Langkau ke kandungan utama

Zaid yang berprinsip.

Tidak sukar untuk menela sikap Datuk Zaid Ibrahim. Beliau bukan melawan arus, bukan juga menentang kerajaan yang didokongnya sebaliknya berpegang dengan prinsip liberal yang dianutinya. Seorang liberal seperti Datuk Zaid tidak sekali-kali membenarkan sebarang bentuk halangan kepada amalan kebebasan.

Fahaman liberal adalah bertitik tolak dari fahaman sosialis yang memperjuangkan kesamarataan dan kebebasan. Selain bersikap skeptikal dalam sesuatu isu termasuk dalam perkara agama. Tidak hairanlah kerana terlalu terbuka dan skeptikal para liberalis turut mencabar hukum hakam agama seperti hukum faraidh dengan anggapan agihan yang telah ditetapkan al Quran sebagai tidak adil. Tetapi bagi mereka bukan agama yang dicabar sebaliknya kesesuaian perlaksanaan hukum yang tidak relevan dengan zaman lalu menuntut dilakukan perubahan. Begitu juga mereka bermati-matian menentang perlaksanaan Undang-Undang Keluarga Islam yang mereka lihat lebih menyebelahi kaum lelaki. Mereka mahukan semua manusia dilayan sama dalam semua hal. Masalahnya, kalau lelaki pakai seluar pendek tanpa baju terjun sungai, perempuan pun nak macam tu juga kah?

Liberalis juga menuntut supaya kebebasan bersuara dan memberi pandangan dibuka seluasnya walaupun menjangkaui persoalan agama selagi tidak mencetuskan huru hara dalam negara. Memang mereka lebih mengutamakan keselamatan negara berbanding keselamatan akidah dan agama.

Oleh sebab itu Datuk Zaid secara terang-terangan menganggap tindakan menahan Raja Petra, Teressa dan wartawan Tan Hoon Cheng di bawah ISA sebagai tidak wajar kerana mereka hanya memberi pandangan. Malah pandangan yang bersifat kritis dan analitis memang menjadi kegemarannya. Menurutnya lagi, sekiranya didapati boleh mencetuskan ketegangan dakwalah mereka di bawah Akta Hasutan dan kesalahan mereka perlu dibuktikan di mahkamah. Ini satu lagi prinsip liberal iaitu setiap sesuatu mesti mempunyai bukti konkrit sebelum disahkan dan diterima.

Berbeza dengan kita, sebarang percubaan untuk menghina agama atau menimbulkan suasana tidak harmonis antara kaum dan penganut-penganut agama perlu dihentikan tetapi bukan dengan menggunakan ISA. Akta lapok lagi barbarian ini bukan sahaja bertentangan dengan prinsip kemanusiaan malah ia suatu kezaliman di sisi Islam. Setiap kesalahan mesti dibuktikan di mahkamah.

Kira-kira jam 2 petang tadi Datuk Zaid telah menghantar surat perletakan jawatannya kepada Perdana Menteri. Benarlah, beliau seorang liberalis sejati.

Sekadar memuji keteguhan prinsipnya tetapi tidak sekali-kali menyokong. ISLAM TETAP CARA HIDUPKU. Harapan menggunung semoga umat Islam seluruh dunia kembali kepada cara hidup ISLAM. Amin.

p/s: Tolong beri perhatian. Terdapat sebilangan pemimpin Pakatan Rakyat beragama Islam yang 'pure' liberalnya. Ada juga yang menjadi pengkagum kepada tokoh Islam Liberal Indonesia, Nurkholis Majid. Rajin-rajin lah meneliti setiap tindakan dan kelakuan mereka.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se