Langkau ke kandungan utama

Hukum Khutbah Jumaat

  1. Tulisan kali ini berkaitan dengan hukum khutbah Jumaat.
  2. Terlebih dahulu, tulisan ini bukan bermaksud menyanggahi pandangan Imam Syafi’e serta jumhur ulama’ yang mewajibkan khutbah Jumaat dibaca dan didengari oleh para jamaah.
  3. Ia sekadar membuka ruang perbincangan di kalangan umat agar setiap dari kita kita melihat betapa luasnya daerah fiqh itu untuk diterokai oleh sesiapa sahaja.
  4. Justeru, jangan pula nanti tulisan ini dijadikan hujah untuk mana-mana pihak menjatuhkan hukuman sama ada kepada yang bersependapat atau bertentangan dengan penulis.
  5. Mengenai khutbah Jumaat, jumhur ulama’ berpendapat bahawa ia adalah wajib.
  6. Menurut Imam Syafi’e rahimahullah ta’ala, sebarang urusan yang tidak berkaitan dengan solat Jumaat adalah haram dilakukan sebaik sahaja Imam naik ke mimbar.
  7. Pandangan para ulama’ ini disokong hadis-hadis sahih yang menyatakan bahawa Baginda Rasul berkhutbah pada setiap kali mengerjakan solat Jumaat.
  8. Lalu mereka mengambil alasan itu dan digandingkan dengan sabda Nabi, “صلوا كما رأيتموني أصلي” yang bermaksud, “sembahyanglah kamu seperti kamu melihat aku sembahyang”.
  9. Pandangan mereka juga turut disokong oleh firman Allah dari ayat ke-9 surah al-Jumu’ah yang berrmaksud, “Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan shalat Jum'at, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah(zikrillah) dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”
  10. Kalimah zikir dalam ayat di atas ditafsirkan sebagai khutbah. Demikian ada perintah zikir yang bermaksud khutbah, maka zikir atau khutbah itu hukumnya wajib.
  11. Walaubagaimanapun, alasan-alasan ini tidak dipersetujui oleh Imam Syaukani.
  12. Mengenai alasan pertama, dijawabnya bahawa semata-mata mengerjakan sahaja tidak bererti ia wajib.
  13. Alasan kedua dari hadis, “solatlah kamu seperti kamu melihat aku solat”, ia merujuk kepada solat Nabi bukan khutbah Nabi kerana khutbah tidak termasuk solat.
  14. Bagi alasan ketiga yang merujuk istilah zikir dalam ayat ke-9 surah al-Jumu’ah, Imam Syaukani berpendapat zikir dalam ayat itu adalah solat. Maka yang wajibnya ialah solat bukan khutbah.
  15. Selanjutnya kata Imam Syaukani, “Maka yang benar ialah apa yang dikemukakan oleh Hasan Basri, Daud Zahiri dan Juwaini, bahawa khutbah itu hukumnya hanya sunat.”
  16. Kesimpulannya, khutbah Jumaat juga termasuk dalam cabang khilafiah.
  17. Jangan lagi ada yang rasa pelik, geram atau hukum orang yang datang lewat untuk solat Jumaat sebagai tidak sah solat mereka kerana tak dengar khatib baca khutbah.
  18. Mungkin mereka ini sudah terbiasa dengan pandangan yang dikemukakan oleh Imam Syaukani. Tidak menjadi hal bagi mereka sama ada nak dengar atau tak nak dengar khutbah.
  19. Kata mereka lagi, “dengar khutbah pun macam tak dengar, terangguk-angguk.”

- والله أعلم -

::Rujukan penulis: Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah Jilid Dua(Terjemahan) pada bab Khutbah Jumaat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se