Sekonyong-konyong datang seorang teman bersama kemusykilannya. Berhajat menguraikan kekeliruannya berkenaan kedudukan kanak-kanak dalam saf solat.
Kanak-kanak yang belum berkhatan tidak boleh bersama-sama orang dewasa dalam satu saf. Sebabnya, sisa najis mereka terkumpul dihujung kemaluan mereka. Satu badan bernajis. Bila bersentuhan dengan orang dewasa, solat orang dewasa menjadi tidak sah. Lebih sadis lagi ada yang berpendapat satu saf akan terbatal solat kalau bersentuhan dengan orang yang bersentuhan dengan kanak-kanak yang belum berkhatan. Logikkah????
Peliknya, sisa air kencing hanya di bawah kulit kemaluan. Apa hal pula satu badannya jadi najis??
Tambah pelik lagi, badan orang dewasa yang bersentuhan dengan kanak-kanak tadi tidak disyaratkan membasuhnya. Hanya solat saja yang terbatal. Bukankah sifat najis perlu dibasuh.
Apa jadi pula kalau kanak-kanak tadi didukung sebelum seseorang keluar bersolat. Kena mandikah? Kena salin bajukah? Najis tau!!!
Tetapi sepanjang pengetahuan tidak pula dibincangkan sampai ke situ. Sekadar membatalkan solat saja. Pelik! Pelik! Pelik!
Ulama kita sudah tentukan macam itu. Terima sajalah. Kalau pandai sangat, jadilah ulama. Buat hukum sendiri. Alasan biasa orang-orang kita. Tapi kalau kita tidak ikut kaedah itu dikatakan tidak menghormati ulama pula.
Kita memang dituntut supaya menghormati ulama. Kita sanjung mereka sebagai penyumbang kepada dunia intelektual dari dulu, kini dan selamanya. Cuma mereka bukan golongan yang maksum. Mereka juga terdedah kepada kesilapan. Justeru jika terdapat keraguan pada sesuatu ajaran yang disampaikan ulama, wajar kita segera menjadikan al Quran dan as Sunnah sebagai rujukan.
"Jika kamu berselisih dalam sesuatu, maka kembalilah kepada Allah dan Rasul (al Quran dan as Sunnah)........"
Begitulah daya fikir orang sekarang. Kritis dan skeptikal. Seringkali timbul keraguan munasabah yang menuntut pula keterangan yang munasabah dari pihak yang berautoriti.
Jangan lagi ada jawapan yang menyekat kebebasan bertanya seperti "barangsiapa yang banyak bertanya, maka rosaklah imannya". Jawapan yang mengesahkan ketaksuban kita kepada ulama tanpa menilai sesuatu pandangan dengan penilaian yang adil.
Buat rakan tadi saya hanya mampu berkongsi satu riwayat dari Anas ibn Malik radhiallahu 'anhu,
"Saya bersolat di rumah kami dengan sorang anak yatim di belakang Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, sedang ibu saya Ummu Sulaim di belakang kami." Dalam riwayat lain disebutkan, "lalu saya diletakkan sebaris dengan anak yatim itu di belakang Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, manakala ibu saya berada di belakang kami."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Itu yang belum berkhatan. Bagaimana pula yang sudah berkhatan tetapi masih ditempatkan di saf kanak-kanak. Apa pula alasan kali ini? Alasannya, peraturan masjid.
Imam Bukhari ada meriwayatkan dalam kitab sahihnya tentang solat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam sambil mendukung cucu Baginda, Umamah binti Zainab.
Ulasan