Langkau ke kandungan utama

Kerana kerja rumah

Seorang guru wanita di Sekolah Menengah Perlis telah menjadi mangsa pukul pelajarnya sendiri. Kekecohan tercetus bila guru tersebut mendenda pelajar terbabit kerana tidak menyiapkan kerja rumah.

Gara-gara kerja rumah.

Guru beri dan suruh pelajar buat kerja rumah. Seorang guru beri satu kerja rumah. Kalau lima guru bermakna lima kerja rumah yang perlu pelajar siapkan dan hantar pada hari esoknya. Pelajar pula dari pagi sampai senja berada di sekolah. Macam-macam aktiviti kena buat. Tuisyen, Ko korikulum, projek dan lain-lain. Waktu malam baru ada di rumah. Homework pulak. Lima ooo!! Badan dah letih. Tension.

Itu belum tension guru. Buku pelajar wajib disemak. Satu kelas 30 orang pelajar = 30 buah buku latihan. Kalau lima kelas?

Tapi ini arahan. Pengetua atau Guru Besar(GB) mengarahkannya. Guru kena sediakan kerja rumah. Itu tanda guru buat kerja. Pelajar kena balik siapkan kerja rumah. Itu tandanya pelajar rajin. Pelajar rajin akan lulus periksa. Pelajar yang lulus periksa ialah pelajar cemerlang. Bila ramai pelajar lulus dan cemerlang, sekolah pun diumumkan sekolah cemerlang. Pengetua/GB sekolah dipuji PPD dan JPN dan rakan-rakan sejawat dari sekolah lain. Kemudian dianugerahi sijil penghargaan.

Bila pelajar tak siapkan kerja rumah, kena marahlah sebab malas. Lagi pun, kalau tak buat kerja rumah, nanti tak faham apa yang cikgu ajar. Tak pandailah. Macam mana nak lulus periksa. Kalau tak lulus periksa, tak cemerlang. Sekolah tak cemerlang. Pengetua/GB dimarahi PPD dan JPN. Dapat label Sekolah Berprestasi Rendah. Tiap-tiap bulan wakil PPD dan JPN datang sekolah untuk pemantauan. Tengok Pengetua/GB buat kerja atau tidak. Guru-guru mengajar atau tidak. Pelajar buat kerja rumah atau tidak.

Cikgu pun bengang kalau kerja rumah yang diberi tidak disiapkan pelajarnya. Kalau tak kena gaya, tangan hinggap ke belakang badan murid.

Pelajar pula bengang kerana kerja rumah yang bertimbun-timbun. Kalau tak siap kerja, belakang tubuh jadi 'punch beg' cikgu. Balasannya, cikgu dimaki hamun. Paling kurang dalam hati saja. Haa, silap hari bulan......... na'uzubillah.

Kalau cikgu tak bagi kerja rumah, Pengetua/GB pula tegur. Macam mana pelajar nak pandai. Macam mana nak lulus periksa. Nanti sekolah tak cemerlang. "Saya kena jawab dengan PPD. Malulah saya." Bimbangnya Pengetua/GB.

"Cikgu kena bagi kerja rumah kat pelajar. Pastikan pelajar buat kerja rumah yang cikgu bagi." Tegas Pengetua/GB dalam satu mesyuarat.

Begitulah, bila kecemerlangan diukur pada peperiksaan.

p/s: maaf! ayat berbelit-belit dan agak bercelaru seperti bercelarunya guru yang menulis posting ini. he... he...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah