Langkau ke kandungan utama

Kanak-kanak dalam saf.

Sekonyong-konyong datang seorang teman bersama kemusykilannya. Berhajat menguraikan kekeliruannya berkenaan kedudukan kanak-kanak dalam saf solat.

Kanak-kanak yang belum berkhatan tidak boleh bersama-sama orang dewasa dalam satu saf. Sebabnya, sisa najis mereka terkumpul dihujung kemaluan mereka. Satu badan bernajis. Bila bersentuhan dengan orang dewasa, solat orang dewasa menjadi tidak sah. Lebih sadis lagi ada yang berpendapat satu saf akan terbatal solat kalau bersentuhan dengan orang yang bersentuhan dengan kanak-kanak yang belum berkhatan. Logikkah????

Peliknya, sisa air kencing hanya di bawah kulit kemaluan. Apa hal pula satu badannya jadi najis??

Tambah pelik lagi, badan orang dewasa yang bersentuhan dengan kanak-kanak tadi tidak disyaratkan membasuhnya. Hanya solat saja yang terbatal. Bukankah sifat najis perlu dibasuh.

Apa jadi pula kalau kanak-kanak tadi didukung sebelum seseorang keluar bersolat. Kena mandikah? Kena salin bajukah? Najis tau!!!

Tetapi sepanjang pengetahuan tidak pula dibincangkan sampai ke situ. Sekadar membatalkan solat saja. Pelik! Pelik! Pelik!

Ulama kita sudah tentukan macam itu. Terima sajalah. Kalau pandai sangat, jadilah ulama. Buat hukum sendiri. Alasan biasa orang-orang kita. Tapi kalau kita tidak ikut kaedah itu dikatakan tidak menghormati ulama pula.

Kita memang dituntut supaya menghormati ulama. Kita sanjung mereka sebagai penyumbang kepada dunia intelektual dari dulu, kini dan selamanya. Cuma mereka bukan golongan yang maksum. Mereka juga terdedah kepada kesilapan. Justeru jika terdapat keraguan pada sesuatu ajaran yang disampaikan ulama, wajar kita segera menjadikan al Quran dan as Sunnah sebagai rujukan.

"Jika kamu berselisih dalam sesuatu, maka kembalilah kepada Allah dan Rasul (al Quran dan as Sunnah)........"

Begitulah daya fikir orang sekarang. Kritis dan skeptikal. Seringkali timbul keraguan munasabah yang menuntut pula keterangan yang munasabah dari pihak yang berautoriti.

Jangan lagi ada jawapan yang menyekat kebebasan bertanya seperti "barangsiapa yang banyak bertanya, maka rosaklah imannya". Jawapan yang mengesahkan ketaksuban kita kepada ulama tanpa menilai sesuatu pandangan dengan penilaian yang adil.

Buat rakan tadi saya hanya mampu berkongsi satu riwayat dari Anas ibn Malik radhiallahu 'anhu,
"Saya bersolat di rumah kami dengan sorang anak yatim di belakang Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, sedang ibu saya Ummu Sulaim di belakang kami." Dalam riwayat lain disebutkan, "lalu saya diletakkan sebaris dengan anak yatim itu di belakang Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, manakala ibu saya berada di belakang kami."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Itu yang belum berkhatan. Bagaimana pula yang sudah berkhatan tetapi masih ditempatkan di saf kanak-kanak. Apa pula alasan kali ini? Alasannya, peraturan masjid.

Imam Bukhari ada meriwayatkan dalam kitab sahihnya tentang solat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam sambil mendukung cucu Baginda, Umamah binti Zainab.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah