh mulakan dengan kisah Ashabul Kahfi.
"Anjing tu kenal tuan rumah ni. Dia rasa selamat, sebab tu dia duduk kat depan rumah kita." Saya membalas secara bergurau. "Kalau rumah orang lain, belum tentu dia selamat." Bukan menuduh tetapi merujuk kepada sikap kebanyakan orang Melayu mengenai anjing.
Dari pengalaman dan pemerhatian, orang Melayu ada cara tersendiri melayan anjing. Dalam keadaan sebegini, agaknya bukan saja kena halau, mungkin batu atau kayu bakal hinggap di kepalanya. Padahal anjing tu hanya tumpang tidur saja. Tidak seperti bangsa lain, anjing dianggap haiwan yang boleh dibuat kawan. Malah dalam sejarah Mesir Kuno, anjing dianggap haiwan yang setia kepada tuannya sebaliknya kucing dianggap pengkhianat dan perosak. Namun dalam Islam terdapat larangan memelihara anjing.
Sungguhpun begitu larangan memelihara anjing bukanlah bermakna Islam menyuruh umatnya membenci haiwan tersebut. Kita biasa mendengar kisah seorang pengembara yang memberi anjing minuman. Kisah yang menjadi rujukan kepada adab manusia dengan makhluk tuhan yang lain. Ironinya, anjing yang tumpang lalu hadapan rumah pun dibaling kayu.
Suatu sikap yang boleh dikatakan diwarisi dari generasi terdahulu. Bila ditanya mengapa sampai begitu sekali sikap kita dengan anjing. Jawapnya, "najis mughallazah". Kalau dah najis, basuh sajalah. Takkan sampai nak seksa dia pula.
Bukan itu saja. Ada lagi label tambahan. Anjing binatang hina. Lambang kejahatan. Kawan syaitan. Bila dia menyalak, tandanya dia nampak syaitan. Nah! Sampai begitu sekali. Dari mana mereka dapat cerita ini, lalu menjadi justifikasi menghalalkan permusuhan manusia dengan anjing.
Berkaitan dengan najis mughallazah pun, ulama' berselisih pendapat. Sama ada seluruh tubuhnya bernajis atau bahagian-bahagian tertentu sahaja. Ulama mazhab Maliki berpendapat semua haiwan hidup adalah suci termasuk anjing dan babi. Manakala ulama Hanafiah sependapat dengan ulama Maliki kecuali air liur anjing yang dihukum sebagai najis. Pendapat ulama' Hanafiah dalam kes kenajisan air liur anjing, tetapi tidak bahagian tubuh yang lainnya dilihat lebih hampir kepada nas. Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "apabila anjing menjilat benjana salah seorang daripada kamu, hendaklah ditumpah airnya dan bejana itu dicuci sebanyak tujuh kali" (hadis Muslim). Dalam hadis lain, Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud, "membersihkan bejana salah seorang kamu bila dijilat anjing ialah dengan membasuhnya sebanyak tujuh kali, permulaannya dengan tanah." (riwayat Ahmad dan Muslim).
Dalam hal ini, saya lebih berkenan kepada pendapat hanya air liur anjing sahaja yang dikira sebagai najis mughallazah. Hanya itu yang dinyatakan Baginda sallallahu 'alaihi wasallam dalam hadis. Sedang bahagian tubuhnya yang lain dihukum hanya berdasarkan qias daripada hadis tersebut. Selain itu, ulama' juga bersetuju tubuh anjing yang kering dan tidak meninggalkan bekas, maka tempat yang disentuhnya tidak perlu di'samak'.
Generasi baru perlu dididik untuk membuat penilaian semula terhadap haiwan ini. Bukan untuk dimuliakan atau diberi kasih sayang secara berlebihan. Jauh sekali untuk dijadikan haiwan peliharaan. Tapi untuk diberi hak dan kebebasan, selagi masih dalam kawalan.
Mungkin guru-guru dan ustaz-ustazah boleh mulakan dengan kisah Ashabul Kahfi.
Ulasan