Langkau ke kandungan utama

Aktiviti Syawal

Syawal kini menganjak ke pertengahannya. Masih berbaki dua minggu. Biar apa pun kata orang mengenai sambutan hari raya, saya berlapang dada untuk bersama meraikan Syawal selama sebulan. Maklumlah, dalam masa sehari ( 1 Syawal ) mana cukup untuk menziarahi sanak saudara dan teman-teman. Walaupun aktiviti ziarah tidak terhad pada hari raya semata-mata, tetapi mengambil kira budaya dan adat masyarakat kita selagi tidak bertentangan dengan syarak, Syawal dijadikan bulan ziarah dan menyambung silaturrahim.

Masih kedapatan juga pihak yang menganjurkan rumah terbuka dan jamuan hari raya. Jumaat ini surau kawasan perumahan saya mengadakan jamuan hari raya. Program yang bermula pagi dengan bergotong royong mencapai kemuncaknya dengan jamuan selepas solat Jumaat. Di samping itu saya juga ada jemputan ke rumah terbuka teman sekerja pada waktu yang sama. Insya Allah, saya akan berusaha menghadirinya.

Selain itu, sebagai peringatan bagi yang masih belum berpuasa sunat Syawal, masa masih panjang. Berusahalah untuk mendapatkan ganjaran besar yang dijanjikan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Enam hari sahaja dalam sebulan, takkan tak boleh kut! Lagi pun bukanlah disyaratkan supaya dilakukan secara berturut-turut. Sama ada dilakukan berturut-turut atau berselang seli, dikerjakan pada awal Syawal atau pertengahan Syawal atau akhir Syawal ganjarannya tetap sama. Asalkan ikhlas dan sembunyikan dari pengetahuan orang lain.

Di kala ini masih terbayang meriahnya Ramadan. Berpuasa, berkunjung ke bazar Ramadan, iftar bersama keluarga dan masyarakat, berterawih dan bertilawah. Tidak lupa, bergelut dengan mengantuk untuk bangun bersahur. Masakan nikmat seumpama ini diperolehi pada bulan-bulan lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah