- Malam ini ada kuliah Ustaz Hafiz di surau al-Muhtadin.
- Sahabat saya En. Zul, mempelawa saya ikut serta dalam kuliah tersebut. Khabarnya mereka akan berbincang mengenai hukum duduk atas kubur.
- Seharian di sekolah sangat meletihkan. Jadi saya memutuskan untuk berada di rumah saja. Kalau En. Zul ada terbaca tulisan ini, saya minta maaf.
- Perkara ini terlebih dahulu dibangkitkan Ustaz Hafiz dalam kuliahnya kira-kira sebulan yang lepas. Ketika itu saya turut mengikuti majlisnya.
- Ustaz Hafiz mencadangkan supaya para penziarah kubur berdiri kerana ia lebih mendekati sunnah. Namun menurutnya lagi, tiada pula nas yang melarang duduk.
- En. Zul kemudiannya mencelah mengatakan ada hadis yang melarang mereka yang menziarahi kubur duduk di atasnya.
- Minggu lepas salah seorang jamaah meminta supaya En. Zul mengemukakan hadis yang dimaksudkan.
- Begitulah yang diceritakan kepada saya oleh En. Zul kerana saya tidak berada dalam majlis tersebut.
- Sememangnya ada larangan duduk di atas kubur oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam.
- Telah berkata ‘Amar bin Hazmin yang bermaksud, “Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam telah melihat aku duduk(bertelekan) di atas kubur, maka Baginda bersabda: jangan kau sakiti penghuni kubur ini.” Menurut satu riwayat “jangan kau sakiti dia.” (Riwayat Ahmad dengan isnad yang sahih)
- Dari Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang bemaksud, “Lebih baik jika seseorang daripadamu duduk di atas bara api hingga membakar pakaiannya dan tembus kulit-kulitnya, daripada ia duduk di atas kubur.” (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud, Nasai dan Ibn Majah)
- Walaubagaimanapun di kalangan ulama masih berbahas sama ada larangan itu sekadar makruh atau sampai ke tahap haram. Cuma yang pasti, amalan duduk di atas kubur bukan sunat dan tidak memberi pahala kepada pelakunya.
- Di antara ulama yang mengharamkannya ialah Ibn Hazm dan mazhabnya kerana pada hadis adanya larangan yang berbentuk ancaman.
- Menurutnya lagi, ia juga pendapat segolongan ulama salaf yang termasuk di dalamnya Abu Hurairah.
- Sebahagian ulama lain pula memakruhkannya. Antaranya, Imam Syafie berdasarkan perkataan Imam Nawawi. Demikian pendapat Nakhai’e, Laith, Ahmad dan Abu Daud.
- Sebaliknya Ibn Umar, Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengharuskannya.
- Pada anggapan Imam Malik seperti yang tersebut al-Muwatha’, duduk yang dimaksudkan dalam hadis ialah duduk untuk buang air besar atau kecil.
- Tafsiran ini dianggap lemah dan tidak sah oleh Imam Ahmad dan Imam Nawawi. Manakala Ibn Hazm menyanggahnya dari berbagai segi.
- Kesimpulannya, hukum duduk di atas kubur masih berkisar antara haram atau makruh.
- Setelah dikenal pasti hukumnya, timbul pula persoalan duduk diatas kubur. Adakah duduk di sebelah kubur seperti amalan sebahagian besar masyarakat kita semasa menziarahi kubur juga dianggap sebagai duduk di atas kubur? Atau mungkin ia juga termasuk duduk di dalam kawasan perkuburan.
- Jika merujuk terus kepada teks kedua-dua hadis di atas jelas menyebutnya على قبر atau ‘di atas kubur’ dan bukannya di sebelah kubur. atau dalam kawasan perkuburan.
- Bagi saya-yang serba jahil ini-, melihat larangan tersebut dikhususkan kepada perbuatan duduk di atas kubur. Bukan duduk di sebelah kubur atau larangan duduk di dalam kawasan perkuburan.
- Namun kalau saya yang menziarahi kubur, saya memilih untuk berdiri di sebelah kubur kerana merasakan itu yang paling selamat. Dengan berbuat demikian saya telah cuba mengelak dari terus berkhilaf.
::Rujukan: Sayyid Sabiq. Fiqh Sunnah (Terjemahan). Bab Janazah di bawah topik Larangan Duduk di Kubur.
Ulasan